Sinds 2008 heb ik een Ibiza 1.4 (75pk) uit 2005. In de beginjaren reed ik daar erg zuinig mee; rustige snelwegritten minimaal 1:18. In de loop der jaren merkte ik dat het verbruik slechter begon te worden. Een paar maanden geleden tankte ik voor een lange rit toevallig een keer bij Shell en na 350km merkte ik ineens een "hickup" op de snelweg. Na 400km kwam dit terug en leek het wel of mijn motor slechts op 3 cilinders liep. Was toen vlak bij huis en heb mijn auto thuis geparkeerd (was 's avonds laat en kon toch niet langs een garage). Toen ik de volgende dag met mijn auto naar de dealer wou, reed hij ineens weer helemaal normaal. Het verbruik is er echter niet beter op geworden.
Recent heb ik een OBD meter aan mijn auto gehangen en zag dat zowel de Short Term Fuel Trim als de Long Term Fuel Trim beide waardes vertonen van tussen de +20 en +40%, met een lamda-sonde meting van rond de 0,98. Met deze waardes naar de dealer gegaan en die vermeldde dat ik gewoon een keer naar duitsland moet om het motortje "schoon te blazen". Dit weekend dus mijzelf uitgeleefd op de Autobahn (voor zover dat kan met 75pk...) maar zie nog steeds dezelfde waardes.
VRAAG: kan het zijn dat de verhoogde Fuel Trim waardes komen van niet-goed functionerende onderdelen zoals Lambda sonde, lucht-massa meter of bobines? (bougies zijn 30000km oud), of moet ik toch vaker naar duitsland?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Antwoord is een volmondig JA op alle onderdelen van je vragen, behalve het blazen in Duitsland.
Totdat de exacte oorzaak bekend en gerepareerd is zou ik even niet meer volgas gaan rijden.
Dergelijke hoge waardes van de fuel trims geven aan dat de (voorste) lambdasonde erg veel zuurstof meet in de uitlaatgassen.
Dat kan komen doordat het mengsel in de basis te arm is (b.v. verouderde luchtmassa meter of valse lucht) of omdat het signaal van de lambdasonde verkeerd is (b.v. door een lek in de uitlaat of een defecte sonde of diens bedrading).
Ik zou daar niet al te lang mee doorrijden. Het motortje kan zomaar op 1 cylinder minder gaan lopen en dan kan de kat ook beschadigd worden.
Het is ook een waardeloos advies van een dealer.
Alsof een keer trappen alles oplost.
Een storing is en blijft een storing.
Dealer zal er wel geen zin in hebben gehad.
10 jaar
@ Oldford: Bedankt voor het antwoord. Alvorens ik allerlei onderdelen ruklaak ga vervangen, wil ik eerst de valse lucht controleren. Van waar tot waar moet ik controleren? Mijn luchtfilter ligt bovenop mijn motor en sluit direct aan op mijn gasklephuis (waar zit dan de Luchtmassameter? Achter het gasklephuis?). Het gasklephuis zit dan volgens mij direct op het inlaatspruitstuk gemonteerd. Dan komt de motor en vervolgens de uitlaat. Een lek in de uitlaat heb ik volgens mij niet, want dan moet je een harder geluid horen en die van mij is muisstil. Wel kan ik de lambdasonde eens demonteren en een nieuwe pakkingsring aanbrengen.
@Primera p11: een foutmelding geeft hij dus niet; meerdere keren aangesloten via OBD, maar nooit een echte foutcode. Dat maakt zoeken ook zo lastig. Verders ben ik het eens met je opmerking; dealer is toch de "expert" van jouw auto?
10 jaar
Ik denk dat je aan het uitlezen bent met een EOBD/OBD2 scanner.
Die laat minder foutcodes zien dan de dealer (of gelijkwaardige) methode.
Een keertje uitlezen met VCDS om te zien of er nog meer foutcodes zijn kan geen kwaad.
En wat bedoel je precies met "nooit een echte foutcode"? Wel ONechte codes? Zo ja, welke?
Kennelijk heb je geen luchtmassa meter? Dan heb je een verkeerde indruk gewekt met je oorspronkelijke vraag.
Want daar vroeg je of het aan de luchtmassa meter kan liggen.
Als je live data uitleest: zie je dan een luchtmassa (gram/seconde) of een inlaatdruk (kpa)?
Als je de laatste ziet dan heb je een map-sensor en vervalt eigenlijk de opmerking over valse lucht in de inlaat.
Indien mapsensor aanwezig: hoeveel geeft deze aan bij contact aan, motor uit?
Dan heb je het bijvoorbeeld over een defecte map-sensor of een veel te lage brandstofdruk.
@oldford: zowel de dealer als een kennis van me (installeert normaal gesproken LPG installaties) hebben hem aan professionele OBD scanners gehangen. Geen van deze gaf foutmeldingen.
Echter: ik heb waarschijnlijk de oorzaak al gevonden. Ik heb vandaag mijn druksensor opgezocht (gaf volgens mij 100 kPa aan bij motor uit) en deze bleek alleen door middel van een klemmetje vast te zitten terwijl er 2 boutgaten voor bevestiging aanwezig zijn? Daar de schroeven er totaal niet waren weet ik niet of dit zelftappers of met normaal schroefdraad zouden moeten zijn. Ook weet ik niet of er nog een aparte pakking tussen hoort te zitten: ik zag alleen een klein groen rubberen ringetje om het uitstekende gedeelte. Ik zal morgen eens de dealer opbellen en hen vragen om commentaar....
10 jaar
Weet je zeker dat je fuel trims een Positieve (+) waarde afgeven. Is het niet een Negatieve (-) waarde?
Want negatieve waardes zou kloppen met lekkage bij de map-sensor.
ik heb afgelopen weekend mijn druksensor eens schoongemaakt; er zat wat zwarte aanslag op. Gister met cruise control gereden en zie nu de volgende waardes:
Long term fuel trim: stabiel rond de +18 (op cruise control)
Short term fuel trim: varierend van waardes; +15, +6, -3, -10 (op cruise control)
Ik heb vernomen dat waardes tussen de -10 en + 10 normaal zijn? Of liggen die hoger bij een auto met 150000km.
10 jaar
Als er aan de voorste lambdasonde een arm mengsel gemeten wordt(door bv een inlaatlekkage, zoals bij jouw mapsensor) dan reageert het motorstuurapparaat door te gaan verrijken en dan krijg je een hoge STFT. Als het probleem nu opgelost is, zal de STFT rond tussen de +10% en -10% schommelen. LTFT zal rond de 0% liggen. De waardes lijken nu dus normaal. Scheelt het ook in het brandstofverbruik?
Ik vind het wel raar dat je geen brandend storingslampje hebt.
Als er iets is met de lambda waarde of te arm of te rijk springt tie gelijk aan.
Het lampje brand wel als je het contact aan zet?.
Of de waarde liggen nog binnen de parameters en vandaar geen code.
10 jaar
Allen,
probleem is opgelost door een nieuwe MAP sensor te installeren. Hij draait rustiger stationair en laat nette verbruikswaarden zien.
Excuus voor late reactie, maar bedankt voor de support.
9 jaar
[quote=primera p11]Ik vind het wel raar dat je geen brandend storingslampje hebt.
Als er iets is met de lambda waarde of te arm of te rijk springt tie gelijk aan.
Het lampje brand wel als je het contact aan zet?.
Of de waarde liggen nog binnen de parameters en vandaar geen code.[/quote]
Foutmelding komt pas vanaf 25% te arm of te rijk.
@Xblaan
Hoeveel is de LTFT nu dan? (moet liggen tussen +10% en de -10%, hoe dichter bij de 0 hoe beter.)
9 jaar
zowel de STFT als de LTFT liggen nu tussen de +10 en de -10. Loopt ook rustiger.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar