Hoi,
Ik heb zojuist een Seat Cordoba 6L uit 2006 gekocht waarvan 1 electrische ruit het niet doet. De overige 3 ruiten doen het wel goed. Ik wist bij aanschaf al dat deze ruit het niet deed dus ik kan geen beroep doen op garantie.
De desbetreffende zekering is OK, voor de zekerheid nog gewisseld met een zekering die 100% goed is (van een andere ruit). De centrale deurvergrendeling werkt wel op alle deuren.
Weet iemand of ik het 1 en ander kan doormeten zonder de deurbekleding te hoeven verwijderen?
Ik ben in het bezit van VAGCOM, multimeter etc etc.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
schakelaar door meten, en kijken als je daar wel een plus krijgt, daarna meten op de motor, krijg je daar wel een + maar doet ie niks.. dan is ie kapot
Hoi, bedankt voor het meedenken.
Voor de electrische ruitbediening wordt een CAN-BUS systeem gebruikt, ik hoop/hoopte dat ik dit kan/kon diagnoseren met behulp van VAGCOM. Overigens werken beide schakelaars niet, zowel de schakelaar bij de bestuurder als in de desbetreffende deur doen niets.
13 jaar
raam bediening gaat echt niet via CAN, als er een comm. netwerk loopt dan zal het wel een LIN of MOST netwerk wezen, maar zelf hier twijfel ik aan, omdat de motor nog steeds een 12V nodig heeft
Het gaat 100% over CAN, ik heb de schema's voor mijn neus liggen. Zal ze morgen eens inscannen als dat lukt.
Het lampje (om in het donker de knop te kunnen vinden) brandt wel in de schakelaar, er is dus in ieder geval voeding tot in de deur.
13 jaar
Omdat je zegt dat beide schakelaars niet werken (best.deur en de andere deur onbekend) dan zou je logischerwijs denken aan een voeding of massa probleem of een defect deurregelapparaat. Beste is om het deurpaneel te verwijderen en dan volgens een stroomloopschema de voeding en massa te meten. Meet je dan gewoon 11-12 Volt belast (dus met aangesloten stekker en TIJDENS bedienen van meerdere andere verbruikers in die hoek omdat je dan de massa en voedingspunten kunt uitsluiten omdat die dan worden belast door die andere verbruikers want die delen dezelfde massa's/voedingen) en je meet dan alsnog 11-12 Volt dan is het regelapparaat stuk. (plus en min meestal te herkennen aan de meest dikke draden.
Hoi,
Het gaat om de rechter achterdeur. Dit is het schakelschema:
[img]http://i53.tinypic.com/maux5h.jpg[/img]
Module 101 zit in de deur, samen met de motor. Er gaan dus 4 draden naar de deur; 12V, GND, CAN- en CAN+.
Als er geen massa zou zijn zou het lampje in de schakelaar dus ook niet kunnen branden. Bij een slechte massa zou het lampje waarschijnlijk zwakker gaan branden wanneer ik het raam bedien, dit is niet het geval.
Ik denk dat er niets anders op zit dan het deurpaneel verwijderen en de componenten los door te meten.... helaas.
Overigens heb ik de accu al los gehad om het systeem te resetten, dit heeft niet geholpen.
13 jaar
Meet over bruin en rood/zwart met aangesloten stekker en tijdens bedienen meet je 12 Volt dan is dat goed en dan is hoogstwaarschijnlijk dat deurregelapparaat stuk, mits de schakelaar (107) en de bedrading daarvan in die deur ook goed zijn natuurlijk.
Vandaag deurpaneel losgemaakt. Hierna heb ik wat met stekkers lopen rommelen waarna de ruit weer electrisch bediend kan worden met de schakelaar in de achterdeur.
Ik kan de ruit nog steeds niet bedienen vanaf de bestuurderskant. Wanneer ik het kinderslot vanaf de bestuurderskant bedien kan ik nog steeds de ruit achterin bedienen met de schakelaar in de achterdeur. Het lijkt er dus op dat er geen signalen vanaf de comfortmodule naar de ruitbediening gaan.
Ik heb nog de volgende vragen:
- kan ik een ruitmotor van een andere deur tijdelijk aansluiten om te kijken of dit wel werkt? M.a.w. heeft iedere motor zijn eigen adres/codering (CANBUS)? Weet iemand of er verschillende bestelnummers zijn voor de verschillende zijden?
- Zijn er andere testen mogelijk zodat ik de ruitmotor, bedrading en comformodule kan uitsluiten?
Alvast bedankt
13 jaar
Probleem opgelost.
Raammotoren link en rechts met elkaar verwisseld, weer werkte de rechter achterdeur niet. De motor is dus oke.
Tussen Pin 1 (GND) en Pin 3 (CAN) van de stekker die naar de raammotor gaat moet ongeveer 10 a 11 volt staan. Bij de rechterachterdeur meet ik echter 0 volt. Vervolgens heb ik met een testdraadje tussen de B-stijl en raammotor de CAN-bus overbrugt, dan werkt alles ok !
Er zit dus een kabelbreuk in de rechterachterdeur. Ik ga nu de kabelboom demonteren en opnieuw bedraden, leuk hobbyprojectje voor de avonduren :)
Bedankt !
13 jaar
12V op een CANBUS draad is niet goed, moet ca 3.5V zijn voor CANH actief en 2.5V CANH rust CANL 1.5V actief en 2.5V in rust
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar