Seat Ibiza: Airco Probleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Hi,

Sinds enige tijd werk mijn airco (climate control) niet meer, deze blaast geen koele lucht meer.

Vorige week naar een bedrijf geweest welke gespecialiseerd is in Aircosystemen en een check laten uitvoeren, al vrij snel kwam men tot de conclusie dat de compressor defect is. Kosten +/- XXX euro om deze te repareren.

Toen ik thuis kwam ben ik toch nog even het internet op gegaan.... omdat ik het niet helemaal vertrouw.

Het volgende is wat ik zelf heb gezien:

Koude start Airco uit => geen van de twee fans draaien
Koude start Airco aan => geen van de twee fans draaien!

Meting uitgevoerd op het stekkertje welke gekoppeld is aan de compressor: Meet 6.9Volt (dit is een gelijke spanning voor zowel met de airco aan als uit) !

Het vreemde was ook toen ik weg reed bij het "Airco bedrijf" is dat het display van de climate-control gaat knipperen als je de auto start.

De 40A zekeringen op de accu zijn nog in orde.

Wat ik nog ga doen is om 12V direct vanaf de accu op de compressor aansluiten.

Zijn er nog andere Checks die ik zelf redelijk eenvoudig kan uitvoeren? Iemand nog tips?

Thanks voor jullie hulp

JohanRI

Geplaatst door JohanRI (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

De fans draaien niet als er geen druk wordt opgebouwd door een defecte compressor.
De compressor is een continu variabele compressor, dat betekent dat deze altijd mee draait zodra de auto wordt gestart, ook als de airco uit staat.
Je moet geen 12 V op de stekker zetten, omdat het elektronisch regelventiel (stekker aan compressor) aangestuurd wordt door een PWM signaal, afkomstig van de regel eenheid. Je gaat op deze manier de regeleenheid naar de vaantjes helpen.
Dat het display knippert is normaal, wil zeggen dat er iets mankeert aan het ac systeem.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

De fans gaan zo en zo niet meteen draaien, eerst moet de druk en warmte hoog worden en dan pas gaat hij koelen, zal pak weg na een seconde of 20 moeten gebeuren, maar ze gaan dus helemaal niet draaien??
Als paneel knippert dan staat er inderdaad een storing in (kan varieren van een stelmotorklep tot geen druk in aircosysteem) en dus is er iets niet goed, das natuurlijk niet goed als je hem net hebt opgehaald dus ik zou lekker terug gaan naar hun. Voor hetzelfde geld zit er ijzervijlsel in het systeem van de oude pomp en dat nu de nieuwe daardoor is stuk gegaan maar dat zou kunnen, hoeft dus niet zo te zijn.

JohanRI (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie. Nog even voor de duidelijkheid, er is alleen een check uitgevoerd door het airco bedrijf op de werking van de airco.

Nee de ventilatoren gaan niet draaien, maar zoals theo aangaf kan dit natuurlijk te maken hebben met dat de compressor defect is...de druk in het aircosysteem is ook nagezien en is ongeveer 6bar. Echter had ik verwacht dat er op de compressor 12v dient te staan ipv de gevonden 6.9V....vindt dat nog steeds raar...vandaar het idee op er direct vanaf de accu 12v erop te zetten....

Als jullie nog tips hebben dan hoor ik dat graag.....of moet ik accepteren dat de compressor echt defect is....

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou niet meteen denken dat de compressor stuk is,maar eerst is een check doen of de control valve (regel ventiel) wel goed is deze gaan vaak stuk waardoor vervangen van een compressor niet nodig is. (als het een continu variabele compressor is).

JohanRI (0), 12 jaar geleden

Het regelventiel zit op de compressor toch? Hoe kan ik deze testen? Dank je

Pascal Limpens (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je een speciale testmodule voor nodig.

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

je hebt er wel een speciaal kastje voor nodig. deze sluit je aan op de compressor regelventiel waardoor je deze handmatig aan kunt sturen. en dan kijken op de airco apparaat of de drukken veranderen. veranderen deze niet dan is het is het regelventiel stuk.

JohanRI (0), 12 jaar geleden

Ja dat hebben ze gedaan bij het airco bedrijf....daarbij kwam men tot de conclusie dat de compressor defect is...mmm volgens mij hebben ze dan toch gelijk

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

als de compressor stuk is dan zou het middelste boutje van de compressor stil moeten staan.

Pascal Limpens (0) PRO, 12 jaar geleden

regelventiel is los te vervangen, dus niet de complete compressor.
wel eerst laten testen, kan ook zijn dat de kunstof ring van de aandrijfpoelie is
doorgeslagen.

Succes, Pascal

JohanRI (0), 12 jaar geleden

Ok bedankt voor je antwoord

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

succes.

JohanRI (0), 12 jaar geleden

Tja....even kijken wat het allemaal gaat kosten

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

regelventiel kost ongeveer 100 euro ex.
net wat pascal zegt wel eerst laten testen.

JohanRI (0), 12 jaar geleden

Ok...ik ga opzoek naar iemand met zon kastje...hoe heet zoiets?

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

wij hebben er wel 1 maar weet niet hoe het heet. (wij noemen het control valve tester)
hadden ze bij dat gespecialiseert bedrijf waar je bent geweest niet zo'n kastje?

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Johan, om wat meer duidelijkheid te krijgen op gegevens die naar voren zijn gekomen, kun je het vlgende doen..

Display knippert ? nadat je de auto hebt opgehaald.
Dat kan duiden op een storing in het ac systeem, het kan ook zijn dat de storing naar voren is gekomen nadat de garage mogelijk de compressor heeft getest ! de stekker wordt van het regelventiel gehaald, als dan de auto wordt gestart pkus airco, kan er een foutmelding onstaan als er geen dummy wordt aangesloten op de hoofdstekker van het regelventiel.
De dummy zorgt ervoor dat de regeleenheid info krijgt dat het regelventiel is aangesloten.

Het wil dan wel ééns lukken, om de accu af te koppelen voor 10 min..

start daarna de auto en zet de airco aan, controleer of de middelste bout/moer van de koppeling (compressor) mee draait ? als die stil staat werkt de compressor niet, draait die wel en de airco werkt dan nog niet, kan de oorzaak liggen bij het regelventiel of het expansieventiel.

Ook zeker controleren of er een foutcode wordt vermeld die mogelijk betrekking heeft dat het airco systeem niet werkt.

turbozh (0) PRO, 12 jaar geleden

Johan weet je nou wel zeker of ze deze kast gebruikt hebben? je kan het toch bij ze na vragen.
de variabele compessor kan je met deze tester direct aansturen en testen.
evt heb ik er ook een. ik zit alleen ook niet echt op de hoek bij je.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.