Ik heb hier een Ibiza 1.9 TDI met ASV motor de die loopt regelmatig op 3 cilinders stationair. Na controle (door verstuiverleiding iets los te draaien) bleek vierde cilinder niet mee te lopen. Als je dan wat gas geeft of de motor even af zet en weer start is het meestal weer goed. Ik heb nu de vierde verstuiver verwisseld met de tweede om te kijken of het prbleem dan verplaatst (gedachte van kapotte verstuiver) maar dit is niet zo. Wanneer de motor op 3 cilinders loopt is het weer de vierde cilinder die niet meeloopt. Wanneer je weer wat gas geeft of de motor weer opnieuw start is het weer goed. Als de motor op 3 cilinders loopt rookt hij ontzettend erg wit/blauw en stinkt naar onverbrande brandstof. Er zijn geen foutcodes aanwezig. De distributie ligt op tijd en ook pomptiming is goed
Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er niet een nok van de nokkenas versleten? Kninkt het blok nog normaal of hoor je plop plop plop vanuit de inlaat?
Het rare is dat 95% van de tijd de motor goed loopt, en dan in een keer op 3 cilinders stationair loopt.
Ik ga zsm de nokkenas bekijken en compressie meten
Andere suggesties zijn welkom
Probleem is gevonden:
De hydraulische stoter van de inlaatklep van de 4e cilinder was kapot. Wanneer de motor op 3 cilinders liep hoorde je echter de nokkenas geen herrie maken maar de stoter verloor zo snel de olie dat de klep niet meer goed openging en zodoende (te) weinig lucht binnen kreeg. Heb alle stoters vernieuwd en de motor loopt weer zo als het moet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar