auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Ibiza: K-Kabel schakelt niet naar plus

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20vt

hallo,

zo als het onderwerp al noemt he ik een probleem met mijn auto. Het is een Seat Ibiza cupra van 2002.
het volgende isdus het probleem:

heb de laatste tijd al wat problemen met mijn autoradio want mijn verlichting reageert op de maat van het muziek. Maar nu ineens heb ik er nog een probleem bij mijn auto kan niet meer uitgelezen worden. Het diagnoseapparatuur geeft het volgende aan K- Kabel schakelt niet naar plus. Weet iemand wat it kan zijn ben bij de dealer geweest en die kan et niet vinden zeggen ze. Hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt

groeten ronnie bos

Geplaatst door

ronnie bos (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeer bekend probleem.
Komt regelmatig voor dat een imitatie radio de K line (diagnose draad) verstoord.
Dus eerst de radio even demonteren en dan weer uitlezen.

Oiram

er zit gewoon en orginele radio in deze zit in het middenconsole verwerkt. er heeft wel een universele radio ingezeten.
Maar met de radio eruit an hij nog niet uitgelezen worden.

ronnie bos 0

17 jaar

Alle diagnose draden van VW (van alle computers) komen in principe uit op 1 draad en die komt op pen7 in de diagnose stekker.
Aangezien er met de radio (in het verleden) veranderingen in het systeem zijn maakt zou ik die draden
toch nog eens goed bekijken.
Ook al omdat de originele radio nu ook al niet goed werkt.
Oiram

bedank voor je reactie. Ik zal er even naar kijken, moet er op pen 7 dan ook spanning staan normaal?
kan je datook doormeten of kan dat niet.

alvast bedankt,

groeten ronnie

ronnie bos 0

17 jaar

Pen 7 is de communicatie (diagnose draad)
Deze is in principe wel 12v, maar het is wel een digitaal signaal(nullen en enen) .
Om te kunnen uitlezen word hij naar 0 volt gepulst.

Je zou met een voltmeter wel kunnen controleren of er 12 volt op staat maar dit hoeft nog niet te betekenen
dat alles goed is.
Als door een verkeerde aansluiting (ergens in de auto) de draad aan plus ligt heb je ook 12 volt.
Maar dan krijgt de diag app de lijn niet naar 0 (eigenlijk een te goede 12v dus)

Zelf controleer ik de K line soms door een (digitale) volt meter aan te sluiten op pen 7 en met je hand
de pen 7 vast te pakken en met de andere hand de massa dan moet het voltage iets dalen.(0.20Volt lager ongeveer)
Oiram

K-Kabel schakelt niet naar plus.

je hebt een keer op dit probleem van mij gereageerd. als ik meet bij pen 7 dan meet ik daar 0,47 v en als ik de grijze draad bij de radio ook meet staat er ook 0,47 v. is dat goed ofniet?

alvast bedankt

groeten ronnie bos

ronnie bos 0

16 jaar

Bij de meeste VAG auto's zie ik op pin7 gewoon 12v staan.
Die 0.47 lijkt mij erggg laag.
Oiram

ja dat lijkt mij ook al. maar zou zo niet meer weten wat het probleem kan zijn.
heb jij misschien een oplossing?

mvg ronnie bos

ronnie bos 0

16 jaar

Er zal wel ergens iets op de bedrading van de K line aangesloten zijn.
Het meest waarschijnlijke is toch iets bij de radio in de buurt.

Ik zou zelf gewoon alle draden die betrekking hebben op de radio los nemen, ook die van de boxen.

Oiram

Oh oke. en dan gaan controleren op een kabel ofzo die bloot ligt of bedoel je wat anders?

bedankt voor je hulp.

mvg ronnie bos

ronnie bos 0

16 jaar

Zelf denk ik dat ze de vorige keer bij het aansluiten van de imitatieradio iets veranderd hebben.

Als je weet welke (k line) draad van de radio is zou ik die eens volgen en kijken of daar niet iets op is
aangesloten.

Die draad met 0.47v zou ik eens volgen (waar gaat die naartoe?)
En als je je licht aan zet wat staat er dan voor spanning op?

Als je de stekkers van de boxen los neemt schakel je weer eventuele fouten uit.
Want je zegt zelf "want mijn verlichting reageert op de maat van het muziek"
Oiram

de k-kabel is een grijze draad en zit aangesloten op pen nummer 7. deze kabel loopt ook naar de radio en de tellerklok. bij de radio en diagnose aansluiting staat 0,5 volt. weet jij misschien ook waar de k-kabel weg komt of waar meestal de storing in zit?. ook als mijn radio eruit is geweest en hem erweer inzet dan springt de startblokkering aan. ze zeggen bij volkswagen hier dat ze de storing niet kennen.

mvg ron bos

ronnie bos 0

16 jaar

Er zit eigenlijk nooit storing in de K line bedrading.
Meestal een Radio of een defecte controler (computer)of iets wat men er zelf op de K line aan heeft gesloten.

"als mijn radio eruit is geweest en hem erweer inzet dan springt de startblokkering aan"
Komt mij ook niet bekend voor, maar wel weer een vreemde storing door de radiobedrading.

Normaal haal je alle computers een voor een los en kijkt of de andere computers dan wel
te bereiken zijn.

"En als je je licht aan zet wat staat er dan voor spanning op de K line?"??
Zijn er nog andere app. achteraf ingebouwd?
Oiram

Bedankt voor je reactie

We hebben de stekker bij de computer eraf gehaald en er is niks veranderd. Zou even moeten controleren wat er dan voor spanning opstaat als de lichten aan staan. Er zijn geen apparaten achteraf ingebouwd. Maar als ik er een universele jvc radio inzet dan gaat mijn verlichting ook niet knipperen op de maat van het muziek. welke computers bedoel je dan?

we hebben gemeten bij de radio en bij de diagnose stekker. ook hebben we de stekker van de computer onder het parfan eraf gehaald en gecontroleerd. ook de andere computer in het motorcompartiment. Weet jij nog een werkwijze van wat ik allemaal moet controleren en hoe allemaal?

mvg ron bos

ronnie bos 0

16 jaar

Op zichzelf zijn dit altijd leuke storingen.(ik ben gek op puzzelen)

Zelf leg ik het mijn klanten altijd maar zo uit.
Er loopt van voor naar achteren in de auto 1 draad, de K line.
En daar komen alle computers met hun eigen K line op.
Leg je die draad(K line) voor in de auto aan de massa heb je ook achter in de auto geen communicatie.

Ik ken dit type auto niet precies en weet niet of deze ook nog Canbus heeft maar anders word het nog iets ingewikkelder.
Maar die Canbus heeft in principe niets met de K line te maken.

Welke controlers in jouw auto? Het is maar net wat er allemaal inzit.
Motor, Instrumenten, Radio, Airbag, Comfort, Climate, ABS en nog een paar andere misschien.

Als ik dit op moest lossen?.
En alles werkt verder goed in de auto.
Schema(s)zou handig zijn.(maar niet noodzakelijk)
Zeker weten dat de bedrading bij de radio echt origineel is.(en eerst de radio er uit laten)
Overal kijken of er ergens anders iets op de auto geknoopt zit (niet origineel zijnde)
Alle computers die op deze line zitten losnemen.(stekkers eraf laten)
Dan meet je op die pin7 in de diagconnector als het goed is helemaal niets meer.

Staat er dan nog spanning op?
Dan heb je ergens in de bedrading kortsluiting.
Of je vind alsnog iets wat eraan geknoopt is.


Oiram

Als ik de verlichting aanzet zoals jij zegt dan komt er op pen nummer 7 een spanning van 0,6 volt te staan zet ik hem weer uit dan is het weer 0,5 volt. ja de bedrading is echt orgineel. de radio is eruit geweest en er veranderd niks. maar als ik de radio dan weer opnieuw aansluit dan gaat de startblokkering aan. Er zit verder niks aan de bedrading geknupt. zo gauw als ik er een universele radio inzet dan is het knipperen van de verlichting ook weg.

mvg ron bos

ronnie bos 0

16 jaar

Het ging mij er meer om dat ik hier eens een auto kreeg en daar hadden ze de draad van de lichtdimfunctie van de radio voor een massa aangezien.
Die leek id massa. (met het licht uit) alleen die werd 12volt plus (met het licht aan)
En omdat jou verlichting reageerd op de radio sloot ik die verwisseling ook niet uit.

Oiram

Oh oke. als ik de verlichting aanzet wordt hij 0,6 volt. Maar er moet dus 12 volt op staan?

mvg ron bos

ronnie bos 0

16 jaar

Nee de verlichting heeft niets met Pin7 te maken.
Maar als je wel een groot verschil had gezien had dat je misschien in de goede richting gewezen.
Als hij 12v was geworden door de verlichting was dat niet goed geweest natuurlijk.

Alle VW's (en een Seat Inca) die ik hier heb gemeten hebben allemaal tot nu toe circa 10v - 12v op de Pin7


Diagnose stekker breede kant naar boven.
Pin 4 en 5 (boven) Massa
Pin 7: (boven)2e Pin vanaf rechts 10v- 12v
Pin 16: (Onder) de meest rechtse + 12 voeding tester

Oiram

Oke dat is dan duidelijk. we hebben gemeten maar de auto heeft geen massasluiting. Wat zou er wel de oorzaak van kunnen zijn dat er maar 0,6 volt op staat. maakt hij dan kortsluiting met een andere kabel?

mvg ron bos

ronnie bos 0

16 jaar

Zou kunnen maar je kan dat alleen vinden als de computers los liggen.
Als er een van die computers een slecht contact heeft kan dat zelfs nog die K line te laag maken.
Soms kom je daar achter als je zo'n ding uitleest, maar ja dat wil (nog) niet.

Je kunt ze ook gewoon afzonderlijk uitlezen, ze hebben mekaar niet nodig ofzo.
Als je weet welke pin op een computer de diagnose pin is kan je hem zo uitlezen.(wel de oorspronkelijke K draad eraf)
Ik heb hier een ABS pomp op de werkbank, een plus en min erop en de diagnose draad
en dan lees je hem zo uit.
Zegt ie: "Sensor LV, RV, LA, RA allemaal defect, Remlichtschakelaar defect en geen com met dash"
Zie je hoe dom zo'n ding is ziet ie geeneens dat ie niet in een auto zit. (Grapje)

Als alles goed zit aangesloten zoals je zelf zegt.
Dan zou ik de gemakelijkst bereikbare computers eerst eens losnemen.
Motor, ABS, Instrumenten

Oiram

hoe moet ik dat precies doen dan de computers afzonderlijk uitlezen hoe moet ik alles dan aansluiten?

mvg ron bos

ronnie bos 0

16 jaar

en waar lees je hem dan mee uit gewoon met de vag- com of een gewoon uitleescomputer maakt dat verder wat uit dan?

ronnie bos 0

16 jaar

Voor VW en Seat kan je id VAGCOM gebruiken.
Maar het werkt bij ieder merk (met de juiste software natuurlijk)

Je diagnose tester stop je normaal in de connector van de auto.
Maar in principe sluit je dan alleen maar drie draden aan + , massa en K

Als je de pin7 (van de tester) rechtstreeks aan de Kline van een computer zet en ook de + en - van de tester op de accu van de auto zet dan kan je een auto computer gewoon uitlezen.
Als de auto K line problemen heeft moet je natuurlijk wel de oorspronkelijke K draad even los nemen van je computer.

Je moet alleen weten welke pin(op je computer) de K line is.
Heb je een schema voor nodig (heb ik denk ik niet van dit type)wat is je motorcode?

Oiram

ben vandaag nog eens bezig geweest met de auto. op de k-kabel staat een spanning van 0,6 volt. Maar heb de radio eruit gehad en opnieuw aangesloten toen wou mijn auto niet meer starten en sprong de startblokkering erin. Nu doet de auto het wel weer goed, nu heb ik een spanning van 3,8 volt op de k-kabel. Als de radio eruit is dan is het gewoon 0,6 volt. Als de auto van contact staat is er dus 3,8 volt. Als ik hem op contact zet is het 3 volt. Ligt het dan toch aan de radio?

mvg ronnie bos

ronnie bos 0

16 jaar

Het is opgelost, heeft even geduurt maa het is nu eindelijk klaar.

mvg ronnie bos

ronnie bos 0

16 jaar

Wat was het dan?.
Oiram

Het probleem zat in de radio. De grijze draad de k-kabel dus die loopt van de diagnose stekker naar de tellerklok en naar de radio.
En heb toen alles gecontroleerd en gemeten. Toen bleek dat er op de aansluiting van de radio geen spanning stond. Heb toen een andere radio besteld en het probleem was over.

mvg ronnie bos

ronnie bos 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.