Ik ga het doen! De distributieriem van mijn auto vervangen. Ik heb al veel op internet gelezen, instructiefilmpjes bekeken enzo. Alleen was er niets te vinden over specifiek mijn auto/motor. Zijn er nog mede-forumers die mij van tekeningen, instructies, foto's e.d. willen voorzien? Ik vraag me bijvoorbeeld nog af op hoeveel nm ik de bouten weer moet aandraaien als ik alles weer moet vastzetten.
Alle info is in principe welkom!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik haal uit je verhaal dat je geen ervaring hebt.
weet je wel waar je aan begint?
Je hebt special gereedschap nodig, en 1 klein miezerig foutje en je motor ligt in puin na het starten.
Een garagist doet dit werk dagelijks en is ook nog verzekerd tegen schades.
eens moet de 1e keer zijn.ook een garage is ooit begonnen.
De tijd nemen en nauwkeurig werken: en zo moeilijk is t nu ook weer niet.
10 jaar
Eens moet de eerste keer zijn. Heb een momentsleutel en een gereedschapsset voor het vastzetten van de nokkenas en diverse pinnen. Verder heb ik hulp die al een keer eerder een riem heeft vervangen. Ik ben er klaar voor!
10 jaar
Krukas bedoel ik :-)
10 jaar
ok. ik zal kijken of ik iets voor je kan vinden
wat is de motorcode?
Zijn 3 letters , staan op de sticker van het distributiedeksel
Ik ga na mijn werk even kijken.
10 jaar
Motorcode is BNM
10 jaar
1e afbeelding geeft weer waar het merkteken van de krukas staat
2e afbeelding geeft aan hoe je de spanrol moet spannen
3e afbeelding geeft de plaats aan waar je de blokkeerpen voor de nokkenas moet steken.
Als je de krukas en de nokkenas hebt geblokkeerd dan zet je de 3 bouten van de nokkenas los.
Zodra je alles weer gemonteerd hebt en je de spanner correct gemonteerd hebt en gespannen dan draai je deze 3 bouten weer vast.
Spanrol vastzetten 20Nm +45 Graden
Bouten van nokkenastandwiel 25Nm
waterpomp gewoon met de hand op het gevoel vast zetten, vast is vast.
Bijna als bij de IKEA, je hebt alleen meer dan 1 inbussleuteltje nodig...
Super! Dank je, Peter! Zondag of zaterdag over een week gaan we bezig. Ik heb er het volste vertrouwen in. Als het gelukt eten we op het einde goedkope hotdogs op droge broodjes ;-)
10 jaar
Ik hoor het wel of het gelukt is!
En????
Is het gelukt?
De eerste keer vergeet ik nooit, maar het viel wel mee
Gr
10 jaar
Zaterdag gaan we los! Ik was nog in afwachting van een set xzn-doppen. Alle materiaal is er nu. Ik ga voor de hotdogs!
10 jaar
Deze schijf moet je er toch gewoon af kunnen pakken nu? Of zit ie nog ergens vast?
10 jaar
Ja, licht klopje erop met de kunststof hamer dan valt ie omlaag.
En die ´schijf´ heet; krukasaspoelie.
Ralf bedankt! Wat als ie nou niet loskomt? Hard klopje erop :-) Hij lijkt nog hierop vast te zitten. Zie pijltjes
10 jaar
Rondom de krukasbout ontstaat roestvorming. Even inspuiten met iets kruipolie.
Daarna is de poelie goed te verwijderen. (NIET HEFTIG OP GAAN SLAAN)
Gr. paul
Hij is los! We gaan door.
10 jaar
eet ze...
Paul, Peter en Ralf bedankt! De hotdog was voor jullie! (Sorry voor het droge broodje ;-))
10 jaar
Er komt een zacht jankend geluid bij de riem vandaan. Maar wel duidelijk hoorbaar. Is dat normaal of staat de riem te strak?
10 jaar
Zal wel te strak staan hoe heb je hem afgesteld
Op de kop, sorry. Dat kan toch niet te strak zijn?
10 jaar
In iedergeval hij moet geruisloos zijn, kan geen wijs uit de foto, , maar nog geen antwoord gehad hoe u hem heeft afgesteld
Met een inbussleutel totdat het pijltje zich in de uitsparing bevond. Op de foto zie je de spanrol. Pijltje is zelfs wat naar links gegaan (losser). Kan me niet voorstellen dat de riem nog steeds te strak staat eigenlijk.
10 jaar
belangrijk Ramon spanrol op 2,5 + 45 gr vastzetten als de riem er op zit laat Ik hem even lopen de motor en kijk goed met de lamp of alles netjes in lijn loopt let je ook op de draairichting van de riem ? dit is eigenlijk werk voor ervaren monteurs, raad echt niemand aan zonder ervaring dit te doen , eerst kijken naar de vakmensen die het je ook willen uitleggen er er bij blijven als je dit voor het eerst doet , en direct wijzen op fouten , als je een heel forum nodig heb om zoiets te doen kunnen vakmensen je natuurlijk niet meer serieux nemen, vandaar een paar grapjes , een pientere leek is nog lang geen ervaren vakman , deze klus mag nooit verkeerd gaan !!!!
vrg Thorpe
[quote=ramonbeschi]Met een inbussleutel totdat het pijltje zich in de uitsparing bevond.[/quote]
Hier gaat het dus al fout.
Die riem wordt niet gespannen met een inbussleutel maar met een daarvoor geschikte spansleutel (zie 2 gaatjes)
Gr. paul
en toen was het stil, hij zit misschien nog aan een broodje
droog broodje goedkope hotdogs daar wordt je stil van
Komt de riem niet toevallig tegen de deksel ? heb het meegemaakt met een Golf.
Gr.
10 jaar
Sorry voor de late reactie. Alles lijkt nu in orde. Denk dat het mijn paranoia was die van alles hoorde ;-)
Heb het idee dat de motor beter loopt dan voorheen. Kan dat zijn? Dat ie (per ongeluk) wat beter staat afgesteld dan voor de nieuwe riem?
10 jaar
Chapeau
10 jaar
petje af!
als de riem er na 5000 km nog op ligt, dan een extra petje af.
goed gedaan.
als de riem er na 100 000 nog opzit is hij goed gemonteerd
We zijn inmiddels 12.000 km verder (ik rij dagelijks 180 km) en de riem zit er nog op!
10 jaar
Prima
10 jaar
Fijn voor je Raimon,
Nu slot erop.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar