Saab 9-3: Saab START NIET! Ondanks goede accu. Aanslepen helpt wel.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2tid

Hallo mijn Saab start (wederom) niet, sinds we koud weer hebben.

GESCHIEDENIS VAN DE AFGELOPEN 1 à 2 maanden;
Afgelopen december '12, startte mijn Saab niet bij (enorme)koudweer. ANWB is erbij gehaald mijn accu was zowat helemaal leeg en na meting was de accu op sterven na dood. N.a.v. heb ik een nieuwe accu gekocht.
Wederom wilde de Saab niet starten en wat opvallend was dat als ik binnen een tijdsbestek van 5uurtjes de Saab startte was er niets aan de hand (blijkbaar startte ik de Saab op compressie heb ik me laten vertellen).
Dus als ik de Saab meer dan 5 uurtjes heb laten staan, startte hij niet en moest ik de Saab aanslepen.
Bij de 3de keer startte de Saab wederom niet, ik dacht misschien iets met de startmotor en heb ik de ANWB erbij gehaald. Volgens hem was het een defecte brandstofpomp. Het had iets met de retour en toevoer te maken want dat scheen niet te werken. Zonder blikken of blozen zei de ANWB dat hij niks kon doen en dat ik naar de eerste de beste garage moest gaan.
Nadat de ANWB weg was heb ik de Saab gewoon laten aanslepen en hij deed het weer? (Schijnbaar was het dus niet de brandstofpomp want anders kon ik niet rijden was mijn redenering.)
De volgende dag heb ik de Saab ter reparatie aangeboden en men kon geen fout uitlezen. De monteur dacht misschien een vuiltje in de leiding die verstopt is geraakt. Daarbij is er een nieuw brandstoffilter gemonteerd.
Na verdere onderzoek schijnt volgens de monteur dat er lucht werd aangezogen en ergens een lek in een rubberenslang of leiding(bij de brandstofpomp) zat, die werd vervangen en het probleem was opgelost.
Toen ik de auto kwam ophalen en de monteur de Saab startte had hij nog ff moeite, hij verving gelijk een gloeirelais.
Omdat hij een paar maanden daarvoor een luchtmassameter, brandstofpomp en alle vier de gloeibougies had vervangen, vroeg ik hem wederom of het niet zo is dat ik de Saab eerst moet voorgloeien en dat lampje moet zien oplichten.
De monteur zei dat het een vrij jong (bj '99?!?!?!) auto is en dat het heel snel gaat het voorgloeien?!?!? Ik had hier wel mijn vragen bij?
à la, sinds de auto klaar was (3 januari jongstleden) heb ik geen problemen gehad.
Maar sinds een paar dagen geleden toen de enorme koudweer(en sneeuw) is opgetreden, is het probleem weer begonnen?
De Saab wilde niet starten, accu was NIET leeg, hij wilde gewoon niet aanslaan. De Saab wederom weer aangesleept door een andere auto en hij deed het weer. Om de 3 uurtjes ben ik expres met de Saab een rondje wezen rijden. Dit heb ik aangehouden en geen probleem.
Maar sinds ik eergisteren (14jan'13) de auto een nacht heb laten staan heb ik die ochtend de Saab wederom moeten aanslepen. Ik startte de Saab en geen probleem totdat ik gas wilde geven en het net leek of het vals lucht vatte en de motor sloeg gelijk af en ik kon hem niet meer normaal starten door hem aan te slepen.

Er zijn afgelopen halfjaar verschillende reparaties uitgevoerd;
- andere brandstofpomp
- 4 gloeibougies
- luchtmassameter

Weet iemand gezien mijn summiere aangegeven symptomen misschien wat het is?
Vat het waarschijnlijk toch weer ergens (vals)lucht of is het de startmotor (omdat bij aanslepen de Saab het weer doet?).

Ik hoor graag van iemand.
Met vriendelijke groet, Jan.

saab93 2.2tid

Geplaatst door saab93 2.2tid (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Ik lees niets over het testen van verstuivers en compressie meten.
Als je onvoldoende compressieeindtemperatuur hebt en een paar zeikerds als verstuivers , gaat hij niet aanslaan met deze temperaturen , en dan zul je zeggen , als ik hem aansleep doet hij het wel, oke , het toerental van de motor is dan hoger , dus meer temperatuur.
Startmotor toerental , speelt ook een rol , misschien draaidt hij gewoon te langzaam rond.
Kan het mis hebben , maar dit is mijn idee .

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Alles draait om de snelheid waarmee de motor dor de startmotor wordt rondgedraaid (start toerental) Je kunt zelf wel horen of dat voldoende is... Is het start toerental na enkele dagen stilstaan merkbaar lager dan wanneer je weer start nadat hij even gelopen heeft?? moet je je aandacht op de startinrichting richten.. Als het aanslepen meer is dan een paar rukjes (dus behoorlijk wat tijd vraagt? is er waarschijnlijk iets anders mis....

Voorlopig ga ik uit van het 1e ....

De nieuwe accu moet voldoende capaciteit hebben een 2,2 diesel moet minstens een Akky met een capaciteit van 60AH hebben.....

Uiteraard moet de akku voldoende geladen zijn.. De dynamo moet dus voldoende bijladen en er mag niet te veel verlies zijn tijdens stilstand.
De bedrading alsmede de Massa naar de Startmotor moet geen te grote overgangsweerstand hebben...
De startmotor moet voldoende zwaar zijn uitgevoerd en mag niet defect zijn.

De akkuspanning(meten op de polen (niet op de poolklemmen) moet onbelast 12,55 tot 12,7 volt zijn.. Meten na langere tijd stilstaan..
De akku is voldoende vol.. zo nee dynamo of lek tijdens stilstaan..
Start nu de motor zonder dat hij aanslaat.
De volt meter meet nu de belaste akku spanning direct op de polen. De spanning zal tijdens het starten zakken naar minimaal 11 volt 10,8- 11,2
Lager is toch foute akku of sluiting in de startmotor
Hoger is slechte verbinding of defecte startmotor (hangende borstel of.
Als het starten wordt gestopt moet de akku spanning binnen 1 kopje koffie weer de oude waarde hebben..
Plaats nu de plus van de voltmeter op de startrelais, en wel op de kabelschoen van de dikke kabel welke de startmotor ingaat. (Veldwikkeling) De min pen op het huis of het voorste deksel van de veldwikkeling.. Nu starten we opnieuw zonder dat de motor aanslaat.. Deze spanning mag niet meer dan 0,5 Volt lager zijn dan de eerste belaste meting. Als de spanning te laag is? minder dan 10,5 volt komt dat omdat de startmotor te zwaar draait en dus te veel stroom vraagt. of omdat ergens de bedrading inclusief de startrelais een te grote overgangsweerstand heeft.
Door te meten of het spanningsverlies van meer dan 0,5 volt op 1 plaats zit(plek herstellen) of overal wat zit. Te grote stroom+ defecte startmotor..(sluiting of aanlopen door versleten laders of loszitten van 1 of meerdere onderdelen ervan...
Als het spanningsverlies kleiner is moet je ervan uit gaan dat in de startmotor een borstel blijft hangen..

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Hier ligt toch een ecotec diesel in (opel)?.
Is het niet de retour van de verstuivers?.
Die opel blokken hadden daar toch ook veel last van.
Goed weggezet en de volgende dag geen leven meer in te krijgen,starten wel,maar niet aanslaan.

saab93 2.2tid (0), 11 jaar geleden

@kaleido 1; de Saab heeft een continu aan de computer gehangen en door de monteur uitgelezen en hij kon ook geen fouten meer ontdekken. Dus blijkbaar was alles goed.

@primera p11; de ANWB had daar ook over, wat betreft de retour. de monteur constateerde hetzelfde maar volgens hem was het door een gat/defect aan 1 van de rubberen slangen, die blijkbaar lucht aanzuigt?
En inderdaad starten maar niet aanslaan. Ik ben benieuwd of de Saab straks nog start, ik ga zo (as we speak 18-01-'13 00:23u) slapen en dan moet ik 05:30u weer op en kijken of de Saab start.

@cor van jaarsveld; er zit nu een accu van 72Ah in, daarvoor een zwaardere, ik heb mij laten vertellen dat die ik er nu in heb zitten genoeg moet zijn.
Verder heb ik uw punten uitgeprint en zal van het weekend de tijd nemen en de punten afgaan.
Bedankt in elk geval.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Het zit em niet in de accu,als die slecht is gaat tie maar een paar slagen rond en is tie dood.
Hij start wel,maar slaat niet aan.
google eens op dieselspecialist Amsterdam en laat die een diagnose stellen,vlgs mij heeft het met de retour van de verstuivers te maken,zoeits staat me nog bij.
Een collega van me heeft dit met een vectra gehad,goed weggezet,volgende dag wel starten,niet aanslaan,en ja,als je lang genoeg doorstart en voorgloeid is je accu ook zo leeg.
Als dit een ecotec diesel is,dat was een gekend probleem van die dingen.
Toerenteller komt van zijn plek af tijdens het starten?.
Kan ook de nookenassensor zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.