Tijdens mijn vakantie afgelopen zomer hoorde ik ineens een ander geluid vanuit het vooronder. Tsjaa, het klinkt als GHHHGHHH ... niet erg duidelijk, maar goed. Het geluid hoor ik bij bij stationair, vrijloop en belasting. In het laatste geval si het minder goed hoorbaar. Zodra ik de koppeling intrap of de versnelling in zijn vrij schakel is het weg.
Heeft iemand een suggestie, één geef ik al in de omschrijving. Ik heb geen idee of dit kan, of ik het in deze richting moet zoeken hoor.
Mocht het wel de drukgroep zijn, wat is het riscio van doorrijden. Is er iets zinnigs te zeggen over doorrijden?
Alvast dank voor de reactie(s).
g,Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is het druklager wat je hoort.
Als je het wilt laten vervangen kun je beter gelijk een complete koppelingsset laten monteren.
Ik reed er altijd mee door,werden ze oud mee.
Maar tegenwoordig hoor je nog weleens dat de boel kapot loopt.
Dus als je de koppeling intrapt tijdens stationair dan is het weg? En als je rijdt en je trapt de koppeling in dat is het ook weg of pas wanneer je hem met ingetrapte koppeling in z'n vrij zet tijdens rollen? Dan zit het in de bak,het druklager hoor je juist als je de koppeling intrapt.
Het druklager hoor je rammelen met de koppeling los,dan hoor je de ruimte op het lager.
op het moment dat je de koppeling intrapt verdwijnt het,want je trapt de speling op het lager eruit.
14 jaar
[quote=ricky]Dus als je de koppeling intrapt tijdens stationair dan is het weg? En als je rijdt en je trapt de koppeling in dat is het ook weg of pas wanneer je hem met ingetrapte koppeling in z'n vrij zet tijdens rollen? Dan zit het in de bak,het druklager hoor je juist als je de koppeling intrapt.[/quote]
Met stationair bedoel je in zijn vrij, dan hoor ik het niet. Als ik rijd en ik trap de koppeling in is het direct weg.
De auto heeft 140.000 km gelopen, dus ik denk dat een nieuwe koppeling + drukgroep geen overbodige luxe is.
Ik overweeg idd doorijden, maar als dit idd schade kan geven lijkt dat me niet verstandig.
g,Ruud
14 jaar
Nee bij stilstaande auto en dan stationair laten draaien en dan koppeling ingetrapt en dan weer loslaten,hoor je dan verschil?
[quote=primera p11]Het druklager hoor je rammelen met de koppeling los,dan hoor je de ruimte op het lager.
op het moment dat je de koppeling intrapt verdwijnt het,want je trapt de speling op het lager eruit.[/quote]
Klopt ook zeker wel wat je zegt alleen is dat niet het meest gangbare probleem van een druklager,en beste om zoiets te controleren is om niet helemaal de koppeling in te trappen maar je voet erop te laten rusten of iets verder door te trappen.
[quote=ricky]Nee bij stilstaande auto en dan stationair laten draaien en dan koppeling ingetrapt en dan weer loslaten,hoor je dan verschil?[/quote]
Ga ik even proberen!
Dank,
g,Ruud
14 jaar
[quote=ruud10623][quote=ricky]Nee bij stilstaande auto en dan stationair laten draaien en dan koppeling ingetrapt en dan weer loslaten,hoor je dan verschil?[/quote]
Ga ik even proberen!
Dank,
g,Ruud[/quote]
Hoor geen enkel verschil, het genoemde geluid is dan ook niet aanwezig.
g,Ruud
14 jaar
Inmiddels een geluid erbij .... het geluid klinkt tussen; alsof er met een hamer geklopt wordt en een krakende veer. frequntie is laag, zeker niet het motortoerental.
Als ik dekoppelingskabel losneem, zit er op de hendel iets speling (0,5 a 1 cm), bij handmatig indrukken hoor ik een tik, deze stuikt met een tikje.
Ideeen? (btw ik ga iig naar de garage!)
g,Ruud
14 jaar
pak er maar gerust je koppeling onderuit
14 jaar
klinkt niet goed, klus voor de dealer.
zal wel pijn in de knip worden ;-(
dank voor de tips en adviezen.
g,Ruud
13 jaar
Schiet mij maar lek ... maar 500 meter voor de garage. Geluid weg! Auto op de burg, niets te vinden. Monteur heeft er ook nog mee gereden, niets te horen.
Kortom .... ik ben niet gerust op de komende zomertrip, met caravan.
g,Ruud
13 jaar
Goed in de gaten houden en als je het hoort gelijk even langs een garage/dealer rijden en vraag of ze er gelijk even naar kunnen luisteren nu het probleem wel aanwezig is.
Ik denk een beetje aan de versnellingsbak.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar