Vreemde uitdaging hier,
Seat Ibiza 2007 , BBZ motor 1.4 16v
Auto loop niet helemaal stabiel stationair, iedere paar dagen gaat MIL branden.
Bij uitlezen kwam de storing "cylinderoverslag cylinder 2 , intermitterend"
Bobines van cylinder 1 en 2 omgewisseld, na weekje rijden klant terug laten komen, probleem blijft op cylinder 2
Injectors van cylinder 1 en 2 omgewisseld, na wederom weekje rijden klant terug laten komen, probleem blijft op cylinder 2
Compressie is gemeten, geen probleem gevonden
Nieuwe bougies gemonteerd, geen verbetering
Forté cleaner aan de brandstof toegevoegd en 400km gereden door klant, geen verbetering.
Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak in een vacuumlekje kan zitten omdat het problem zich uitsluitend op cylinder 2 voordoet.
Heb overigens ook geen lekages kunnen vinden. Carterontluchting is ook in orde.
iemand suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Merk je het probleem zelf ook? Of brand altijd alleen maar het lampje als de auto binnenkomt? Heb je wel aansturing van de injector op cilinder 2 op moment van storing?
Waarmee lees je uit? Met cilinder 2 wordt toch niet per ongeluk cilinder 3 bedoeld? Welke foutcode krijg je?
Als MIL niet brand loopt de auto op 3,5 cylinder. hij loopt net niet helemaal stabiel, mijn klant merkt dit niet maar een monteur ziet het meteen.
Als MIL aan gaat dan loopt de auto volle bak op 3 cylinders
Het gaat specifiek om cylinder 2
Ik lees uit met Delphi DS150E , de laatste nieuwe versie.
Foutcode ga ik zo even terugzoeken, weet ik niet uit mijn hoofd.
Zie net dat ik de foutcode niet terug kan lezen in mijn systeem, stom van me dat ik die niet even heb opgeschreven....
Maar de omschrijving was zeer zeker "cylinderoverslag cylinder 2"
IK heb de auto nu niet in de werkplaats, heb tegen de klant gezegd dat ik eerst even wat "huiswerk" wilde maken voordat hij de auto weer komt brengen.
Vandaag carterontluchting nagelopen, egr klep afgedopt , nogmaals compressie gemeten, geen verandering.
Denk dat ik vanmiddag scoopsignalen van verstuivers en ontsteking laat bekijken bij een collega, ik ga steeds meer denken in de richting van het motorstuurapparaat.
Een ingelopen nokkenas lijkt me onwaarschijnlijk, heb een 4gas test uitgevoerd en het HC getal zat ruim onder de 50.
Wat was de foutcode? Waren alle waardes goed op de 4-gastester?
4gas was perfect
0,02 CO , Lambda 1,01 , HC 17 op toeren , en stationair nagenoeg het zelfde.
Heb met de klant afgesproken dat de auto naar een bevriend diagnosestation gaat om de scoopsignalen van de ontsteking en van de injectoren te bekijken.
Als dat allemaal goed blijkt te zijn , dan haal ik de distributie eraf en licht ik het klepdeksel (nokkenassen zitten in het klepdeksel gelagerd)
Dan moet het haast een klepstoter zijn , of een zwaar lopende klep. dat hoef je immers niet altijd te zien op een compressietest.
Zo'n motortje is geen raket-technologie dus vroeg of laat zal ik het toch wel moeten vinden.
Heb klepstoters besteld, deze ga ik donderdag vervangen.
Resultaat volgt...
Klepstoters zijn vervangen, geen noemenswaardig resultaat, motor loopt nog steeds niet mooi stationair
Kleppen bekeken met endoscoop, brandschoon.
klepstelen ook mooi schoon en de kleppen lopen niet zwaar.
Iemand nog suggesties?
Misschien iemand die bij een seat dealer werkt ? ooit gezien?
Probleem gevonden! 1 klepgeleider met een beetje speling en bijbehorende klep iets of wat verbrand. (dat kon ik met de endoscoop niet zien)
topic mag op slot, bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar