Volgende week laat ik een grote beurt + APK uitvoeren (kosten: ongeveer 280 Euro) op mijn Seat Cordoba 1.6 'Signo' uit 2000.
Mijn KM-teller staat nu op 129.800 en op het display verschijnt dan ook de melding dat hij met 200km naar de garage moet.
Ik wil dat natuurlijk braaf gaan doen, maar de VAG-dealer in de buurt zegt dat dit niet klopt... bij 120.000km zou dit al geweest moeten zijn.
Vreemd... ik heb toch echt keurig het display in de gaten gehouden en vorig jaar tijdens de APK (117.000km) heeft de toenmalige garagist het er verder ook niet over gehad.
Bij de garage waar ik nú de beurt wil laten uitvoeren begonnen ze meteen vragen te stellen over de dsitributieriem e.d.
Dit doen ze er veelal meteen bij met 130.000km zeiden ze (kosten: 400 Euro!).
Leuk als het moet natuurlijk, maar niet leuk om 'zomaar' even 400 Euro extra af te tikken.
In het boekje kan ik zien dat er "GETANDE RIEM VERVANGEN (TDI/SDI)" is uitgevoerd met 86.195km (feb.2005).
Is dit de omschrijving voor de distributieriem?
De distributie is namelijk iets cruciaals en kan motorisch een hoop narigheid veroorzaken, maar wordt gekgenoeg verder niet genoemd in het serviceboekje.
Mijn vraag is dan ook: wat is de interval voor dit soort werkzaamheden, m.a.w. wanneer moet de distributieriem vervangen worden?
Overigens heeft mijn auto zijn laatste "SERVICEBEURT EXTRA WERKZAAMHEDEN 30.000KM" en "GROOT ONDERHOUD 12 MAANDEN" volgens het boekje met 100.840km gehad (eind aug.2005).
Groeten en alvast dank voor de reacties!
Dirk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
goed zal ff uitleg geven
de meeste benzinemotoren hadden in het verleden geen interval voor het vervangen van de distributieriem
sinds kort heeft de inporteur een melding gegeven aan vag dealers dat er sinds kort intervallen zijn voor benzine motoren dit is 5 jaar of 120.000 km omdat er in het verleden nogal wat motoren kapot liepen omdat de riem niet vervangen hoefde te worden.
mijn advies is om de riem wel te laten vervangen incl de waterpomp en spanrol om na werk te voorkomen een waterpomp kost ong.50euro en loopt de pomp volgend jaar stuk kost ie 3 keer zoveel omdat dan de distributie weer los moet
hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben
groeten marco
dirk raar genoeg staat er voor jou type geen vervangings termijn voor de tandriem / distrubutieriem.
bij deze type motoren houd ik 8 jaar of 120000 km aan als vervanging van de riem met de spanrol en zeer vaak komt daar de waterpomp bij.
het euvel wil namelijk dat de tanden er af vallen en je een kop revisie moet doen als je deze nog niet vervangen hebt.
dus als hij niet vervangen is dan is het zeer verstandig het bij deze km stand telaten doen en ik adviseer dan direct de spanrol/waterpomp en de rib-riem mee tevervangen zodat je er weer jaren tegen kan.
ik weet het kost effe wat maar als het stuk gaat is het gekker.
groetjes jan.
Dank voor de reacties!
Vandaag heeft de auto op 130.000km een grote beurt + APK gehad. Daar kwam helaas naar voren dat de remschijven en remblokken voor vervangen dienden te worden, evenals de multiriem. Totaal 650 Euro armer. :-(
De multiriem heeft niets te maken met de distributie he?
M.a.w. die kosten (ruim 400 Euro) ga ik dus nog krijgen binnenkort.
precies dat heb je goed begrepen dus daar kun je dan voor gaan sparen maar wacht er niet telang mee.
groetjes jan.
volgens jouw gegevens ligt de riem er nu 2 jaar en 45.000 kilometer op ( getande riem is inderdaad distributieriem.) Degene die toen de riem heeft vervangen is goed beziggeweest ( vervangen na 5 jaar ).
Volgens deze gegevens zou je hem dus met een gerust hart kunnen laten liggen.
Groeten marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar