Ik zat al 6 maanden met een slecht lopende koude motor (zowel op gas als op benzine). Motor slaat altijd aan maar loopt bij koude motor zeer onregelmatig. Als ik de motor dan stationair laat draaien gaat het storingsmapje branden en gaat de motor nog beroerder lopen (verlies vermogen). Ik de auto al diverse malen laten uitlezen: vonkoverlslag eerste cilinder. Ik ben al twee keer naar de seat dealer geweest en die hebben het volgende gedaan (zonder resultaat):
-gasklephuis schoongemaakt
-bougies vervangen
-(alle) bobines vervangen
-benzinedrukregelaar vervangen
-koelvloeistoftemp. sensor vervangen
De volgende stap die ze wilde nemen was een compressietest maar daar heb ik maar even voor bedankt.
De afgelopen maanden heb ik toch met deze auto kunnen rijden omdat ik er achter ben gekomen dat als ik de auto op toeren hou totdat deze warm is het storingslampje niet gaat branden. Als ik "vergeet" om voor het stoplicht gas te geven dan " reset" ik de auto door het contact gedurende een paar seconde uit te zetten, vervolgens krijg ik weer een nieuwe kans.
Het is me heel wat waar als iemand enig idee heeft waar ik dit probleem moet zoeken (ben zelf bang dat ik het motormanagement moet laten vervangen of zoiets)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat de garage al voorgesteld heeft: compressie en lekverliezen meten.
Verder: brandstofdruk (benzine) meten en signalen van diverse sensoren als de motor koud is.
De brandstofdrukregelaar (of hoe dat ding ook heet) is vervangen, ik weet niet of ze deze ook hebben nagemeten maar ik neem aan dat het daar niet aan kan liggen.
Wat bedoel je met signalen van diverse sensoren? En is het dus mogelijk dat de compressie van een koude motor anders kan zijn dan die van een warme motor?
15 jaar
Brandstofdruk meten doe je inderdaad om te kijken of de brandstofdrukregelaar nog goed is.
Als deze onlangs al vervangen is dan was de druk dus verkeerd en zal deze nu wel goed zijn.
Sensoren doormeten doe je met een elektrisch schema en een voltmeter en/of scope of met de uitleescomputer van de dealer.
Geen werk voor de doe-het-zelver vrees ik.
Doorrijden is ook geen optie, met deze storing kun je de katalysator beschadigen en die zijn erg duur.
Dank voor het meedenken, ik ga dus toch maar weer naar de dealer. Ik ben bang dat mijn kat al kapot is want ik heb dit probleem al een half jaar....
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar