Seat Ibiza: Chiptuning

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 81kw

Hallo, ik wil in mijn wagen een chip plaatsen zodat het ongeveer 20a25pk meer heeft. Maar iedereen zegt wel wat, de ene zegt dat dat niet erg is, de andere zegt dat het niet goed is....... . Wat is het nu? ik heb gehoord dat chip met de merk 'Powerbox' goed is. deze zijn ook nogal goedkoop. Wie kan mij hierin helpen? veel geld wil ik niet uitgeven. ik weet wel wanneer men naar een garagist of naar een tuningsgaragist gaat dat men toch wel honderden euros kwijt is.

leviis

Geplaatst door leviis (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

lekker standaard laten
hij gaat zuipen
en die 25 pk merk je niet met rijden
of denk je dat 120 anders wordt
ga maar eens naar zoeken en dan chippen
als je daar goed leest weet je hopelijk voldoende

leviis (0), 16 jaar geleden

Wat bedoel je eigenlijk met: ga maar eens naar zoeken en dan chippen
als je daar goed leest weet je hopelijk voldoende??

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

"Wat bedoel je eigenlijk met: ga maar eens naar zoeken en dan chippen
als je daar goed leest weet je hopelijk voldoende??"

Nou, gebruik rechtboven in het scherm de functie "zoeken" en vul dan daar "chippen" in.........De rest zie je vanzelf.

Gr.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

was effe te onduidelijk

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Juist deze motor (ASV) is goed te chippen. Belangrijk is dat dit goed gebeurt en er een goede controle (rijdend uitlezen) plaatsvind, dit moet eigenlijk zowel voor als na de tuning.

Jos.

leviis (0), 16 jaar geleden

Hallo, is mijn wagen dan van een type ASV?

Een vriend van mij heeft een toledo bwj 2000. het is een 110pk maar die wagen die vliegt gewoon. en er zit geen chiptuning in. Blijkbaar had de vorige eigenaar iets in de motorblok vervangen door een ander (dat van een 150pk komt). We weten zelf niet wat maar wel dat het gebeurd is.
Weten jullie wat dit is?? en is dit dan op een gezond manier?

Nog een vraagje, mijn ibiza heeft boordcomputer (dus zo een scherm in het midden van wagen bij de dashbord).
wanneer ik de temperatuur onder HI (high) zet dan blaast de chauffage niet warm, dus als je ze op 26° zet komt niet echt warm. Ik moet het op HI (boven 28° is dit) zetten om warme lucht te krijgen. Wat is hier eigenlijk de probleem?

leviis (0), 16 jaar geleden

Ik heb aan iemand gevraagd of tuning via pc kwaad kan en hij gaf deze antwoord. is dit correct?


Beste,

Bedankt voor de reactie.
Chiptuning kan zeker geen kwaad voor de motor. Fabrikanten van auto's doen dit namelijk ook. Zo kan je bijvoorbeeld dezelfde auto met dezelfde motor bestellen maar met een ander vermogen.

Ik geef de garantie dat de tuning werkt en dat u professionele software krijgt voor uw auto.
U krijgt ook het originele stuurprogramma en de getunde versie op cd-rom.
Als u de auto goed onderhoud en u rijdt de auto goed warm vooraleer u het volle vermogen aanspreekt, dan kan er niets gebeuren.
Nog vragen, stuur gerust een mail of bel me even.

Vriendelijke groeten

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

das t zelfde als zeggen
u kunt 500 pk uit u motor halen
dat doet de fabriek ook en dat kan geen kwaad
maar waar staat dat de fabriek
het remsysteem aanpast
de op hanging versterkt
de carosserie verstevigd op de balken en kokers e dan met name de ophangdelen van de motor en wielophanging
ooh
daar had ie (waarom?) niet aan gedacht
vergeten
of niet weten

leviis (0), 16 jaar geleden

hm je hebt volkomen gelijk. Je bent heel erg bedankt.

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]das t zelfde als zeggen
u kunt 500 pk uit u motor halen
dat doet de fabriek ook en dat kan geen kwaad
maar waar staat dat de fabriek
het remsysteem aanpast
de op hanging versterkt
de carosserie verstevigd op de balken en kokers e dan met name de ophangdelen van de motor en wielophanging
ooh
daar had ie (waarom?) niet aan gedacht
vergeten
of niet weten[/quote]
Wanneer een auto "normaal"getuned wordt is de vermogens vermeerdering niet zo schokkend dat dit meteen gevaar voor remmen, onderstel en al zeker niet voor de carosserie oplevert. Wanneer er met beleid getuned wordt, wordt er ook rekening gehouden met de aandrijflijn en kan een motor bijzonder lang heel blijven. (mijn eigen A3 inmiddels 348000km getuned). Dit geld zeker voor de ASV motor van de topic starter.

Jos.

leviis (0), 16 jaar geleden

Wat is normaal getuned? bijvoorbeeld 30pk meer, is dit dan normaal getuned?

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Normaal getuned wil niet zeggen dat bijv. 30pk goed gaat. Belangrijk is dat er een vloeiend koppelverloop geprogrammeert wordt wat goed vlak is. Dit kan zelfs betekenen dat er 150pk voor handen is (voor deze motor). Wanneer er 30pk bijkomt met een lomp koppel onderin zodat het vliegwiel eruit trilt is dit schadelijker dan een hoog vermogen met een mooi verloop.

Jos.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

waarom zie je dan bij een fabriek getunede motor ook een
verzwaard remsysteem
bredere banden met een hogere snelheids codering
versterkte motor ophanging
dikkere aandrijf assen
een ander type versnellings bak
ok er zijn zat getunede autos zonder deze aanpassingen
maar die krijgen vroeg of laat toch een idee om eens op problemcar te komen
want waarom meer pk als je er toch mee blijft rijden
waarom geeft de fabriek dan specificaties voor al de modellen apart op betreffende trekgewicht
koelsysteem
olie soort en inhoud
poelie diameter voor de waterpomp
dikte van de chassis balken ter plaatse van de motor bevestiging
is ook niet schokkend
moet gewoon kunnen
in de tijd van de 1e gti werd er ook vaak een blok omgezet
gevolg
totaal verbogen chassis
of de vr 6 in de body van een 1800
kromme auto
waar zou dat nou in zitten

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat voorbeeld van de type 1 GTI geeft eigenlijk al aan dat je niet weet dat juist bij deze auto het chassis niet verzwaard werd. Wanneer je weleens een beetje experimenteerd weet je dat bepaalde auto's veel meer aan kunnen. Ik heb als voorbeeld een Caddy type 1 waar alleen een dwarsversteviging onder tussen het chassis zit, een motor die 500nm/215pk levert en waar verder niets mee gebeurt (remmen en onderstel wel aangepast). Topicstarter vraagt om advies en bij deze motor een tuning gaat zeer goed. De auto gaat niet veel harder lopen (150km/u bij een getunede auto is net zoveel als bij een niet getunede), echter, de karakteristiek van de motor wordt veel fijner en bij een goede tuning gaat deze niets meer verbruiken.

Jos.

Santa (0), 16 jaar geleden

En IK vraag me nou al de hele tijd af wanneer iemand de vraag stelt WAT de vraagsteller nou eigenlijk wil:

meer koppel of meer snelheid of gewoon "op papier" meer pk's...???

Voor dat laatste kan hij terecht bij diverse firma's die alle toebehoren van de "Psycho Tuning" reeks verkopen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=jos-br]Dat voorbeeld van de type 1 GTI geeft eigenlijk al aan dat je niet weet dat juist bij deze auto het chassis niet verzwaard werd. Wanneer je weleens een beetje experimenteerd weet je dat bepaalde auto's veel meer aan kunnen. Ik heb als voorbeeld een Caddy type 1 waar alleen een dwarsversteviging onder tussen het chassis zit, een motor die 500nm/215pk levert en waar verder niets mee gebeurt (remmen en onderstel wel aangepast). Topicstarter vraagt om advies en bij deze motor een tuning gaat zeer goed. De auto gaat niet veel harder lopen (150km/u bij een getunede auto is net zoveel als bij een niet getunede), echter, de karakteristiek van de motor wordt veel fijner en bij een goede tuning gaat deze niets meer verbruiken.

Jos.[/quote]
nee en dat kwam doordat er een body va een diesel werd gebruikt
en santa
wat ie ook wil
koop een auto die af fabriek een groter blok heeft
wat de amerikanen zeggen
ther is no replacement for cubic inches

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Wanneer je body van de diesel en 1.1 met elkaar vergelijkt zul je zien dat alleen de plaats van de motorsteunen anders zijn, verder is deze geheel gelijk. Wat psycho-tuning is weet ik niet, feit is dat een goed getunede motor veel fijner loopt aan gezien de software meer specifiek voor de auto ontwikkeld is. Topic starter vraagt of het verstandig is de auto te chippen, ik geef aan dat dit wanneer het goed gebeurt (geen powerbox)dit absoluut geen kwaad kan en kan dit inmiddels ook wel onderbouwen aangezien er hier nu genoeg getunede auto's serieuze km's (+500000km) gemaakt hebben zonder (motor of bak)schade's.

Jos.

Santa (0), 16 jaar geleden

Psycho-tuning is heel bekend, Jos. Nooit van gehoord?

Ook wel bekend als Petje-tuning oftewel budget-geknooi: 't mot van alles LIJKEN, mag NIKS kosten, rijd vaak super beroerd maar doet het heel goed zolang de boel STILSTAAT........

(En voor Petje-tuning hoef je niet persé een petje te dragen.....)

Santa (0), 16 jaar geleden

Een "beetje" tuner wijst je direct op de verantwoordelijkheden....

Een "goede" tuner dus ook.

Jos dus ook. Daarom maai ik alvast ff het gras voor zijn voeten weg omdat ik weet dat Jos altijd graag volgens de regels werkt en er een hekel aan heeft om mensen met illegaal spul de weg op te sturen omdat hij altijd goede garantie geeft op alles.

Daarom toch nog maar ff deze link voor het geval Jos het vergeet....:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopi...

sytze (0) PRO, 15 jaar geleden

Potverdikkeme Santa! Dat is niet niks wat die gasten hebben gedaan. Het ligt idd voor de hand dat je daar niet zo gauw bij stilstaat maar het zal toch wel moeten. Nog nooit gelezen dat men die moeite nam bij het tunen van een auto......
Bezint eer ge......?

Sytze

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

Topicstarter heeft een vraag over een normale en goede tuning, deze haalt de 40% vermogens toename niet eens..........

Jos.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

We staan er natuurlijk niet altijd bij stil, maar ook onder de 40% ben je volgens de wet VERPLICHT het aan te geven. Ik weet, er zijn er een hoop die het niet DOEN of niet WETEN en daarmee een enorm verzekeringstechnisch risico lopen. Autorijden is en blijft een serieuze bezigheid zorg er dan ook voor dat je je zaakjes voor elkaar hebt, scheelt een hoop gezeur achteraf......................

Gr. paul

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulkelder]We staan er natuurlijk niet altijd bij stil, maar ook onder de 40% ben je volgens de wet VERPLICHT het aan te geven. Ik weet, er zijn er een hoop die het niet DOEN of niet WETEN en daarmee een enorm verzekeringstechnisch risico lopen. Autorijden is en blijft een serieuze bezigheid zorg er dan ook voor dat je je zaakjes voor elkaar hebt, scheelt een hoop gezeur achteraf......................

Gr. paul[/quote]
Niemand geeft dit soort dingen op aan de verzekering en ik heb nu zat auto's moeten laten taxeren voor een schade en hier wordt nooit naar gekeken. Ik denk dat het tunen niet zo belangrijk is alsmede de totale staat van de auto (remmen e.d.). Ik lever en monteer juist veel gemodificeerde remmen wanneer een auto getuned wordt (raad het in ieder geval wel aan) en wanneer je dit fatsoenlijk doet lijkt me dit in ieder geval al veiliger dan een auto die niet getuned is met remmen die zeer ver versleten zijn. Overigens wordt het natuurlijk pas echt blijkt dat een auto standaard al veel meer vermogen levert dan hoort te zijn..........

Jos.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jos-br]Niemand geeft dit soort dingen op aan de verzekering en ik heb nu zat auto's moeten laten taxeren voor een schade en hier wordt nooit naar gekeken.[/quote]
Natuurlijk is het wel zo, hij of zij die niet op de evt gevolgen worden gewezen en het dus niet weten en te weten komen zullen doorgaands ook niets melden bij hun verzekering. Hierbij gaat het slechts om een melding. Waarom zou je het niet doen, doorgaands kost het je niets je bent dan wel ingedekt, althans je hebt je plicht voldaan.

En een schade taxeren is toch wel heel iets anders dan een VOA (Verkeersongevallen Analyse) onderzoek. Raak je bij een ernstig ongeval betrokken en later blijkt dat je ook nog eens schuldig bent aan het veroorzaken van een ongeval dan wens ik diegene voor de afwikkeling van de zaak veel sterkte........................ veel geluk, maar vooral veel wijsheid toe.

Gr. paul

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

En waar moet je die vermogenstoename dan aangeven? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Audifreak763]En waar moet je die vermogenstoename dan aangeven? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk.[/quote]
Wordt hier > http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopi... allemaal omschreven.

Gr. paul

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij extremere tuningen heb ik hier wel auto's laten taxeren en hierbij wordt wel degelijk aangegeven dat het vermogen meer dan normaal is toegenomen. De reden hiervoor is tweeledig angezien het vaak dure aanpassingen zijn die dan meeverzekerd zijn en dat de verzekering van de verandering(vermogenstoename) op de hoogte is. Inderdaad worden hier ook naar onderstel en remmen gekeken.

Jos.

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=jos-br]Bij extremere tuningen heb ik hier wel auto's laten taxeren en hierbij wordt wel degelijk aangegeven dat het vermogen meer dan normaal is toegenomen. De reden hiervoor is tweeledig angezien het vaak dure aanpassingen zijn die dan meeverzekerd zijn en dat de verzekering van de verandering(vermogenstoename) op de hoogte is. Inderdaad worden hier ook naar onderstel en remmen gekeken.

Jos.[/quote]
Vooral je 1e punt lijkt mij een beetje die van de verkeerde invalshoek.

Het gaat m.i. meer om de veiligheid dan om het "meeverzekeren"van "dure aanpassingen"......

Simpelweg stellen dat je al veel getunede auto's met schade binnen hebt gehad en dat "men" niet keek naar het getunede gedeelte, lijkt mij ook niet steekhoudend, Jos.

Ik denk dat dat eerder komt omdat er zo'n snel jochie in een pak langs komt om de hoogte van het schadebedrag vast te stellen. Dat is een HEEL ANDERE bedrijfskunde dan op de hoogte zijn van de mogelijkheden en de waanzinnigheden die sommigen op hun auto toepassen.

Het feit dat je al veel "chippers" met schade hebt moeten behandelen, zegt m.i. dus heel veel over het soort mensen wat deze auto's bestuurt.

Regelgeving probeert hier dan ook kaders voor aan te geven zodat mensen niet maar wat aanklooien.

Verkooppraatjes zoals "men heeft er nog nooit wat van gezegd" doen het bij MIJ altijd erg slecht..!
Kun je ook aan een drugsdealer vragen of het gebruik van drugs kwaad kan.............
DIE zal namelijk zijn eigen handel ook NIET afkraken.... ;)

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Santa][quote=jos-br]Bij extremere tuningen heb ik hier wel auto's laten taxeren en hierbij wordt wel degelijk aangegeven dat het vermogen meer dan normaal is toegenomen. De reden hiervoor is tweeledig angezien het vaak dure aanpassingen zijn die dan meeverzekerd zijn en dat de verzekering van de verandering(vermogenstoename) op de hoogte is. Inderdaad worden hier ook naar onderstel en remmen gekeken.

Jos.[/quote]
Vooral je 1e punt lijkt mij een beetje die van de verkeerde invalshoek.

Het gaat m.i. meer om de veiligheid dan om het "meeverzekeren"van "dure aanpassingen"......

Simpelweg stellen dat je al veel getunede auto's met schade binnen hebt gehad en dat "men" niet keek naar het getunede gedeelte, lijkt mij ook niet steekhoudend, Jos.

Ik denk dat dat eerder komt omdat er zo'n snel jochie in een pak langs komt om de hoogte van het schadebedrag vast te stellen. Dat is een HEEL ANDERE bedrijfskunde dan op de hoogte zijn van de mogelijkheden en de waanzinnigheden die sommigen op hun auto toepassen.

Het feit dat je al veel "chippers" met schade hebt moeten behandelen, zegt m.i. dus heel veel over het soort mensen wat deze auto's bestuurt.

Regelgeving probeert hier dan ook kaders voor aan te geven zodat mensen niet maar wat aanklooien.

Verkooppraatjes zoals "men heeft er nog nooit wat van gezegd" doen het bij MIJ altijd erg slecht..!
Kun je ook aan een drugsdealer vragen of het gebruik van drugs kwaad kan.............
DIE zal namelijk zijn eigen handel ook NIET afkraken.... ;)[/quote]
Het is maar weer net hoe je leest......... De schades die hier dan (gelukkig niet veel) staan om getaxeerd te worden betreffen meestal parkeerschades e.d. en niet veel "chippers" Met een taxatie van de auto i.v.m. een verzekering wordt voorkomen dat wanneer er aanpassingen aan de auto gedaan zijn dit geen verassingen voor de eigenaar en de verzekering opleveren. En nogmaals, lezen is een kunst schijnbaar aangezien ik nauwelijks schades binnenkrijg (de gemiddelde leeftijd van degene die een auto laat tunen ligt hoger dan men inschat).

Jos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.