Hallo,
Ik heb een Ibiza cupra 2.0 16v ABF, waar de distributie van gebroken is.
Kop laten repareren/reviseren en hierna weer dichtgebouwd.Motor staat 100% zeker op tijd.
Vervolgens liep hij heel beroerd en kwamen we erachter dat de massa-verbinding aan de zijkant van de kop niet goed vast zat.
Daarna hebben we alles gecontroleerd, bleef beroerd lopen maar hij gaf geen foutcodes.
Vooral stationair loopt hij nog erg te zagen, op toeren lijkt het goed.
Ook is het zo dat bij koude start de motor volledig verzuipt.
De benzine dampen zijn duidelijk aanwezig.
Ook de injectoren hebben we getest om te kijken of er één was die de oorzaak zou kunnen zijn. Dit bleek niet het geval en alle injectoren zijn prima.
Alle mogelijke sensoren losgehaald en hij reageerde nergens op.
Hij gaf hierna wel storingscodes welke we weer hebben gewist.
De enige reactie van de motor is op het loskoppelen van de vacuumslang van de MAP-sensor in de motorregeleenheid.
Het is niet de motorregeleenheid, want heb deze nalaten kijken en er zelf nu twee waar die net zao beroerd op loopt.
Bij voorbaat dank,
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voedingsrelais ECU nog goed?Positie 3 aangeduid met nr.30.
heb op de positie waar het relais zit hem wel een keer door verbonden (30 naar 87) of kan je zo niet uitsluiten of het relais stuk is.
Dan sluit je het relais wel uit.Dan ligt het daar niet aan.
het relais heeft 3 aansluitingen op de aanstuurfuntie zitten. Waar diend dit?
Heb nog een paar dingen die op het verhaal aansluiten. Als relais 30 verwijderd loopt de motor gewoon door is dit normaal? Je merkt wel dat iets lager stationiar loopt.
Volgens mij is het zo dat de motorregeleenheid door iets volledig in de waar word geschopt, hij laat veel te veel benzine in spuiten en zet de ontsteeking veel te vroeg.
groeten marco
Bij een ABF motor kan ie zonder relais draaien.Alleen het onstekingsysteem is van slag.De inspuiting niet.
Hoe is de brandstofdruk en zit toevallig niet de aanvoer en retourslang verkeerd om aangesloten.Zwart is aanvoer.Blauw retour.
De brandstofleidingen zitten goed dat weet ik zeker en de brandstof druk is ongeveer 3 bar.
Zal je mischien iets meer kunnen zien met vagcom?
En zal het mis niet de onsteking/hallgever kunnen zijn?
Hoop dat je mij wat verder kan helpen, want ik al van alles geprobeerd.
Gr Marco
Beste Alexander zo te horen heb je wel verstand van ABF motoren.
Dus hoop dat je mij nog wat verder kan helpen.
Alvast bedankt
Zo veel verstand van ABF motoren heb ik nu ook weer niet.Maar hoe je het aanpakt om bijvoorbeeld de sensoren los te koppelen is goed.Beter geen info. dan slechte info.
De benzinedruk zal wel bij stationairtoerental rond de 2.5 BAR moeten zijn.Afhankelijk van de gasklepstand en dus ook het vacuüm zal de benzinedruk veranderen.MAximaal zal ie 3 BAR moeten halen bij geheel open gasklep,maar of dit nu je probleem is heb ik me twijfels.
Heb je zelf de timming gecontroleerd?Dit vind ik toch wel weer een belangrijk punt omdat de kop gedaan is.
Op zich is alles te meten met juiste tools en dan heb ik het over een scoop.Elke onderdeel zal je hiermee onder de loep kunnen nemen of ie goed werkt of niet.Je zal wel zo ding moeten hebben en kennis moeten hebben over wat je te verwachten staat.
Als ik morgen tijd heb zal ik eens kijken in de boeken of ik nog wat nuttigs voor je kan vinden.
Greetz Alexander
De timming van de nokkenas en dus ook de onstekking staat goed en de nokkenassen staan ten opzichten van elkaar ook goed.
Heb ook al een keer gehoord dat er een drijfstang krom kan zijn, maar de compresie drukken zijn goesd en verschillenn onderling max 1,5 bar.
Hoop dat je vandaag ff tijd hebt om in de boeken te kijken en mischien wat vind.
B.V.D. Marco
Ook is het zo dat het onstekings tijdstip niet vast blijft staan op een bepaald toerental.
Als de onsteking lamp op de krukas poelie richt zie dat hij constant staat te regelen.
Het lijkt soms ook wel of de ontsteeking ff weg valt,omdat de lamp dan stopt met knipperen.
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Groeten Marco
Toch zal je nu verder moeten zoeken hoe de bobine aansturing is en hoe lang worden de injectoren aangestuurd.Ook hoe de signalen eruit zien kan je verder helpen naar het zoeken van het probleem.
Bij een defecte voedingrelais nr.30 bijvoorbeeld is namelijk de ontsteking van slag.Dit is ook duidelijk te zien aan de aansturing van je bobine dat er wat mis is.Kon helaas geen voorbeeld meer vinden wat ooit in een AMT boekje stond.Dat was een stuk geschreven door GMTO betreft een GOLFIII ABF motor met dus zo kapotte relais.Hier zag hoe ze de metingen verrichten en de boosdoender zichtbaar konden maken door goed te meten.
Na weer een avond wat te rommelen weet ik weer een klein beetje meer.
Het is zo dat de motor niet start als ie koud omdat die dan vet slaat, maar heb nu een andere bobine gemonteerd met een lagere weerstand(bleek na meten) en hier start wel op als ie koud is. Dus geeft de onsteking geen sterke vonk.
Ook heb ik een andere halgever in me onsteking gezet maar ook dit heeft niet geholpen.
Als je steker hier afhaald loopt de motor net zo beroerd door is dit normaal????
Alexander bedankt voor je tip over dat stuk in AMT. We hebben het stuk gevonden op internet en gaan van de week met de scoop eraan rijden. Ik heb de test kabels alm gemaaakt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar