auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Alhambra: Koelsysteem heeft na een nacht afkoelen nog druk erop staan.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI code AUY

Hallo,

Ik hebt het volgende probleem met een Seat Alhambra / VW Sharan.

Als er met de auto gereden word is alles goed, de motor loopt goed en word niet te warm.
Zodra je harder gaat rijden zo rond de 150kmh dan loopt de temperatuur hoog op , ga je weer 120kmh rijden dan zakt de temperatuur weer naar de 90 graden. Dus als je gewoon 120kmh rijd is er niks aan de hand.

Nou is het probleem dat er te veel druk in het koelsysteem komt terwijl de motor dus niet te warm wordt.
De koelvloeistof wordt er bij de (al vervangen) dop uit gegooit gezien de sporen op het tankje.
Als je na een rit, de volgende ochtend de koelvloeistof dop los draait dan komt er een druk vrij alsof de motor warm is en hoor je de koelvloeistof "stromen" in de slangen.

De Distributieriem is een half jaar geleden vervangen incl. waterpomp.
De termostaat is vervangen.
Ik heb een motometer CO 151 tester in het koelvloeistoftankje gehad (koud en stationair draaien) maar hij mete geen uitlaatgassen.

Tevens slaat de motor warm soms slecht aan en geeftie als storing de motortoerental sensor G28 aan maar dit is denk ik wat anders.

Wie O wie kan mij helpen.
Iemand die dit al eens heeft meegemaakt ???

Mvg. Ton.

Geplaatst door

De Jong auto service (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zou gaan denken aan een lekke koppakking (omdat al het andere al is vervangen), maar als je de dop bij koude motor loshaalt en weer vastzet zodat de druk weg is en je start hem met koude motor en hoe is dan de druk als de meter zeg maar net de 80-90 graden heeft bereikt, is de druk dan net zo hoog? Als deze dan al heel hoog is dan zou dat eigenlijk alleen maar zeg maar compressiedruk/lekkage kunnen zijn, want als het naar behoren functioneerd dan heb je normaalgesproken niet zo'n hoge druk op het koelsysteem staan als de motor eigenlijk net lauw/warm aan het worden is.
De G28 komt wel eens vaker voor en dat zal het startprobleem wel zijn denk ik.

ricky 10
badge

13 jaar

is gewoon lucht in het systeem.. Als de koppakking lek zou zijn zal de druk in de betreffende cilinder na 5 minuten echt wel weggelekt zijn langs de zuigerveren. maar juist de druk op het koelsysteem heeft de hele nacht de tijd om wat koelwater in de cilinder te persen. De lucht kan zitten in een hoekje waar geen circulatie is door een verstopping. Is de koelvloeistof schoon?

Bedankt voor je reactie Ricky,

Ik zit ook aan een koppakking te denken maar als de koppakking echt lek is waarom blijft er dan die druk op het koelsysteem staan.
Dat zou dan via de lekke koppaking het blok in moeten spuiten aangezien er dan een lagere druk in de cylinder is.
En daarbij heb ik de kopbouten een kwart slag vaster getrokken en dat maakt geen verschil.

Kijk eens naar de staat van de slangen in de buurt van de tandempomp (dieselpomp).
Zijn deze vet en voelen ze zacht en glibberig aan?

Dezelfde symptomen had ik namelijk ook. Toen is besloten om de koppakking te vernieuwen, maar 10.000 km verder begon het gewoon opnieuw!
(Zie http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=18...

De oorzaak bleek later een zacht geworden koelwaterslang waar diesel op had gelekt.

Hierdoor kwam er lucht in het koelsysteem, en dus stoom / dampvorming waardoor te veel druk ontstond.
Bij accelereren of harder rijden liep de temperatuur dan snel op.
En er bleef ook langdurig druk op het systeem staan wat er voor zorgde dat er steeds minder koelwater overbleef.
Het koelwater werd er dan uitgedrukt via de overloop van het koelwaterreservoir...

En dit allemaal kwam door een slecht werkende tandempomp die diesel lekte...

Michiel 0
badge

13 jaar

Heb je al geprobeert wat ik al eerder zei? Dus vanaf koude start de druk in de slangen voelen en ook het temperatuursverloop in alle slangen voelen en als de meter net de 80 graden aanwijst. Hoe is de druk dan op dat moment?
Lucht zou kunnen maar dat is vaak wel weg als de motor even net te heet is geworden en dat is al een paar x gebeurd neem ik aan.
Toch een defecte waterpomp schoepenrad zou ook kunnnen maar daar kom je ook achter als je het temperatuursverloop vanaf koude motor volgt, bv de kachel moet al warm zijn terwijl de meter nog niet eens is bewogen, zo niet dan circulatieprobleem enz enz.

ricky 10
badge

13 jaar

Sorry maar had afgelopen week weinig tijd voor de Seat.
Ik heb wel het aansla probleem opgelost.
na de sensor te hebben vervangen werd het niks beter.
De bedrading had ik al door gemeten en die was goed, geen weerstand in de draden.
Toch maar nieuwe draden gelegd van sensor naar ECU en probleem opgelost.

Ik ga van de week nogmaals kijken hoe het nu met de druk in het koelsysteem is.
Ik heb al wel een andere tandempomp gemonteerd want die erop zat lekte een beetje.

Hallo,

Ik heb het idee dat de extra circulatiepomp niet draait maar weet iemand wanneer deze pomp hoort te werken ??
De pomp gaat wel draaien als de motor warm is en het contact uit gezet wordt.
De pomp draait niet als de motor loopt en ik weet dus niet of dat zo hoort.

Mvg Ton.

Zit je radiatheur niet verstopt?

janrietman 0
badge

13 jaar

Ik heb een week of twee geleden de waterpomp gecontroleerd en uit voorzorg vervangen en toen ook gelijk de radiateur doorgespoeld en er kwam water uit maar dan zou het nog kunnen zijn dat hij half verstopt zit.

het zelfde mee gemaakt met een toyota verso 2.2 diesel . de boven kant van de radiateur open gemaakt , zat deze voor de helft dicht.

janrietman 0
badge

13 jaar

Bouwde die Toyota dan ook zoveel druk op in het systeem en bleef dat ook erop staan na een nacht afkoelen???

deed het zelfde hoe harder je reed hoe hoger de themperatuur meter ging en voor al met een caraven er achter

janrietman 0
badge

13 jaar

[quote=De Jong auto service]Hallo,

Ik hebt het volgende probleem met een Seat Alhambra / VW Sharan.

Als er met de auto gereden word is alles goed, de motor loopt goed en word niet te warm.
Zodra je harder gaat rijden zo rond de 150kmh dan loopt de temperatuur hoog op , ga je weer 120kmh rijden dan zakt de temperatuur weer naar de 90 graden. Dus als je gewoon 120kmh rijd is er niks aan de hand.

Nou is het probleem dat er te veel druk in het koelsysteem komt terwijl de motor dus niet te warm wordt.
De koelvloeistof wordt er bij de (al vervangen) dop uit gegooit gezien de sporen op het tankje.
Als je na een rit, de volgende ochtend de koelvloeistof dop los draait dan komt er een druk vrij alsof de motor warm is en hoor je de koelvloeistof "stromen" in de slangen.

De Distributieriem is een half jaar geleden vervangen incl. waterpomp.
De termostaat is vervangen.
Ik heb een motometer CO 151 tester in het koelvloeistoftankje gehad (koud en stationair draaien) maar hij mete geen uitlaatgassen.

Tevens slaat de motor warm soms slecht aan en geeftie als storing de motortoerental sensor G28 aan maar dit is denk ik wat anders.

Wie O wie kan mij helpen.
Iemand die dit al eens heeft meegemaakt ???

Mvg. Ton.[/quote]
We beginnen overnieuw, Op topsnelheid slechte koeling wijst op een slecht functionerende radiateur. (A)
Na een nacht staat er nog druk op het systeem . Dit wijst op lucht in het systeem (B)
De waterpomp is vervangen, zal dus goed moeten werken (C)
De thermostaat is vervangen, heeft niets met dit probleem te maken.


A. Slecht werken komt door slechte circulatie. De oorzaak daarvan kan zijn schoep waterpomp los op as(vernieuwd(C)) verstopte radiateur,(oxidatie,bagger, ketelsteen)
te laag vloeistof niveau... in de radiateur, door lucht in het systeem.
B. Er zal ergens een verstopping zijn waardoor het ontluchten niet goed lukt.

Ook de kachel radiateur kan verstopt zijn.

Mijn advies, alle delen (radiateur, kachel radiateur, motorblok, afzonderlijk goed doorspoelen in alle richtingen en zeker weten dat alles voldoende open is en er geen troep achterblijft. Dan het systeem vullen met koelvloeistof en bi stilstaande motor zorgen dat de lucht op alle hoge punten verwijderd wordt. Eventueel de auto naar links en rechts kantelen. en voor of achterover. Het is hanig een klein gaatje te boren in het klepje van de thermostaat. Alle hoge punten in slangen naar beneden drukken zodat de lucht erin naar 1 kant moet verdwijnen. Daarna moet het systeem in orde zijn. Als er na verloop van enkele dagen toch weer druk op het systeem blijft staan? zit er opnieuw lucht in het systeem. lekke kop paking of gaatje in de cilinderkop.

Hallo,

Misschien een beetje laat maar de oplossing was de koppakking vervangen en nergens meer last van.
De auto rijd weer als een zonnetje.


Mvg Ton.

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.