Goedendag,
Ik heb een probleem met mijn Seat Ibiza 1.2 Tdi (2011)
Het koelsysteem bouwt druk op en af en toe moet er wat koelvloestof bij.Koelsysteem is afgeperst en geen lekkages te vinden.Ook geen olie bij de koelvloeistof of andersom.
De monteur denkt dat de kop lek is,ik heb daar echter mijn twijfels over,en wil daarom een vraag stellen aan de kenners op het forum.
Ik wil eigenlijk eerst de koeler laten uitsluiten,voordat de cilinderkop eraf is.
Bij deze motoren kun je de slangen buiten de egr om niet even zomaar doorverbinden dus zal de koeler eraf moeten.
Als de koeler gedemonteerd is,kan ik deze afpersen maar hoe kan ik controleren dat de koeler inwendig lek is??
Bvd
gr
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Afpersen en in een bak met water leggen , als hij lek is zal je op een gegeven moment belletjes zien.
Bedankt voor je antwoord
maar de egr zit hierzelf ook aan gemonteerd,en dat is elektronisch.
neem aan dat ie niet tegen water kan.Moet deze er dan dus eerst vanaf gehaald worden
gr
John
8 jaar
Als dat er af kan , zou ik dat dus inderdaad doen .
Ik heb hem nu af laten persen,koelvloeistof die erin zat was roetachtig(geen sludge)maar geen lekkage kunnen vinden,oftewel geen bubbeltjes.
Kan ik er nu vanuit gaan dat de Egr koeler nog goed is,en verder gaan zoeken door middel van de kop te demonteren ondanks de zwarte koelvloeistof?
Want de koppakking is van staal en de kop scheurt ook niet vaak bij deze motoren.
De Egr koelers gaan wel vaak kapot,is een kwaal heb ik begrepen.
Km stand is 152.000
Ik hoor het graag
8 jaar
Niemand?
8 jaar
Je hebt het systeem afgeperst maar heb je ook een snuffeltest en/of een cilinderlekkagetest met perslucht laten doen?
vr.gr. Theo
8 jaar
Sorry gisteren laat thuis en van morgen uit geslapen , maar zoals theo schrijft , volgende stap
Ja allemaal laten doen,hier kwam ook niets uit.
gr
John
8 jaar
Ja allemaal laten doen,hier kwam ook niets uit.
gr
John
8 jaar
Nog eens terug naar het begin.
Wat is de druk opbouw , slangen worden normaal vrij hard.
Hoeveel moet er bij en in wat voor tijdsbestek/kilometers.
Koelsysteem bouwt behoorlijk druk op,bij warme motor en snelheden boven 100 treed er verlies van koelvloeistof op,af en toe moet er dan wat bij.Opbouwen van druk in het koelsysteem gebeurt ook stationair.
Geen foutcodes.Motor loopt verder mooi
Gr
John
8 jaar
Wat is hoge druk , al eens een expert er naar laten kijken.
Als je de motor stationair laat draaien met de dop er af , wat gebeurt er dan ?
Uit het dunne ontluchtingsslangetje op het tankje komt wel koelvloeistof ? of alleen maar lucht .
Dop wil ook nog wel eens de veroorzaker van verlies zijn .
Hoe controleer je het niveau , en hoeveel vul je bij , een kreet van af en toe moet er wat bij , kan ik niets mee.
Als de dop eraf is gaat ie borrelen en hoor je ook dat de druk ontsnapt als je de dop eraf draait tijdens het lopen.
Met af en toe bedoel ik een kwart liter ong per 500km afhankelijk van de snelheden die behaald worden,want bij hogere snelheden verliest ie pas vloeistof.Niveau controleer ik door min en max op het expansievat in de gaten te houden.Ontluchtingslangetje zal ik morgen even moeten navragen of daar alleen lucht of koelvloeistof uit kwam
8 jaar
Nou door een lekke koeler krijg je geen hoge druk in koelsysteem hoor, hooguit koelvloeistof verlies (wat 9 van de 10 idd een kwaal is bij deze blokken).
Maar bouwt het koelsysteem ECHT druk op of denk je dat alleen omdat je tankje steeds leger raakt???
Is er echt geconstateerd dat er een te hoge druk aanwezig is?
Namelijk bij deze motor 9 van de 10x bij koelvloeistof verlies ligt het aan of de waterpomp die uitwendig lekt (soms lastig te zien, meestal lekkage spoor voorzijde ipv zijkant) of de egr koeler lekt inwendig (mits geen uitwendige lekkage zichtbaar natuurlijk).
Als stationair al de slangen keihard worden dus verlies uiteindelijk dan blijft over of idd een circulatie probleem (waterpomp of verstopping) of inderdaad de koppakking.
Ik heb de gezocht over de symptonen van een lekke koeler,waarbij toch wel verhalen zijn van drukopbouw in het koelsysteem.Waarschijnlijk omdat de druk van uitlaatgassen (die via de koeler in het systeem komen bij inwendige lekkage van een Egr koeler)zie link http://www.bulletproofdiesel.com/Article...
8 jaar
Ik heb de gezocht over de symptonen van een lekke koeler,waarbij toch wel verhalen zijn van drukopbouw in het koelsysteem.Waarschijnlijk omdat de druk van uitlaatgassen (die via de koeler in het systeem komen bij inwendige lekkage van een Egr koeler)zie link http://www.bulletproofdiesel.com/Article...
De waterpomp zou kunnen,maar wat veroorzaakt dan de roetachtige kleur in het koelsysteem?Was geen sludge,maar echt donker en normaal vloeibaar
En als een Egr koeler inwendig lek is,is het dan zo dat ie altijd bubbeltjes veroorzaakt bij het afpersen?
P.s moet ff wennen om berichten te plaatsen via mijn mobiel,vandaar soms per ongeluk een dubbel bericht :)
8 jaar
Ja nee dat maakt niet uit hoor :)
Maar bouwt hij nu echt wel of niet een hoge druk op? Is dat echt geconstateerd of niet? Of is dat alleen maar een aanname ivm het koelvloeistof verlies?
De monteur heeft geconstateerd dat ie echt hoge druk opbouwd,dat zei me ook.En hij dacht direct aan een lekke kop of koppakking.Maar voordat de kop eraf gaat wou ik eerst het e.e.a uitsluiten.
8 jaar
Het is normaal dat hij borrelt en dat er druk ontsnapt als je dop er af draait als hij warm is.
De snuffeltest geeft geen aanleiding tot een lekke koppakking , egr is niet lek , ik zou de boel weer in elkaar zetten , het motorblok spoelen , het juiste type koelvloeistof vullen , en eens gaan rijden.
De distributiekap er even afhalen en de waterpomp eens goed bekijken.
Ik denk , als ik het allemaal zo lees , er niet zoveel aan de hand is , en dat je een uitwendige lekkage of een slecht werkende waterpomp hebt.
Ik heb eigenlijk het zelfde probleem. Johnny, wat was uiteindelijk de oplossing.
6 jaar
Beste Mudley
Het was de egr klep die lek was
Mvg
John
6 jaar
Ook altijd prettig voor iedereen dat de oplossing ook even gepost wordt , maar toch bedankt.
hoi
allemaal ik heb de zelfde probleem ik de slangen van de egr afgekoppeld en direct verbonden kan dat om de egr om te zeilen maar blijf de bubbels houden in de koel reservoir
weet of heeft iemand dit ook gehad ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar