Vorige week distr riemen vervangen van deze auto, heb ik nog gepost hoe ik spanrol van multiriem eraf moest halen, dit is allemaal gelukt.
Toen ik alles weer in elkaar had en warm had laten lopen ivm ontluchten koelvloeistof viel me op dat hij te laag stationair liep (ca 600 a 700 toeren).
Gasklephuis was nogal vervuild dus dat heb ik schoongemaakt en vervolgens ingeleerd.
Ineens ging na een tijdje lampje motorstoring en EPC aan, uitgelezen gaf dit:
Control Module Part Number: 036 906 034 DS
Component and/or Version: MARELLI 4MV 4568
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 06402
Additional Info: VSSZZZ1MZ3R090857 SEZ7Z0B1853638
1 Fault Found:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation
P1553 - 35-10 - - - Intermittent
Heb alle vaccuumslangen gecontroleerd, vooral de dampafzuiging omdat deze los is geweest maar niks kunnen vinden. Gasklephuis nogmaals ingeleerd.
Hij loopt ook nu te hoog stationair, ca 1000 a 1100 toeren, en valt soms terug naar 900 om vervolgens weer op 1100 te gaan lopen.
Op de site van Gerrit Speek het volgende gevonden: 3
foutcode: 17961 P1553
nl Sensor absolute druk inlaat spruitstuk / Sensor barometrische druk verhouding buiten specificaties
du Signal Höhengeber / Saugrohrdruck unplausibles Verhältnis
en Barometric/manifold pressure signal ratio out of range
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oorzaken:
Lek in inlaat of uitlaat
EGR systeem
Klep actieve koolstoffilter afzuigsysteem brandstofdamp
Bedrading en/of stekerverbindingen
Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
Sensor barometrische druk
Iemand een idee, vind het vreemd dat hij na het inleren te hoog is gaan lopen, misschien heeft dat er iets mee te maken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
even een stuk meerijden en dan nog eens proberen in te leren
Heb het ook een keer gehad bij net zo'n motor.. Een poos aan het klooien geweest maar niets hielp (toerental was ook lemaal van slag). Slang van de dampafzuiging dichtgeknepen en laten lopen en zo ineens was het goed.. vreemd???
Bedankt voor de snelle reacties, heb het zaterdag voor het eerst gemerkt, vrijwel direct na inleren.
Men rijdt dus al 3dagen met de auto, het ene moment blijven lampjes uit en daarna branden ze weer tot je motor uit zet en weer start.
Heb hem vanavond niet meer durven in te leren, alleen uitgelezen en gereset.
@Rene, als ik de slang van de dampafzuiging lostrek bij lopende motor slaat deze bijna af maar dat zal logisch zijn.
Toerental is inderdaad ook van slag, het ene moment 1100, het andere 800 en zo gaat ie langzaam op en neer.
Heb je bij lopende motor deze slang losgetrokken en direct dichtgemaakt en zo ja, hoelang heb je hem dicht gehouden ?
Alvast bedankt, ben al blij dat ik niet de enige ben want ik heb me rot gezocht of ik niet ergens een slang of stekker was vergeten.
Oh ja, ik het ingeleerd met vagcom via meetwaardeblokken, kanaal 60, je ziet dan ook adaption en hoort gasklep ook open en dichtgaan.
heb je ook nog even gekeken naar de timing van de riem wil je niet afstraffen maar die willen nog wel eens een tand verkeerd staan
en heb je de egr ook schoongemaakt en ingeleerd? willen ook nog problemen geven
Belangrijkste en dat wordt vaak NIET gedaan is om de leerwaarde te wissen en dan de gasklep + EGR weer opnieuw inleren. Hij heeft zich in de loop der tijd aangepast en deze waarde loopt hij nu op. Dit moet je dus wissen en dan alles opnieuw inleren. Heb vandaag toevallig precies dezelfde auto/motor/bouwjaar gehad met ook deze fout. Kon zelfs geen gas meer geven na wissen storing.
Leerwaarde wissen met een orginele testkast doe je via "aanpassing" en waarde "0" invoeren.
Een niet goed afgestelde of slappe riem krijg je inderdaad ook deze foutcode nog weleens.
EGR heb ik niks aan gedaan.
Riem staat zeker weten op tijd, nokkenassen met speciaal gereedschap geblokkeerd en krukas staat merkteken op, dit controleer ik meestal 3x en draai meestal 4x rond ipv 2x. Staat ook op het juiste merkteken van de spanrol, is niet de eerste 1.6-16v waar ik deze van vervangen heb, net als polo en lupo 1.4-16v, maar terechte opmerking, had gekund.
Auto loopt verder prima.
Leerwaarde heb ik niet gewist, neem aan dat dit ook met vagcom gaat.
Is dan niet ook de sleutelcode weg ?
Ter info: het is eigenlijk begonnen direct na inleren gasklephuis, daarvoor heb ik nog met de auto gereden met de nieuwe distr riemen erop.
VAGCOM weet ik niks van en je wist niet de sleutel of dergelijke. Je wist alleen de waarde van gasklep en EGR. Deze moeten dus wel BEIDE opnieuw ingeleerd worden. Je probleem is dan voor 99% zeker over.
suc6
Wij hebben slang niet losgetrokken maar dichtgeknepen. Toen was het toerental weer normaal..
Oke, heb inmiddels gekeken en kan inderdaad ook met vagcom als goed is.
Zal dit morgen gaan doen en daarna het gasklephuis en EGR opnieuw inleren.
@Rene, ik had zelf in het begin ook het vermoeden dat het aan de dampafzuiging lag omdat ik deze los heb gehad om plaats te maken om riemen te vervangen.
Ik laat wel weten of het geholpen heeft.
Zojuist leerwaarden gewist, gasklephuis en egr opnieuw ingeleerd, even laten lopen.
Motorstoring ging weer aan en weer dezelfde fout.
Ook de slang van de dampafzuiging heb ik even dichtgeknepen gehad.
die sensor zit aan de linker kant van je inlaatspruitstuk is niet de stekker losgegaan met de distributieriem vervangen of sensor om zeep geholpen
Marco, bedoel je de map-sensor?
Ik heb nog met een kennis dit besproken vanavond, en volgens hem zou de map-sensor kapot gegaan zijn door de remreiniger die ik heb gebruikt om gasklephuis te reinigen.
Dit zou een logische verklaring zijn, maar ik doe dat altijd met remreiniger en heb daar nog nooit last mee gehad.
Waar zit deze map-sensor bij deze motor, hopelijk niet in het gasklephuis.
het kan wel gebeuren dat de electronica van je gasklephuis door de remmenreiniger om zeep is geholpen wat het probleem namelijk is de remmenreiniger loopt via het asje bij de electronica terecht en dan brandt de boel op kun je wel zien draai het zwarte kapje van het gasklephuis er maar eens af een gasklephuis mooet je altijd reinigen met een doek en daar wat remmenreiniger opspuiten niet op het gasklephuis spuiten kan 99 keer goed gaan het gaat ook een keer fout
Haal jij de gasklep er dan niet af? Maar inderdaad zoals Poppekast al zegt moet je nooit op het asje spuiten die naar de elektronica gaat. Zelf denk niet dat je hem stuk hebt gemaakt.
Maar waarom dan de foutcode die te maken heeft met de mapsensor?
Ik haal gasklephuis er niet af nee, wil niet het risico lopen dat pakking defect gaat.
Verder spuit ik niet overmatig op de gasklep, even laten inwerken en dan inderdaad met doekje schoonwrijven, maar ik zal vanaf nu niet meer op de gasklep spuiten met remreiniger.
Zal hier de speciale gasklepreiniger voor aan gaan schaffen.
pakkingen zijn van metaal gebeurt niks mee dus gewoon eraf halen die sensor waar ik het over heb staat in je mail kunt proberen deze schoon te maken anders wordt t denk ik een nieuwe sensor en en anders zal je toch aan een gasklephuis moeten denken
Vandaag mapsensor en gasklephuis gedemonteerd, was smering van onder.
Auto liep even goed en op het moment van wegrijden weer EPC + motorstoring.
Nu deze foutcode:
Control Module Part Number: 036 906 034 DS
Component and/or Version: MARELLI 4MV 4568
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 06402
Additional Info: VSSZZZ1MZ3R090857 SEZ7Z0B1853638
1 Fault Found:
16407 - Bank 2: Camshaft B (Exhaust): Position Actuator Malfunction
P0023 - 35-10 - - - Intermittent
Ik weet het nu echt niet meer.
het lijkt er op dat jezelf de storingen veroorzaakt hebt er zal dan wellicht iets niet of verkeerd gemonteerd/afgesteld zijn van de tandriem. gr john
weet t ook zo even niet meer nokkenaspositiesensor geeft ie aan als de riem niet goed staat maar ja die had je goed staan dus denk dat je de firma seat eens moet bellen
Zojuist nogmaals alles uit elkaar gehaald en riem gecontroleerd, die staat precies op de merktekens.
controleer hem ook eens in de bak groene stop er even uitdraaien
Zal ik zometeen nog doen, heb wel gemerkt dat ie nog steeds te hoog stationair loopt, ca 1000toeren.
Zolang ik de motor stationair laten lopen geen storingslampje, echter, zodra ik de weg op rijdt en optrek gaan direct EPC en motorstoring aan, zojuist weer de foutcode 17961 erin staan.
Wat wel nog is, en dat geeft de site van gerrit speek ook aan, is de klep van de dampafzuiging, deze is er per ongeluk vanaf gegaan met lostrekken van de leiding, deze heb ik er wel weer op gezet, misschien dat deze dan toch iets heeft meegekregen? Hij tikt wel als auto even stationair loopt maar dat is norrmaal, geef ik even gas dan stopt dit.
John, zoals op jouw afbeelding heb ik hem ook staan, het blokkeergereedschap gaat er moeiteloos in zodra ie op het krukastandwiel op het merkteken staat.
[quote=poppekast]controleer hem ook eens in de bak groene stop er even uitdraaien[/quote]
Zojuist ook nog gedaan, als krukaspoelie op merkteken staat zoals ook op afbeelding van John dan staat de inkerving in het vliegwiel precies in het midden van de pijl in de schroefdraad van de groene dop, dus dat zou goed moeten zijn.
Heb ook nog eens overal met lopende motor remreiniger gespoten op vaccuumslangen, klep dampafzuiging, EGR, MAP sensor maar bij geen enkele reageerde de motor erop.
Het storingslampje is niet meer aangegaan hierna, heel vreemd, maar het stationair is nog steeds niet goed, dan weer 1000, dan gaat ie weer langzaam naar 800, dan weer naa 950 en zo gaat dat constant heel rustig op en neer.
Ik ga beginnen met de klep van de dampafzuiging te vervangen, deze is ook los geweest.
UPDATE:
Ivm tijdgebrek en sterfgeval in familie heb ik er niks meer aan kunnen doen.
Vreemd genoeg loopt de auto sinds maandag weer als vanouds, dus stationair iets te laag (ca 750), geen storingen meer opgeslagen en motorstoring en EPC zijn ook niet meer aangeweest.
Heeeeeeeeeel vreemd, ik weet dus niet wat het nu geweest is want ik heb niks vervangen.
Ik blijf er ook nu verder vanaf, ook het gasklephuis inleren doe ik maar niet meer want ik heb nog steeds het idee dat het vlak daarna allemaal begonnen is.
Ik heb precies het zelfde probleem met dezelfde uitvoering van de auto. Heb alleen olie vv en toen ik van de brug reed kwam ook foutcode 17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation. Heb de map sensor al vv maar dat heeft het probeem niet opgelost. Soms loopt de auto goed stationair maar brand wel het epc en mil lampje, en soms loopt de auto heel beroerd stationair en reageert het gaspedaal niet.
De auto rijd verder gewoon goed als de lampjes branden alleen stationair en laag in toeren loopt hij niet goed.
Iemand mischien een oplossing???
Meetwaarden blokken controleren en baro en map-sensor waardes vergelijken.
Ik heb nergens meer last gehad met deze fout, van het een op het ander moment was het weg en niet meer terug gekomen.
Heel raar probleem dit, als ik de foutcode's wis blijven deze weg zolang de auto stationair draait maar zodra je gaat rijden komt de foutcode weer en gaat hij beroerd stationair lopen. soms na 10 m en soms na 200 m rijden.
ik heb het zelfde probleem gehad ook foutcodes en slecht stationair lopen.dit werd veroorzaakt door de gasklep door het reinigen beschadigd de electronica in het gasklephuis.en ook word na het reinigen de gasklep weer terug gesteld in de basis stand maar deze `loopbaantjes in het huis zijn versleten (informatie van forte) waardoor de comnputer de fout in gaat.dus vervang het gasklephuis kan je zo eraf schroeven en andere er op en in basisstand zetten.en kijk uit met schoonmaken.
Ik ben helemaal niet aan de gasklep geweest, de foutcode is erin gekomen nadat ik olie heb ververst en toen de auto twee keer verplaatst en bij de tweede keer kwam de foutcode er opeens in. Maar ik zal het dus in de gasklep moeten zoeken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar