Hoi,
Ik heb een Seat Leon 2016 tweedehands.
Het niveau van de koelvloeistoftank van mijn auto daalt steeds tijdens het rijden, waardoor die uiteindelijk onder de sensor komt en een melding geeft. Dit is niet bij 1 rit, maar na ongeveer een maand lang rijden (+- 2000km). Ik ben al langs de garage geweest. Een lekke koppakking is uitgesloten omdat ze een co2 meting hebben gedaan en daarnaast het systeem onder druk hebben gezet. Ook ging er niks borrelen. Wat dan wel het probleem is, durven ze niet te zeggen. Ze hebben wat extra vloeistof erin gegooid zodat het rond de max zit en ik moest maar weer verder rijden. Ondertussen is het niveau weer wat gedaald.
Ik heb geen problemen met de auto. Geen witte rook, geen prestatieproblemen, geen borrelende expansievat, niks.
Wel ben ik bang voor lekkage omdat de druk zich maar blijft opbouwen als ik zelf niet de dop openschroef.
Iemand met ervaring die weet wat dit kan zijn en hoe op te lossen?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij het begin beginnen , waar staat het niveau op bij koude motor ?
Waar staat het niveau op bij koude motor na 2000 km ?
Beste Kaleido,
De stand tijdens een warme- en koude motor is gewoon zoals gebruikelijk. Het stijgt iets met een warme motor en het zakt weer bij een koude motor wellicht met enkele millimeters tot max een cm.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er genoeg vloeistof in zit. Laten we zeggen dat hij bij een koude motor netjes in het midden van min en max staat bij 0km gereden. Vervolgens ga ik rijden, nogmaals rond de 2000km, dan is het peil gezakt tot onder de sensor. Zowel bij koude als warme motor. Als ik vervolgens de dop opendraai schiet het peil omhoog tot weer de beginstand, namelijk tussen de min en max.
Ik heb geen lekkage. Het lijkt er alleen op dat er druk wordt opgebouwd in het reservoir. Maar hoe kan dat en hoe los ik dat op. Het is geen lekke koppakking volgens de garage.
4 jaar
Is de dop wel gecontroleerd?
vr.gr. Theo
4 jaar
Met de dop is verder nog niks gedaan. Kan de dop een probleem geven? Deze zou toch pas open moeten gaan bij veel meer druk? 1.5 bar dacht ik
4 jaar
Meestal zit in de dop een overdrukklepje en een vacuumklepje.
vr.gr. Theo
4 jaar
Beste Theo,
deze dop heb ik: https://www.porza.nl/product/radiateurdo...
Kan het zijn dat deze dop dat heeft?
4 jaar
Als je langere tijd gereden hebt begint waarschuwingslampje koelvloeistof ook te knipperen dat er te weinig in zit, al de nieuwere vag motoren zijn uitgerust met hulp electrische waterpompen zorgt voor sneller op temperatuur komen en voor nakoeling van het koelsysteem, wanneer de motor is stop gezet blijven de pompen geruime tijd doordraaien vandaar systeemdruk.
Helaas kan ik dit zo niet zeggen. Is dit de originele dop of is die al eens vervangen? Als je in de dop kijkt kan het zijn dat je een klepje ziet dat je met je nagel iets naar buiten kan trekken. Dus niet het klepje voor de overdruk die naar boven open gaat. Als ik het goed begrijp verlies je geen koelvloeistof. Als dat zo is kan je het proberen met een originele dop. Geen garantie dat dit de oplossing is maar wellicht het proberen waard. Weet alleen de kosten niet.
vr.gr. Theo
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar