Seat Arosa: 1e en 2e injectoren werken niet bij stationair.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AER

De Seat Arosa met 1.0 lit. van b.j. 1999 met AER motorcode draait stationair slecht.
Normaal rijden geen enkele probleem.
De cilinders 1 en 2 reageren niet op wanneer de stekkers van de injectoren afgehaald wordt.

Bonito III

Geplaatst door Bonito III , lid sinds 6 jaar geleden

5 Reacties

jaker PRO, 4 jaar geleden

Het lijkt op valse lucht in het inlaatsysteem,Bij de gasklepunit zitten afhankelijk van eerder uitgevoerde modificaties een aantal slangetjes voor verbetering van de carterventilatie.
Mogelijk is hier wat lek.
Anders bougies wisselen met de andere cilinders om te kijken of het probleem bij cil 1 en 2 blijft.
Die truc kan ook gedaan worden met de verstuivers(iets meer werk.)
Als dit allemaal niet werkt,cmpressie (laten) meten,misschien doorgeslagen koppakking maar hij loopt verder goed schrijf je,dus dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk.

Bonito III, 4 jaar geleden

De gasklepunit heb ik al diverse keren los gehaald schoongemaakt en de rubberen voet pakking vervangen.
Aan het gasklephuis zit één dikke haakse vacuüm luchtslang dat onder de rechter koplamp aan een zwarte bus vast zit. Wat voor functie de zwarte bus heeft weet ik niet. Carterventilatie misschien?
Maar deze slang heb ik afgeknepen en de motor reageert daar ook niet op.
Compressie test 14 á 15 bar, nokkenas niet ingesleten. Motor heeft 92 duizend km. gelopen.

Alle bougies zijn vervangen, en na een tijdje stationair beroerd gedraaid te hebben zijn de 1e en 2e bougies roetzwart. Maar na een proefrit zijn de 1e en 2e bougies schoon, geen roet aanslag.
Boven de duizend toeren reageren de eerste en tweede cilinders wanneer je de injectoren stekkers loshaalt. Maar bij stationair draaien reageren de 1e en 2e hierop niet, bougies zijn dan zwart.

Ander verstuiversunit uit een andere goed rijdende Arosa gehaald, maar geen verbetering.
Zou het niet aan de aansturing van de injectoren kunnen liggen?

jaker PRO, 4 jaar geleden

13 tot 15 bar lijkt mij aan de hoge kant,Dit doet vermoeden dat er (olie) vervuiling in het spel is misschien zijn de inlaatkleppen dusdanig aangekoekt dat bij stationair draaien geen goede brandstof verdamping meer kan plaatsvinden,(de verstuiver spuit op voorhand op de nog gesloten inlaatklep),maar als daar veel kool op zit werkt dat als een spons.
Bij hogere toerentallen is er meer luchtsnelheid en meer benzine en kan de benzine in de cilinder verdampen tot een brandbaar mengsel.
E.a kan gecontroleerd worden na verwijdering van het inlaatspruitstuk.
De zwarte bus onder de rechter koplamp is het koolstoffilter van de brandstoftank.

check

Beste antwoord, geplaatst door Bonito III, 4 jaar geleden

Grote gedeelte is opgelost.
1. Na vervanging van de lamda loopt de motor wat beter.
2.Na vervanging van de ventielklep liep de motor stukken beter.
3. Motor draait stationair lichtjes schuddend en is ook voelbaar, maar slaat niet af, rijdt verder prima.
4. Bij navraag bleek dat de wagen van de eerste eigenaar is en deze ouder man op leeftijd is nooit op de buitenwegen geweest. Motor is deels verstopt.
Door speciale toevoegingen te gebruiken, zowel voor de motor als voor de benzine injectoren loopt de motor steeds beter.
Dank iedereen voor het meedenken.

jaker PRO, 4 jaar geleden

Mooi,bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.