Seat Cordoba: EPC en mootormanagement lampje

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Het lampje EPC en motormanagement brandt de laatste tijd steeds vaker en nu zelfs zo vaak dat ze vaker wel dan niet branden. EPC brandt niet zo vaak als motormanagement (die bijna constat brandt) Uitlezen hielp niet. Na accu loshalen gaan ze enige tijd minder frequent aan, maar na een paar keer starten weer hezelfde. Eindconclusie dealer; de storing zit vermoedelijk in de radio, want daar zit die computer, radio vervangen en dan zal het wel weg zijn. Nu heb ik hier iets gelezen over het schoonmaken of resetten van de gasklepsensor. Kan mijn probleem hier aan liggen ?

Alvast bedankt,
Chris

ChrisS

Geplaatst door ChrisS (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

alexander242 (0) PRO, 16 jaar geleden

Konden ze niet in het motorregelapparaat komen of gaf ie geen foutcode aan. Als ie niet uit te lezen was is inderdaad de radio oorzaker nr.1, maar die kan je loskoppelen en dan kom je er wel in. Eerst de foutcode weten, voordat je iets aan de motor gaat doen.

ChrisS (0), 16 jaar geleden

Alexander, bedankt zover,

Hij is naar de plaatselijke dealer geweest, en die heeft hem bij Volkswagen laten uitlezen, en kwamen met hem terug dat hij niet uit te lezen was, en dat de radio vervangen moest worden. Maar het rare is dat de storing een aantal maanden geleden is begonnen met het lampje motormanagement, naderhand kwam daar af en toe EPC bij en van de 10 keer starten op een dag gingen deze twee meerdere keren aan, soms bleven ze tijdens de start uit, en na een paar minuten ging motormanagement aan. Nu is dat soms, vervangen door altijd, en komt het zelden voor dat ze uit zijn (EPC blijft iets vaker uit dan motormanagement. Buiten het feit dat het storend is, weet ik nu niet wanneer ik een echte storing aan mijn broek heb. (behalve als ik de blok heb afgespoten, dan loopt hij op 3 cylinders, en dan knippert motormanagement). Dus zolang ze branden is er niks aan de hand, maar als er wat knippert, dan deugt het niet....?
Kortom, hij was niet uit te lezen, en volgens de plaatselijke dealer gaan er binnenkort meerdere functies van de radio uitvallen, (virus....?) :-)
Als het euvel niet opgelost kan worden, dan begin ik maar aan mijn vakantiegeld van 2010........

gerrit1981 (0), 16 jaar geleden

controleer de ecu eens op corrosie veel voorkoment probleem bij die type zekers als je geregelt het blok schoonspuit . dan krijg je ook van die vage klachten en kun je hem niet uitlezen

blijegeit (0) PRO, 16 jaar geleden

als je je motorregelapparaat niet kan uitlezen moet je de radio eerst een afkoppelen. (dit werkt zover mij bekend alleen als het een niet fabriek-af radio is, of als er randapparauur is ingebouwd) dit is in 99 procent van de gevallen de oorzaak dat er niet uitgelezen kan worden. verder veroorzaakt de radio geen storingen in je motormanagement (lampje epc en motormanagement).
als je je motor met een hogedrukspuit afspuit moet je echt voorzichtig zijn en niet op de electrische delen spuiten.. dit kan je aardig knaken kosten.
zelf vermoed ik dat je EGR klep defect is.... deze veroorzaakt allebei de lampjes en laat de auto in de meeste gevallen zonder verdere direct merkbare klachten rijden....

maar de wagen MOET uit te lezen zijn.. zo niet.. dan zul je een probleem in of naar je motorregelapparaat hebben.


mvg

ChrisS (0), 16 jaar geleden

Hallo Blijegeit,

Alvast bedankt voor je reactie (ook voor Gerrit).
(Morgen maar eens de accupolen los , invetten en vastzetten)

Die EGR klep is dat de gasregelklep of de sensor daarvan ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.