Hallo,
heb hier een seat toledo met een asv motor.
laatst deed de airco raar,
airco op nieuw gevuld
maar nu doet hij nog steeds het zelfde,
bij stationair gaat hij aan/uit en wordt niet koud.
ga je rijden dan wordt hij wel gewoon koud en werkt dan veder na behoren.
iemand einig idee wat dit kan wezen??
ps, als het buiten kouder is graad of 14/15 dan blijft hij wel gewoon aan.
en blijfen allebijde koelvinnen ook in stand 1 draaien.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat moeten we hiermee ?
Ben je een particulier of een pro wat ligt te rotzooien ?
[quote]airco op nieuw gevuld met machine alles zo als het hoort.[/quote]
En de rest ?
plaats gewoon een probleem,
waar ik zelf niet uit kan komen, omdat de drukken en dergelijke gewoon allemaal goed zijn.
kom ik er zelf niet uit. want ben ook gewoon een monteur en geen airco monteur.
12 jaar
dus je lage druk staat op 2bar en je hoge druk tussen de 8 en 15bar?
12 jaar
Ja klopt helemaal
12 jaar
Dat bedoel ik, je bent geen airco monteur en als je geen f-gassen diploma hebt, mag je al helemaal niet aan de airco knutselen.
Wat zijn de drukken en dergelijke ?
Dat vind ik knap Kurt dat jij dat zo kunt zeggen waar de druk op staat.
[quote]bij stationair gaat hij aan/uit en wordt niet koud. Ga je rijden dan wordt hij wel gewoon koud en werkt dan veder na behoren.[/quote]
De druk is te hoog en wordt de compressor uitgeschakeld, de airco ventilatoren werken niet of hogere snelheid en zijn niet in staat om de hoge druk te verlagen in de condensor.
Dus als je gaat rijden, is de rijwind voldoende om de druk te verlagen en zal de airco wel koelen.
Als de ventilatoren wel draaien, zit er ergens een verstopping in het systeem.
Theo
Antwoorden mag wat ons betreft wel iets vriendelijker....
Moderator Problemcar
theo, waarom is dit knap? bij een normaal werkende airco met deze temperatuur staat je lage druk op 2bar en je hoge tussen 8 en 15bar (als alles normaal werkt) en je aircopomp wordt idd uitgeschakeld wanneer je hoge druk hoger dan 15bar wordt.
verbeter me als je denkt dat deze waardes niet kunnen kloppen...
mvg
12 jaar
Dat is van meerdere factoren afhankelijk, o.a de omgevingstemperatuur, de drukschakelaars, vulgraad, vervuiling in het systeem, vervuiling condensor enz, enz.
De airco pomp wordt NIET uitgeschakeld bij 15 bar, daar is veel meer bar voor nodig om die uit te schakelen.
Hoe warmer het wordt hoe hoger de druk in het systeem zal worden.
Heb van de week, aan een auto de condensor, filterdroger, drukschakelaar, en de compressor vervangen, omgevingstemperatuur in de garage 28 graden.
De ventilator sloeg (l1ste trap) aan bij 1600 Kpa, druk opvoeren (condensor afgesloten) druk liiep op tot 2500 kpa, (tweede trap) sloeg in, ventilatoren afgekoppeld, compressor sloeg af bij 3100 Kpa.
In de normale werkstand (stationair) bij 28 graden omgevingstemperatuur, 40 graden in de motor ruimte, behaalde het systeem een persdruk van 20 bar, ventilators draaide in 1ste trap.
Weer een mooi stukje uitleg theo
inderdaad een mooi stukje uitleg van theo.
mvg diko
100kpa is inderdaad 1bar maar een nul is toch niks ! moet inderdaad een nul bij.
Theo is ook maar een mens , en met al die nullen .
een nul is niks?
kijk eens naar je loonstrookje...
Dat is een goeie hans.
Hans,
Ligt er aan waar de nul op je loonstrookje staat, voor of achter de komma :-)
12 jaar
Staat toch duidelijk overal een nul ? :) :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar