Seat Alhambra: Stuurbekrachtiging maakt lawaai.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ANU

Stuurbekrachtiging maakt lawaai als de wielen in de uiterste stand staan.
Oliepijl stond iets onder het minimum bijgevuld maar zonder resultaat.

Graag tips hoe te kontroleren of het aan de pomp, stuurhuis of iets anders ligt.

Alvast bedankt!

Hans Meijer

HaMe

Geplaatst door HaMe (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is ook normaal. Die pomp moet zich te barsten werken dan.
Je kunt het vergelijken wanneer iemand je arm maximaal op je rug draait en dan nog 10 cm. verder gaat...........Dan ga je ook piepen.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Is waar wat de Moderator zegt alleen hoort hij geen piep op andere harde bijgeluiden te maken op dat moment, een zoemgeluid dat iets harder is dan normaal is normaal.

tyko (0), 13 jaar geleden

zoiets heeft mn moeders auto al jaren een beetje zuig/blazende piep/gegier bij uiterst insturen(zo gekocht ongvr 10 jr terug golf cabrio 1991).ook begint motor een beetje "verzwaard" te lopen, maar geen enkel probleem.
alleen "helpt" dat laatste stukje toch (bijna) niets bij insturen . dus ik denk als je het net voorkomt (dmv. ietsjes minder insturen) dat het "minder schadelijk"is.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

precies, je moet je stuur niet vasthouden tegen de uiterste stand aan beetje terug.

HaMe (0), 13 jaar geleden

Hierbij een update...

Het lawaai wordt erger en nu ook al als ik het stuur een halve slag draai links of rechts om.
Als ik meer gas geef boven de 1500 toeren wordt het lawaai minder.
Het is een trillend/brommend geluid heeft de pomp er misschien mee te maken versleeten of zo?
Motor heeft 370.00 gelopen.

ALvast bedankt voor jullie reactie.

tyko (0), 13 jaar geleden

heb je de stuurbekrachtiging wel met de juiste (hydraulische) olie bijgevuld?

HaMe (0), 13 jaar geleden

[quote=tyko]heb je de stuurbekrachtiging wel met de juiste (hydraulische) olie bijgevuld?[/quote]
Ja hoor bij de dealer gehaald.

Het lijkt erop dat de pomp bij stationair of iets erboven moeite heeft om druk op te bouwen.
Je hoord met name een trillent/brommend geluid

Hans Meijer

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer eerst de vrijlooppoelie van de dynamo eens.

Jos.

HaMe (0), 13 jaar geleden

[quote=jos_br]Controleer eerst de vrijlooppoelie van de dynamo eens.

Jos.[/quote]
Het volgende heb ik gedaan:
Riem verwijderd
Spanrol gecontroleerd geen overmatige speling
Aircocompressor geen overmatige speling
Krukaspoelie geen overmatige speling
Vleugelpomp stuurbekrachtiging geen overmatige speling
Dynamo geen overmatige speling
Hoe kan ik de vrijlooppoelie controleren?

Ik zie dat de spanrol bij stationairtoerental flink staat te stuiteren.
Bij een toerental van boven de 1500 toeren is het stukken minder.

Nu heb nog iets gelezen over een krukas/trillingsdemper/poelie.
Weet iemand daar meervan? de krukaspoelie lijkt mij namelijk een normale poelie.

Alvast bedankt voor jullie reactie

HaMe (0), 13 jaar geleden

Update:

Toch nog een keer naar de vrijlooppoelie van de dynamo gekeken.
De poelie zit vast. Ik ga deze van de week eerst maar eens vervangen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Hans Meijer

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Hans, zoals velen hier al gemeld hebben: dit is normaal.
In de uiterste stand wordt de hydraulische olie over een ´veiligheidsklep´ gestort. Dit gaat gepaart met dit door jouw omschreven geluid.
Geef je in deze stand ook nog eens extra gas, dus hoger motortoerental, dan wordt er nog meer olie overgestort. Wat dus leidt tot minder geluid.

Zoek geen problemen wanneer deze er niet zijn. Maar je mag natuurlijk alle onderdelen vervangen die je zelf wil....

Luister eens in een andere auto met stuurbekrachtiging naar dit geluid.

HaMe (0), 13 jaar geleden

Ralf, zoals reeds eerder aangegeven het lawaai wordt erger.
Begint nu ook als je het stuur een halve slag draait.
Laatste dagen heb ik twee reactie's gehad van voorbijgangers.
Ja, de auto maakt meer lawaai dan tevoren ik heb deze auto 8 jaar in bezit en weet ook dat je de stuurbekrachtiging kan horen.
Maar zo hard als het nu gaat is niet goed.
Op een ander forum een zelfde probleem gelezen.
Bij een goed werkende vrijlooppoelie is het zo dat tussen de arbeids slagen van de motor de vrijlooppoelie de as gewoon laat draaien zodat de klappen niet op de riem komen. Als de vrijlooppoelie niet meer functioneert verklaard het ook het stuiteren van de riem.
Zie ook de reactie van Jos.


Wordt vervolgt......

Hans Meijer

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Is de conditie van de multi rib riem nog goed.? Is de riemspanning OK?

HaMe (0), 13 jaar geleden

Probleem is opgelost!!

@Jos_BR Bedankt voor de juiste oplossing!

Het was inderdaad de vrijlooppoelie.
Gisteravond een nieuwe gemonteerd en alles loopt weer als zonnetje.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Hans Meijer

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.