close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat IBIZA 1.4 CLX: Auto slaat niet aan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: ABD, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 44

Beste forumbezoekers,

Na dit probleem beschreven te hebben was ik bij het plaatsen 'uitgelogd'en was de beschreving verdwenen :(.
Bij deze nog een poging, wellicht iets minder uitgebreid.

Mijn ibiza uit 96 start niet meer, na 3/4 maanden geleden tijdens het rijden stotterend uitgevallen te zijn. (auto startte steeds slechter, vooral bij vochtig weer).
Vorige week begonnen aan een poging tot reparatie, dit zijn de dingen die ik heb bekeken/bedacht:

Ontsteking:
- 'gele' vonken van de bougies tijdens starten (-->vervangen)
- bobinewaarden licht afwijkend (--> vervangen)
- spanning over bobine steker 12.6 V
- verdelerkap gecorrodeerd (vervangen)
- middelste contact hall-gever steker en bobinekabel aan massa: sterke gele vonk.
- spanning over hall-gever sterker 11.8 V
- zekeringen en relais onder het stuur lijken in orde
- accu is doorgeladen

De vonken lijken mij nog steeds zwak/geel, in ieder geval niet blauw zoals ik bij mn brommer gewend was.
De aangeschafte onderdelen (bobine, bougies, verdelerkap, bougiekabels) zijn niet origineel. Ik kan me na een hoop gelezen te hebben voorstellen dat ik de rotor ook moet vervangen voor een betere vonk.

Brandstof
- benzinepomp werkt 1 seconde bij contact, benzine aanwezig bij gasklep (bij losdraaien ingaande leiding begint het te lekken)
- bij hall gever overbrugging hoor ik de injector? reageren, bij startpoging hoor ik dit niet door het lawaai.
- na startpoging ruik ik geen benzine, bougies zijn ook niet 'nat'
- gasklapschakelaar weerstand bij gesloten klep is 2kOhm tussen 1 en 2 (vs 3- 200 Ohm), 1,7 kOhm tussen 3 en 4 (vs max 200Ohm)
- Inspuitventiel weerstandswaarde is 0.2 Ohm tussen 2 en 3 (vs 1.2-1.6 Ohm)

De afwijkende weerstandswaarde op de inspuiteenheid duiden volgens mijn vraagbaak boekje op respectievelijk een kapotte stationairschakelaar (gasklep waarde) en een defect inspuitventiel. Tevens zag ik dat de kappen boven de ECU beschadigd waren en dat daardoor vocht en bladeren in dat hoekje terecht zijn gekomen. Ik vermoed nu dat het ook mogelijk de ECU kan zijn, maar weet niet precies wat de rol van de ECU bij het starten is.
In ieder geval lijkt het startprobleem ipv 1 oorzaak, meerdere oorzaken te hebben.

vragen:
- Kan het de ECU zijn en hoe kan je een ECU doormeten met een multimeter?
- Is het denkbaar dat de stationair schakelaar en inspuitventiel allebij zijn overleden?

Gaat er bij iemand een lampje branden? Graag een zetje in de goede richting waarin ik verder kan zoeken.
Ik heb weinig trek om vanalles te vervangen om vervolgens maar te hopen of het opgelost is.

Geplaatst door

PK-Munneke (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Update:

Ik heb nog eens goed gekeken naar wat er geluid maakt bij het overbruggen van de hall gever door het middelste contact van de steker met massa te verbinden: De gasklep wordt dan door een actuatortje verdraaid. Deze verdraaiing verloopt stapsgewijs en houd op na enkele seconden.

Is dit de gasklep schakelaar of de stationair schakelaar?
Hier met losse steker de weerstand op contact 1 en 2 van gemeten: 20 Ohm.
Dit valt wel in het voorgeschreven bereik voor de gasklepschakelaar. Ik twijfel of wat ik voorheen vermelde verkeerd voor gasklepschakelaar heb aangezien. Ik heb wel een exploded view hier maar deze is niet erg duidelijk.

bij voorbaat dank

PK-Munneke 0

8 jaar

draai de bovenste lambdasensor er eens uit, en kijk eens of ie t dan doet.

Harry, bedankt voor je bericht, ik ga het meteen proberen.

Voor de zekerheid: In mijn ibiza boekje staat bij het inspuitsysteem maar 1 lambdasonde, deze zit in de uitlaat gedraaid.
Aangezien je 'bovenste' erbij vermeld twijfel ik of je wellicht een andere bedoelt.

kan ik trouwens ook gewoon de steker van de sonde loshalen?

PK-Munneke 0

8 jaar

Controleer de voedingsspanning van de bobine eens onder belasting. Is dat in orde, dan moet de stuurzijde gecontroleerd worden. Dat gaat niet met een multimeter, daarvoor is een scoop nodig.

Beste Arjen, bedankt,

De bobine is nieuw, maar dat is geen 100% garantie. Denk je aan de bobine vanwege het vonkverhaal?

Wat beinvloed de voedingsspanning van de bobine onder belasting (ECU?) ? Ik geloof niet dat de startmotor oid teveel weerstand biedt, aangezien de auto uitviel tijdens het rijden. Controleer ik de stuurzijde ook met een scoop?, neem aan dat je de bobinekabel bedoelt.

Als ik geavanceerdere tools dan een multimeter nodig ga hebben moet ik naar de garage slepen, ik hoop dat het niet zover hoeft te komen.

PK-Munneke 0

8 jaar

Ik bedoel niet de bobinekabel, maar de 12 volt die de bobine voedt. Die 12 volt kun je belasten door er een lampje op aan te sluiten. De voedingsspanning moet onder belasting gelijk zijn aan de accuspanning. Is de spanning dan lager, dan zit er ergens een overgangsweerstand.

De massa (stuurzijde) van de bobine kan alleen gecontroleerd worden met een scoop, de aanstuur periode is te kort om met een multimeter te meten.

Ok, ik ga de spanning op de steker van de bobine nameten met een lampje tussen de buitentste contacten.

Begrijp ik daarmee goed dat je de rest van het verhaal redelijk vertrouwt?

PK-Munneke 0

8 jaar

nee, eruit draaien. heeft er idd maar een

Ik heb even in het schema gekeken. Tussen de buitenste contacten een lampje inderdaad. In tegenstelling tot wat ik eerder zei controleer je op die manier ook meteen de massa. Het stuurpulsje controleren is in eerste instantie niet nodig omdat er wel een vonk is.

Is er ook brandstofdruk , je zegt bij los nemen lekt hij , het moet er uit spuiten als je hem op contact zet , slang in een lege fles en controleren , ik vermoed dat je een brandstof probleem hebt.

Kaleido, Dank

Ok, dat ga ik checken. Omdat ik eerst de brandstofpomp/filter verdacht, en vervolgens benzine zag lekken bij een klein beetje losdraaien, dacht ik: dat zit wel goed (weer iets geleerd :))

Harry: Die sensor zat muurvast en ik kon er slecht bij, ik heb hem dus nog niet los kunnen halen met mn bacotje. Wel even met de steker los geprobeerd: zonder resultaat.

Voor de bobinetest moet ik nog even een fitting voor een lampje scoren.

groet

PK-Munneke 0

8 jaar

ik zei losdraaien, omdat ik t vermoeden heb dat de uitlaat(katalysator) verstopt zit.

Goeiemiddag,

Vandaag weer even naar de auto gekeken:
Het probleem lijkt hem zoals kaleido vermoedde in de brandstofpomp te zitten.
Bij inspectie zag ik dat bij het 1 seconde aanslaan van de pomp bij contact, de benzine aan de bovenkant van de pomp en door de retouruitgang naar buiten komt, ipv door de leiding richting filter.

Ik leid hieruit af dat de pomp ofwel defect is, ofwel verstopt zit.
Echter krijg ik de pomp niet uit de tank, als ik hem linksom probeer te draaien komt hij niet los, naar boven trekken heeft ook geen zin.
Iemand een tip?

PK-Munneke 0

8 jaar

Indrukken en draaien , is dacht ik een soort bajonet verbinding.
Hoe bedoel je aan de bovenkant komt het er uit ?
Benzinefilter al wel gecontroleerd vervangen ?

Ja zoiets las ik ook elders, maar nog zonder resultaat.
Een oliefiltertang of een soort zelfgekluste driepoot tool schijnen succes te hebben, dan wordt het echter weer op zn vroegst maandag

Er komt een fonteintje van ca. 1cm door de zwarte kern in het midden van de pomp naar boven.
Benzinefilter nog niet vervangen, ik heb momenteel de heen en retourleiding van de pomp los.
Aangezien er geen brandstof richting de filter gaat, kan het in ieder geval niet alleen de filter zijn.

PK-Munneke 0

8 jaar

Dat heb je goed.

De pomp is eruit, ik ga hem nu testen met 12V er aan in een bak water. (ik meette 10V op de steker bij een startpoging)
Als dit geen succes heeft dan ga ik een nieuwe pomp bij de sloop halen.

Als hij het dan wel doet moet ik het ergens anders gaan zoeken....

PS: uit het roodomkaderde gaasje kwam de benzinefontein, ik weet niet of dit bij normale werking de bedoeling is.
[url=http://postimg.org/image/z5yx4bar7/][img]http://s29.postimg.org/z5yx4bar7/brandst...[/img][/url]

PK-Munneke 0

8 jaar

K heb de hele pomp uit elkaar gehaald om te kijken of er ergens een verstopping te vinden was.
De filterschermpjes en buisjes om en nabij de pomp zijn allemaal ok.

Nu heb ik alleen de pomp zelf (de cilinder in het midden), het witte plastic gedeelte is gedemonteerd.
Als ik deze in een bak water zet en 12V over de aansluitingen zet dan is er hoofdzakelijk vloeistofverplaatsing naar beneden ipv naar boven (door de buis). Dus in plaats van dat de bak wordt leeggezogen wordt het een bubbelbad. Dit verklaart ook waarom er benzine de retourleiding instroomde ipv de leiding naar de filter, omdat deze druk naar beneden de benzine door witte gedeelte van de pomp naar boven stuwt, richting de retourleiding.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er een intern rubber is losgekomen en de normale uitstroomopening van de pomp verstopt.
Los van dit lijkt de pomp het prima te doen...

PK-Munneke 0

8 jaar

hoe staan de zaken??

Beste Harry,

In eerste instantie de benzinepomp vervangen, hiermee werd het benzineprobleem niet opgelost.
Bij ingeschakeld contact spoot er geen benzine uit met losse benzineslang bij de inspuiteenheid.
Wel werd er overduidelijk benzine ingespoten, aangezien de gasklep na een startpoging nat was, maar los van wat pluimpjes rook heeft de motor geen echte tekenen van leven gegeven. De nieuwe pomp leek dus wel iets van effect te hebben, maar ik vermoedde een te hoge weerstand door een verstopte brandstofffilter.

Vervolgens heb ik maar gelijk de filter vervangen, uit de oude kwam redelijk wat drek.
Met losse slang vanaf de benzinepomp weer even de auto op contact gezet, geen benzine.
Met nieuwe benzinefilter gemonteerd heb ik de auto ook niet startend gekregen. Dit laatste ga ik morgen weer even proberen met een volgeladen accu.

Wat ik in deze richting nog kan bedenken is:
- dat het toch een spanningsprobleem is (voedingsspanning bobine, brandstofpomp etc) te laag tijdens startpoging door een mechanische weerstand. (de accu is +/- een jaar oud)
- dat de katalystor toch verstopt zit zoals harry vermoedde en dat er hierdoor fysiek geen verbranding op gang komt of dat er een startonderbreker ingeschakeld wordt door de lambda waarde.

Wellicht heeft iemand nog een vraag of tip?

groet

PK-Munneke 0

8 jaar

Heb je de brandstof druk wel eens gemeten tijdens starten? Is er wel injectie puls en blijft die ook tijdens starten?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

nee, de brandstofdruk heb ik nog niet gemeten omdat ik daar thuis het gereedschap niet voor heb.
Ik hoor de pomp wel een seconde 'werken' bij ingeschakeld contact.
Wat is een logische denkrichting als deze puls er niet is/wegvalt? relais probleem? ECU?

Ik kan me van een aantal maanden terug herinneren dat de auto een keer uitviel toen ik door een plas reed. Na een aantal minuten startte hij weer.
groet

PK-Munneke 0

8 jaar

Wegvallen van injectie puls bij starten komt door missende signalen van de krukas/nokas sensor of immobilizer.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Beste diagnoseoplocatie.nl,

Bedankt voor je antwoord.
Ik geloof dat de hall-gever in mijn auto de nokas-sensor-functie vervult, deze lijkt gewoon te werken zoals hierboven beschreven.
Met een immobilizer neem ik aan dat je een startonderbreker bedoelt. Dit heb ik nog niet gecheckt omdat ik tot nu nog geen reden had deze te verdenken.

Het volgende heb ik nog niet nagekeken:
- startonderbreking
- verstopping katalysator (uitdraaien lambda-sonde)
- spanningsmeting van de bobine-steker bij belasting

De auto is tijdens het rijden uitgevallen, na een periode waarin de auto vooral met vochtig weer steeds slechter startte.

PK-Munneke 0

8 jaar

Beste allen,

Een kleine inleiding gevolgd door een vraag:
Toen ik vorige week de pomp vervangen had, vertoonde de auto de meeste tekenen van leven: de motor zelf draaide een aantal keer rond bij het starten en er kwamen wat plofjes en pufjes uit de inspuiteenheid. (in ieder geval iets wat richting verbranding neigt)

De inspuiteenheid was daarna flink vervuild met een troebele olieachtige vloeistof (benzine + prut?) , welke tot in de stekeraansluiting links en rechts op de inspuiteenheid was doorgedrongen. Ik weet niet of een correct functionerende inspuiteenheid brandschoon hoort te zijn maar dat er vloeistof in de stekerverbindingen etc zit kan niet de bedoeling zijn.

De vraag:
Zou het misschien kunnen zijn dat de pakking tussen de inspuiteenheid en het inlaatspruitstuk roet in het eten gooit en dat de auto daarom niet start? Er is benzine aanwezig en de bougies vonken.

PK-Munneke 0

8 jaar

Na wat geworstel met een dolgedraaide moer op een moeilijk bereikbare plek heb ik nu het geheel van voetpakking, gasklephuis en inspuiteenheid los.

De voetpakking vertoont wat scheurtjes rondom de opening (zie foto)

[url=http://postimg.org/image/dwr6uz8az/][img]http://s33.postimg.org/dwr6uz8az/IMG_053...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/bu618w43v/][img]http://s33.postimg.org/bu618w43v/IMG_054...[/img][/url]

Valt dit volgens jullie onder een 'gescheurde voetpakking'? Of is het onwaarschijnlijk dat dit valse lucht heeft veroorzaakt?
Gezien deze unit 50 euro kost vervang ik hem liever niet als het niet strikt noodzakelijk is om de auto te starten.

PK-Munneke 0

8 jaar

beste, je zoekt t echt in de verkeerde hoek. dit heeft niks met t niet aanslaan van de motor te maken. heb je nou al eens de uitlaat losgemaakt (VOOR de katalysator?) een motor heeft heel kort door de bocht 3 dingen nodig om aan te slaan. brandstof, lucht(stroom) en vonk. brandstof en vonk heb je zeg je, lucht wellicht niet door een verstopte uitlaat.

Beste harry,

Ik snap niet zo goed waarom het niet met 'niet aanslaan' te maken heeft, de motor slaat namelijk niet aan.
Je lijkt nu een stuk zekerder van je zaak wat de katalysator betreft. Eerder in het topic raadde je het losdraaien van de lambdasonde aan op grond van een vermoeden. Aangezien dit niet lukte en ik geen brug heb, ben ik achter de dingen aangegaan waarvan duidelijk was dat het ook niet klopte (geen benzinetoevoer).

Tijdens het zoeken zag ik dingen die volgens mij wezen op een slechte afdichting bij de inspuiteenheid, wat vervolgens ook als mogelijke oorzaak bevestigd werd in allerlei andere topics. Vandaar mijn zoektocht in deze hoek.

Ik ga de dingen nu terugmonteren en zorgen dat ik de uitlaat los kan halen. Omdat je niets over de voetpakking zegt neem ik aan dat ik deze kan hergebruiken.

groet

PK-Munneke 0

8 jaar

Monteer hem in ieder geval terug met een dun laagje vloeibare pakking , dat zat er nu ook tussen , zoals te zien.

en, loopt ie al?

mogen we er vanuit gaan dat je de moed hebt opgegeven?

nee dat is nog niet het geval,

Momenteel ben ik aan het afstuderen dus de autoproblemen zijn naar de achtergrond geschoven.
Waar ik tegenaan liep was dat ik de uitlaat niet loskreeg. Flink vastgeroest en weinig ruimte.

Ik heb het geheel flink met WD40 ingespoten en ga het morgenavond weer even proberen.

PK-Munneke 0

8 jaar

Update:

Ik heb geprobeerd de auto te starten met de uitlaat los vóór de katalysator, helaas zonder succes.
Er liep op verschillende plekken bezine over:
- uit het gasklephuis op de rand waar de luchtfilter kappen op gemonteerd zitten
- uit de losgehaalde uitlaat (samen met wat rookpufjes)

Los van de kleine rookwolkjes uit te uitlaat waren er geen tekenen van verbranding.
Of dit komt door het mengsel of door kwaliteit of de timing van de vonk is mij een raadsel.

Ik was verbaasd over de hoeveelheid benzine.... Zou het kunnen dat er door een defect in een van de inspuitunit modules (stationair schakelaar oid) teveel benzine wordt aangevoerd? Ik had alles schoon en droog terug gemonteerd en nu zit er weer benzine op en in de stekeraansluitingen.

Ik ga op korte termijn naar de garage, maar zou er in de tussentijd toch graag meer te weten over komen.
Alle tips zijn welkom!~

PK-Munneke 0

8 jaar

er mag nooit, waar dan ook zoveel benzine uitlopen. sluit de injector wel af? eigenlijk zou je ook met een led-tester even de aansturing op de injector moeten meten. miss wordt ie door bv een defecte ecu wel constant open gezet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.