Hallo,
Ik ben in bezit van een Seat Cordoba 1.6 sx uit 1998.
Al vanaf de aankoop bokt de auto bij toerenbereik : 1500-2400
Dit geldt bij zowel gas geven als constant gas houden, de auto schudt dan en je voelt de motor inhouden.
Wanneer je vanuit dit toerental doortrekt begint hij harder te bokken totdat hij de 2400/2500 toeren bereikt dan is het weg.
Nu is er het volgende nagekeken;
-Brandstof filter vervangen
-Injectie reiniger en brandstof reiniger in de tank gedaan
-Injectie nagekeken ( en hele lichte afwijking opgelost )
Na het reinigen van de injectie liep de auto even goed, daarna weer als vanouds(motor bokt).
Daarna is de auto uitgelezen terwijl deze uit stond, "regelapparaat kapot" .
Volgens monteur kwam deze melding omdat er alarm op de auto zit.
Nu zijn de polen van de accu tegen elkaar gehouden om de ECU te resetten.
Hierna liep de motor een aantal kilometer goed, zonder enige problemen.
Daarna werd het nog erger!
hij start nu niet zonder gas te geven en bij het wegrijden moet ik percee extra gas geven.
Na enkele kilometer kan hij zelfstandig stationair lopen.
Wanneer ik de koppeling inhoudt bij het rijden vallen de toeren als een speer terug naar 500 toeren op teller en daarna weer naar 1000.
Heeft iemand een oplossing? Alvast hartelijk dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
brand het motor storing lampje ? zo ja , dan toch maar weer ff uit laten lezen bij de dealer .
misschien dat het probleem toch bij de injectie gezocht moet worden ,
maar aangezien de klachten denk ik eerder aan de Koel VloeiStof temperatuur sensor die geen goede waarde door geeft ,
de KVS sensor en het injectie systeem staan nauw met elkaar in verband.
maar als je hem uit laat lezen weet je het zeker .
Bedankt voor het antwoord,
De auto is weg geweest, de gasklep is opnieuw ingeleerd (was nodig ).
Toen was het inhouden weg, en startte hij weer zoals het hoort.
Nu start ik hem een weekend later weer, starte hij vanmorgen weer alleen met volgas!
Nu moest ik weer net als na het resetten van de ECU door de polen tegen elkaar te houden 2000/2500 toeren gas blijven geven anders viel die uit. Na een kilometer liep hij weer uit zichzelf stationair.
is de gasklep dan weer ontregelt? en hoe kan dit gebeuren?
geeft de kvs sensor waardes door aan de gasklep?
Overigens.... het bokken wat de auto doet, doet hij nog steeds. Volgens de monteur komt dit door de
banden of homokyneet. Met een beetje geluk laat ik daar dit weekend naar kijken.
13 jaar
Dat het gas klephuis zo snel weer ontregelt raakt lijkt mij sterk , ik neem aan dat de auto bokt doordat de motor niet goed loopt,
Als dit volgens de monteur veroorzaakt wordt door de banden of de homokineet lijkt het meer op onbalans dan op bokken, ik zet hier dan ook ???? bij.
De symptomen komen eerder overeen met een defecte KVS temperatuur sensor, aangezien de motor af en toe hoog in toeren loopt , het bokken kan ik
hiermee ook wel rijmen ,
je zegt dat het gas klephuis opnieuw is ingeleerd maar zijn er ook storingen uitgelezen ??
De KVS temperatuur sensor stuurt een "waarde" (signaal) door naar de ecu in combinatie met gegevens van de andere sensors berekend de ECU hoeveel
brandstof er ingespoten wordt , ook de stand van de gasklep is hierbij belangrijk (hoeveelheid lucht).
een vervuild gas klephuis kan ook voor diverse klachten zorgen , maar ik neem aan dat als die monteur het gas klephuis opnieuw heeft ingeleerd hij
dit wel gezien (gemerkt) zou hebben.
gr. Limbra
De motor loopt niet uit zichzelf hoger op in toeren, dat heb ik misschien verkeerd verwoord.
Die 2400-2500 toeren is als ik zelf gas geef.
Ik heb aantal nieuwe zaken geconstateerd, het hobbelen van de auto gebeurd tussen 50-60km/h.
Daarna is het weg.
Daarnaast heb ik sterk het vermoeden dat de benzinepomp niet altijd aanslaat bij het op contact zetten..
Dus puntje om uit te zoeken dit weekend.
Mocht deze goed zijn, zal ik kijken of we de KVS sensor dit weekend kunnen controleren.
Gasklephuis gaf inderdaad storing.
Bedankt voor de reactie
13 jaar
Probeer eens een ander merk benzine te tanken, met name een gekend kwaliteitsmerk, ik heb er persoonlijk ook al resultaat mee gehad
13 jaar
Al ooit gedaan, geen effect gehad. Kan in deze mate ook niet het probleem zijn.
13 jaar
Mannen, het probleem is opgelost. We hebben de koolstoffilter eraf gehaald en carterontluchting afgesloten want er zal een gat in het T-stuk waar de carterontluchting op zit aangesloten waardoor deze valse lucht trok.
Daarnaast zal er een klep in de luchtfilterbuis die niet goed meer was.
Dus ga binnenkort testen of de koolstoffilter schuld kan zijn of dat het enkel valse lucht was.
Het 'trillen' op 50-60kmh ga ik nog verder bekijken.
Eerst nieuwe set banden kopen(moet toch, zijn heel slechte goedkope banden) en dan verder kijken.
nogmaals bedankt voor de reacties
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar