close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: Motor stottert/voorgloeilampje brand

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 sdi

Hallo,

Met mijn seat sdi uit 98 problemen. Motor haperde wat bij het startten, bij het op laten komen van het toerental viel hij steeds even terug. Ik dacht dat het aan de kou lag (had gevroren) en na nog geen kilometer liep hij weer vloeiend.

Op de snelweg begon echter na bij een snelheid van 120 het voorgloei lampje te branden. De motor verloor ook zijn vermogen volledig. Sleutel omgedraaid en weer gestart, dit lukte. Naar de vluchtstrook uitgeweken waar de motor weer stationair bleef lopen. Klonk verder ook prima, behalve dat het voorgloeilampje bleef branden. Naar het eerste tankstation gereden, ging prima. Lampje ging uit, auto reed ook weer prima. Leek griezelig veel op en electronische storing die ik ook al met mijn golf had gehad.

Vanochtend nog maar eens gestart, dit gaat probleemloos, slaat direct aan. Begint bij het optrekken echter te stotteren. Ook bij stationair draaien wisselt het toerental wat en slaat er "een klemmetje aan de brandstofslang aan en uit". Ik heb hier al wat gelezen over relais 109 e.d. Een eventueel dealer/vakgaragebezoek nog even staven met tips vanuit dit forum.

Alvast bedankt.

Groeten,

Jurrian

Geplaatst door

jkuit (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch maar eerst laten uitlezen,dan weet je ik welke richting je moet zoeken.

ricky 10
badge

16 jaar

[quote=ricky]Toch maar eerst laten uitlezen,dan weet je ik welke richting je moet zoeken.[/quote]
Hij staat inmiddels bij de garage. Ze gaan hem sowieso uitlezen (en is koester nog altijd de ijle hoop dat het simpel/goedkoop is op te lossen met het vervangen van een relais). De foutcodes worden opgeschreven.

jkuit 0

16 jaar

Als relais 109 niet werkt dan doet het simpelweg niet. Dus dat is het niet. Tsja.....kan meerdere dingen zijn, dus om nu wat zo te roepen heb je toch niks aan. We horen wel wat foutcodes zijn.

alexander242 0
badge

16 jaar

Relais 109 heeft bij deze wagens nog al eens een gescheurde soldering op de printplaat (is met vergrootglas te zien) maar wat ook nog wel eens voorkomt is dat het motorregelapparaat beschadigd is geraakt door vocht. dit kun je controleren door hem uit te bouwen en hem voorzichtig open te maken. (wel weer netjes sealen na afloop!)

mvg

blijegeit 0
badge

16 jaar

waarschijnlijk zoals blijegeit al zie vocht in de ecu van de motor maar als je eenmaal dat probleem met vocht hebt is het heel moeilijk daarvan af te komen dan kom je van het 1 in het ander

gerrit1981 0

16 jaar

Komt vaker voor, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... al was dat een VW Caddy met zelfde motor.

Siem Bijman 680
badge vip badge

16 jaar

Dank voor de eerdere berichtten en info.

Van de garage net een telefoonje gehad met de volgende diagnose via uitlezen;

Foutmelding v/d brandstofpomp. Hun hebben weer met de dealer gebeld zou gaan om "opvoer vermogensversneller brandstofklep" (hele mond vol;) Deze "is waarschijnlijk de oorzaak. Twijfel nu een beetje wat te doen, gaat wel flink wat kosten (op zich niet erg als het euvel dan verholpen is).

Bij mijn vorige auto kwam na het vervangen en stellen v/d distiutieriem spanrollen vacuumslangetjes 2 x de verdeler (400 euro) pas aan het licht dat het daar niet aan lag maar aan de "pierberg carburateur" die kon ik toen zelf voor 30 euro van de sloop halen en overzetten. Toen werd er ook steeds gezegd "dit is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak". Maar goed.

Wat denken de mensen van het forum van bovenstaande diagnose en de eventuele slagingskans.

Alvast bedankt

jkuit 0

16 jaar

Ahum,

Niet "opvoer vermogensversneller" maar opvoer vermogensversTeller excuus.

Ik heb de handelaar gebeld van wie ik de auto zonder garantie heb gekocht. Hij was bereid mee te denken (is immers slechte reclame een auto die het binnen een paar dagen begeeft, zelfs zonder garantie). Wel wilde hij de storingscodes graag weten (tevens ging hij naar een oplossing zoeken).

Die codes heeft de garage niet. Hun apparaat zou "opvoer vermogensversneller" aangeven, voor een beter gespecificeerde diagnose zou de auto langs de Seat dealer moeten. Ik wacht nu even af wat de verkoper mij aanbiedt.

Groeten,

Jurrian

jkuit 0

16 jaar

Uitlezen en dan conclusies trekken zoals hier gebeurt is heel gevaarlijk. Foutkodes geeft een aanwijzing, maar bijna nooit de oplossing. Die moet je gaan analyseren en dan meten en dan pas vervangen.

Maar als ik je advies mag geven kun je denk ik het beste de suggesties die je hier hebt gekregen voor leggen aan de jongens die ermee bezig zijn.

Siem Bijman 680
badge vip badge

16 jaar

Kan ik me goed voorstellen.

De vorige keer is er nl een beetje op de "trial and error" manier aan mijn auto gesleuteld (toen ben ik bij ieder onderdeel dat het verlossende zou zijn steeds dieper in de buidel gaan tastten).

ik ben inderdaad van plan alle tips "mee te nemen" naar de garage (die gaan er mee naar de dealer voor de "specifieke" foutcode). Dat deze code niet zaligmakend is vreesde ik al.

De analyse van de mensen die er nu mee bezig zijn vanuit de foutmelding "storing brandstofpomp" = kapotte brandstofklep (telefoontje naar de seat dealer vanuit diezelfde garage) "waarschijnlijk te verhelpen met een nieuwe brandstofklep" (blij met een dure dooie mus of ... wellicht verholpen).

Groeten en wederom bedankt,

jurrian

jkuit 0

16 jaar

Wat een foutcode zeg. Nog nooit van gehoord. Lijkt wel een belgische uitleesapparaat en dat is niet lelijk bedoelt, maar die vertalen gewoon op hele aparte manier. De Belgen dan......

Denk dat ze de klep bedoelen die het inspuittijdstip regelt. Heb er zelf wel een aantal vervangen en toen ik je verhaal al las dacht ik dit al. Dit is wel anders dan je stopklep. Een telefoontje plegen naar een seat dealer is leuk, maar uit me eigen ervaring is het gewoon moeilijk om goed advies te geven wat te doen als je er zelf niet aan zit. Zelfde geldt soms voor site's zoals deze.

Hou ons op de hoogte in ieder geval.

Suc6 Alex

alexander242 0
badge

16 jaar

Update van de Seat dealer;

Geen foutcode gevonden, kom maar weer ophalen.

Dit vind ik toch wel vreemd (auto valt nota bene naar waarschuwingslampje na verliezen van vermogen UIT midden op de snelweg, daarna stottert de auto en loopt niet lekker) en erg vervelend (ik kan niet na een maand bij de handelaar aankloppen, spijkers met koppen met die man).

Wel netjes dat het uitlezen bij de Seat maar € 20 kost en de volgende keer (ze hebben er motorreiniger ingegooid en raden me een lange rit aan, geen probleem werk heen en terug is 150 km) kostenloos kan.

Verder bleek dat de garage de foutcode al gewist had waarna de auto bij de seat is beland (vond ik wel vreemd aangezien ze er op uit zijn een fout/defect op te sporen, dan toch niet wissen maar lekker laten staan voor degene mett de beste uitleesapparatuur nl de Seat dealerr??) Volgens de Seat dealer kon het heel goed zijn dat het nu is opgelost.

Hmmm ik ben benieuwd. Bedankt voor de vele respons op dit forum.

Groeten,

Jurrian

jkuit 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.