Sinds kort houdt deze auto in op gas. Bij warme motor in de 1e en 2e versnelling houdt de motor in(lang niet altijd) bij rustig optrekken rond de 1800 rpm. Heel iritant, want het is zo erg dat de hele auto gaat horten en stoten. Als je het gas dieper indrukt pakt de motor wel vlot op en is het inhouden verdwenen. Kortom: het probleem doet zich alleen voor bij de overgang van stationair toerental naar deellast. Op benzine is er niets aan de hand. Motor heeft plm. 135.000 km gelopen waarvan de laatste 35.000 km met 'Flashlube'.
Verdeler en bougiekabels zijn in orde. Bougies pas vervangen. Geheugen uitgelezen en geen foutmeldingen. Kan dit euvel iets te maken hebben met de drukafstelling van de verdamper of vervuiling van het verdeelhuis? Laatste keer dat de gasinstallatie een beurt heeft gehad was plm. 40.000 km geleden. Mijn garage opperde nog iets over de kleppen. Versleten kleppen/klepzittingen. Dat lijkt me niet waarschijnlijk want dan zou het probleem zich toch ook op benzine moeten voordoen? Overigens kunnen deze auto's volgens m'n gasboer motoren erg goed tegen gas. Dat verhaal kan wel kloppen want een kennis heeft een oude passat 1800 op gas (in de basis dezelfde motor) met inmiddels 330.000 km op de klok. Heb volgende week weliswaar een afspraak bij de gasboer, maar ben nu al benieuwd of iemand een oplossingsrichting weet?
Rob.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je zeker dat je kabels in orde zijn. Doormeten van die dingen zegt namelijk niks. Slechte bobine kan ook vooral imitatie versie zijn nogal gevoelig voor. Dit zijn moeilijke dingen om door te meten.
Anders zal je toch een afspraak moeten maken met een goeie gasboer. Compressie verliezen zie ik niet als oorzaker om dezelfde redenen die jij al op gaf.
Bobine is twee jaar geleden al eens vervangen voor een nieuw (origineel) exemplaar. Ben er zaterdag inmiddels zelf achter gekomen wat het probleem is. Een van de drooggasslangen die van het gasverdeelhuis (stappenmotor?) naar de gasinjector op het inlaatspruitstuk loopt is gescheurd. Houd je je vinger op het scheurtje, loopt de motor weer perfect. Alle vier de slangen lopen nogal dicht boven het inlaat/uitlaatspruitstuk en zijn dus helemaal uitgehard, zelfs bijna verbrand door de hitte. Lekker slim aangelegd, had ook anders en veliger gekund. Vanavond de slangen vervangen.
Rob.
Wat heet slim... Waarschijnlijk zijn de slangen nu ruim 7 jaar oud, mag het ook een keer??
Ook slangen horen ieder jaar weer, vaak tijdens de jaarlijkse beurt gecontroleerd te worden op uitdroging / haarscheurtjes.
Indien men dit verzuimt vraag je om problemen......
Gr. paul
Helemaal mee eens Paul, moeten zeker elk jaar gecontroleerd worden. Probleem bij deze auto is dus dat je die slangetjes niet kunt zien lopen omdat ze achter het motorblok/cylinderkop zitten, vlak boven het inlaat/uitlaatspruitstuk. De enige controle die er jaarlijks plaatsvind is dus de gasdetector test tijdens de APK keuring. Sowieso zijn de slangen verkeerd aangelegd. Ze kunnen voor het zelfde geld ook 'bovenlangs' geleid worden en liggen dan een stuk verder van het spruitstuk verwijderd. Zijn dan ook beter zichtbaar en dus ook goed te controleren.
Rob.
[quote=Rklink]Ze kunnen voor het zelfde geld ook 'bovenlangs' geleid worden en liggen dan een stuk verder van het spruitstuk verwijderd. Zijn dan ook beter zichtbaar en dus ook goed te controleren[/quote]
Indien het kan (zo kort mogelijk) en ook veilig ? doen........
Gr. paul
Maakt qua lengte niet uit en is zelfs veiliger omdat de leidingen verder van het spruitstuk verwijderd zijn.
Rob.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar