Zodra je de motor start sluiten er soms 1 of 2 inlaatkleppen niet goed, dit is hoorbaar door de druk die terug komt in de inlaat.
Laat je hem voorzichtig op een hoger toerental draaien dan komt het weer goed, dus denk ik aan vervuilde klepstoters.
Geflusht en de juiste olie erin.
Maar nu had ik het nog, ik neem hem vanavond mee om even een stuk te rijden.
Heeft iemand ervaring met deze klepstoters of dit probleem?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gaat om een ARL motor geen ARJ
Ik heb er mee gereden en het probleem is nog niet opgelost, hij rijd prima zodra naar mijn idee de klepstoters weer goed werken alleen gaat hij in noodloop bij 140 km/uur.
Dan geeft hij met uitlezen aan dat de turbodrukgrens overschreden is.
Ik zal morgen het klepdeksel eens los maken en kijken of ik wat zie.
Het is vreemd, de klepstoters kunnen toch niet zomaar vol lopen?
Wie heeft zoiets eerder meegemaakt?
toch geen egr klep die niet goed sluit?
Als ik die EGR activeer met de kast klinkt het heel anders, nu geeft hij duidelijk druk stoten.
Met losgenomen luchtfilter heb ik er voorzichtig een stuk papier voor geschoven dan zie dat hij terug gaat blazen.
Maar ik zal daar morgen ook eens extra op letten.
ik heb nog even een meting gedaan.
Bij de controlle op de loopregeling zie je deze afwijking:
zonder storing 0.02 mg/s, -0.54 mg/s, 0.18mg/s en 0.25 mg/s
met dat terugslaan -0.68 mg/s, -1.55 mg/s, 1.03mg/s en 1.20 mg/s
deze correctie's geven toch aan dat het met 1 of 2 cilinders te maken heeft of dicht daarbij in de inlaat.
Vandaag de egr-klep losgehaald en laten draaien zonder egr-klep.
Het probleem zat er nog in, het inlaat gedeelte meerdere malen behandeld met forté spul waarna je duidelijk merkte dat de kleppen in een soort drap moesten staan, de ene keer werdt het erger dan na een tijdje draaien met verhoogt toerental ging het weg, na meerdere behandelingen voelde je dat het spul zachter werd en uiteindelijk was het over.
Nu rest de storing nog van de turbodrukregeling.
variabele turbo?
kijk eens of je de hefboom van de schoepen soepel kunt bewegen
Ik zal morgen daar eens op letten, in de motorruimte viel me er niets van op, daar zag ik alleen de drukregelstang en die heb ik wel met de vacuumpomp kunnen bewegen.
Er zit inderdaad een zwaar punt in het turbomechaniek, ik heb het een paar keer heen en weer bewogen maar krijg er niet echt vertrouwen in.
Ga in overleg met de klant voor een nieuwe.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Groet Willem.
het kan ook in de beruchte kabelboom van de verstuivers zitten. als je het kleppendeksel toch gaat lichten trek de stekkers dan van de verstuivers af knijp ze wat kleiner en dan kijken wat hij doet. gr john
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar