Seat Ibiza: Kantelen versnellingsbak

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 (AAV)

Beste mede-autoliefhebbers,

Het laatste half jaar heb ik een probleem met mijn Ibiza 1994 1.3, motorcode AAV.

Symptomen bij gas los - gas - gas los - gas:
- een heftig bewegende pook;
- kletterend geluid, lijkt afkomstig te zijn uit de versnellingsbak;
- rammelende uitlaat.

De motor is naar mijn smaak veel te veel heen en weer te bewegen. Bij een bekende garage zei men dat dit normaal is. Ook bij een proefrit zei de monteur dat het klapperen van de pook erbij hoort. Hier geloof ik dus niets van, omdat mijn uitlaat de klappen nu toch echt niet meer kan hebben en bij mijn vorige 1.3 de pook gewoon niet bewoog tijdens deze acties.

In juli alle (drie stuks) motorsteunen vervangen door nieuwe. Één motorsteun was echt op (rechts).

Het hele motorblok zet zich gewoon voortdurend vol in de steunen bij gas los - vol gas, onder luid geklapper van alles wat eraan vast zit. Het is vervelend dat je niet met open motorkap kunt rijden om te zien wat er gebeurt...

Auto lijkt bij gas los - vol gas (dus niet gewoon bij optrekken) af en toe niet recht op te trekken, alsof de motor er scheef in ligt en het rechter wiel meer kracht geeft. Het valt me ook op dat de linker aandrijfas er ietwat vreemd ingesleten uit ziet (kan het verband niet aantonen).

Kan dit komen door een zwaar gare versnellingsbak of moet ik het toch in de steunen/subframe gaan zoeken? Ik durf de radio niet meer hard aan te zetten op de snelweg, omdat ik wil blijven horen wat er gebeurt.

Groeten,

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (335) PRO, 14 jaar geleden

Dit is moeilijk te beoordelen, zo vanachter de pc...
Laat eens een andere garage ernaar kijken.
Die vreemd ingesleten as duidt volgens mij toch weer op een slechte motorsteun.

mvg,
Hans.

IncaSDI (0), 14 jaar geleden

Hallo Hans,

Dank voor de reactie.

Mijn vraag is: kán het eventueel intern aan een versnellingsbak liggen? Dus of dat in theorie mogelijk is...

Zou er iets in een versnellingsbak zo kapot kunnen dat hij op deze manier gaat klapperen? Dit omdat mijn bak verschrikkelijk slecht begint te klinken.

Hans4040 (335) PRO, 14 jaar geleden

Kan ja...kijk eens goed naar de linker as, waar hij de bak ingaat,
misschien is de boel daar kapot

IncaSDI (0), 14 jaar geleden

[quote=Hans4040]Kan ja...kijk eens goed naar de linker as, waar hij de bak ingaat,
misschien is de boel daar kapot[/quote]
Dank voor de reactie weer,

Ik ga daar eens kijken en bewegen. Dank voor de tip. Dat zou wel het inslijten verklaren én het bewegen, mocht daar iets niet goed zitten...

Fijne dagen,

Frank

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Frank

Maar mocht de aandrijfas versleten, dan wel kapot is, verklaart het nog altijd niet het springen van de motor in de steunen.

Zeker met nieuwe motorsteunen zou de motor niet echt mogen bewegen, hij hoort dus gewoon mooi 'vast' te liggen, maak de motorkap eens open en trek eens van een paar kanten aan het blok, kun je deze makkelijk bewegen of kantelen ?

Ook kun je even de auto starten, op de handrem zetten, zet hem in de 1 en laat de koppeling even 'schieten' en kijk eens wat de motor doet.

De motorsteunen zijn nieuw, maar zitten de bouten ook goed vast of zit er niet ene scheef ingedraait ? Dan lijkt het alsof hij vast zit, maar in feite heeft hij dan nog speling.

Gr Stefan

IncaSDI (0), 14 jaar geleden

Hans,

Het probleem zit 'm toch in de (nieuwe) rechter motorsteun... Veel te veel speling (heb inderdaad iemand de koppeling laten bewegen in de 1, Stefan: dank).

Beiden dank en beste wensen,

Frank

Hans4040 (335) PRO, 14 jaar geleden

Frank, jij ook de beste wensen en succes met de reparatie.

mvg,
Hans.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Graag gedaan en bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

IncaSDI (0), 14 jaar geleden

Ach ja, Stefan, ik snap nog niet hoe het mogelijk is: de steun was echt nieuw, geen ruilartikel... Ach ja, 't is goed te doen zonder brug (motor opkrikken), maar je bent er weer even mee bezig.

Heel veel VAG-ellende toegewenst dit jaar ;) Dat we maar fijne defecten aan onze auto's krijgen.

Frank

IncaSDI (0), 14 jaar geleden

Update:

Bovenste lager was kapot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.