Hallo ik moet mijn kop vervangen is gescheurd. Nu ik dit nog nooit zelf gedaan heb en het toch wel is een keer wil proberen kan iemand mij meer er ver vertellen of weet iemand site`s waar je tekeningen kan krijgen erover. Tevens wat kan je het beste met je kleppen doen wel of niet opschuren. Graag wil ik zoveel mogenlijk informatie hier over het liefst met plaatjes.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi, michel
als je dit nog nooit gedaan hebt lijkt het je dan wel verstandig om dit alleen te gaan doen.?
je kunt het wel zelf doen maar zoek iemand die jou bijstaat met enige ervaring.
dan kun je zien wat er allemaal moet gebeuren achteraf zul je gaan zeggen..! hier had ik beter niet alleen aan kunnen beginnen.
het vraagt wel enige kennis van inzicht en techniek en de juiste tools.
paul,
Ik ben wel iemand die alles probeert en er vaak ook wel uit komt. Ik ben wel iemand die alles snel begrijpt en alles snel inzie. Alleen vaak heb je wat aan foto`s of tekeningen dan kan je wat afkijken. Ik vraag ook heel veel na voor dat ik iets doe. Vandaar de vraag om zoveel mogenlijk info er over te krijgen mischien koop ik wel een vraagbraak. Gereedschap is verder geen probleem als ik maar weet wat ik nodig heb.
20 jaar
hoi,
echt plaatjes stap voor stap zijn er niet echt maar je zou wel een vraagbaak kunnen kopen daar kun je wel wat mee.
gereedschap op zich niks speciaals alleen een goeie momentsleutel moet je hebben ( niet van de gamma ) om de kop op het juiste moment vast te zetten.
paul,
Koop bij de de brezan of zo een boekje over de auto.
Daar staat wel aardig wat aan informatie in en anders kun je altijd bij de dealer vragen om boeken.
Voor de rest heb je niet echt speciaal gereedschap nodig alleen een momentsleutel om de kop goed gelijkmatig vast te zetten.
Hans,
Ik ga morgen bij Brezan kijken moet toch de pakkingset ophalen en dan maar hopen dat ze een boekje hebben. Moet toch weten in welke volgorde je de kop moet vastzetten. Ik laat wel even weten hoe het allemaal is afgelopen of ik zal komen met heel veel vragen.
20 jaar
er zijn programmas op de pc bv autodata die leggen nog vrij nauwkeurig uit wat je allemaal los moet halen vraag bij een werkplaats in de buurt voor een geringe vergoeding ( iets lekkers bij de koffie ) zullen ze deze voor je uitprinten.
Hallo Michel , koppakking vervangen ( en kop afvlakken ) eist toch enige ervaring en kennis , kleine details die je niet kunt weten , maar moet ervaren ,zou toch de raad van Paul opvolgen.
Nou ik heb vandaag een kop gehaald op de sloop moet alleen nog even een moment sleutel hebben. Ik laat de kleppen die in de kop zatten zitten zagen er goed uit moet ze alleen even inschuuren.Verder de hele kop even mooi schoonmaken van alles wat erop zit. Ik laat het weten hoe het is verlopen. Bedankt in iedergeval voor alle reactie`s.
20 jaar
hoi,
als de kleppen er goed uit zien.? niks aan doen en vooral niet als je er geen ervaring mee hebt.
ze kunnen er dan ook slechter door worden.
paul,
je moet erop letten dat je de kleppen nummert en weer zo terugzet. Schuur ze in mbv een zuignap en de fijnste schuurpasta (grid 1000 ofzo). Neem aan dat je gelijk je klepsteelrubbers ook vervangt. Je hoeft niet per definitie te vlakken. Vooral bij wat oudere motoren stijgt dan je compresiedruk wat weer voor hogere lagerbelastingen zorgt. Kun je controleren met een rei en voelermaten. Max is geloof ik 0.01 a 0.02. Het vlak op 't onderblok kun je opfixen met behulp van een vijl, dwz een stuk hele fijne polijstpapier erop en de vijl gebruik je dan om 't papier vlak te houden. .t is meer schoonmaken eigenlijk. Makkelijk is ook om beide spruitstukken eral op te zeten (scheelt een hoop geetter).
ik plakte altijd de koppakking op 't onderblok met een heel klein beetje vloeibere pakking.
Als je de kop aandraait altijd van binnen kruislings naar buiten. Mestal in stappen tot een aantal Nm en dan bijv nog elk +90graden. Daarna kontroleren met een aantal Nm. Dit hangt van de fabricant af(zie gegevens)
voordat je je kleppendeksel erop zet (eerst kleppen stellen) giet je een klein beetje olie op je kop voor de eerste smering.
Als je start even rond laten gaan tot 't oliedruklampje uitgaat (bobine lostrekken ofzo)
Maak ook gelijk de bovenkant van de zuigers (kronen) schoon en smeer (voeringen) ze in met een beetje olie om 't zaakje voorlopig tegen corrosie te beschermen.
20 jaar
Nou heb gisteren de kop vervangen en hij loop weer, mot alleen nog de kleppen stellen en dat gebeurd van de week dat doe ik wel met iemand die er verstand van heeft. Ik heb er vandaag ook nog even mee gereden nou vind ik wel dat iets wat minder trekt kan dat aan de kleppen liggn? of iets anders iemand mischien een idee daar over. Volgens mij staat de onsteking wel goed hij loopt mooi en ploft niet.
20 jaar
Kunnen je kleppen zijn. Als die te krap staan blijven er kleppen bij warme motor open staan. Uitlaatgassen snijden dus heb je kans dat je zittingen verziekt worden hierdoor.
20 jaar
Me temparatuur lampje gaat gelijk branden zodra ik me kontakt aan doe. Ik heb het idee dat me fin dan ook niet automatisch aanslaat. Heeft iemand een idee wat het kan wezen?
20 jaar
Je fan en je temp lampje zijn 2 verschillende dingen.
Heb je geen verkeerde aansluitingen gemaakt?
20 jaar
Ik wil iedereen bedanken voor de reactie`s de auto is weer tip top in orde heb ook nog even de kleppen gesteld. En dat voor een leek, en ik vind het nog leuk werk ook.
20 jaar
zo zie je maar... als je wilt kun je alles!!!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Marbella of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar