auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Alhambra: koelvloeistofverbruik TDI

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI-96 KW

Onze Alhambra ( 220000 KM ) gaf in de vakantie in Tsjechie ineens melding dat koelvloeistofniveau te laag was. Schrik !!!! ( zo begon de ellende met onze Voyager ook......)

Direct 1 ltr bijgevuld en garage gemaild & gebeld. Hun uitleg: maak je geen zorgen; de auto heeft op weg van Ned, door Duitsland naar Tsjechie extra hard moeten werken ( behoorlijke hoogteverschillen/ ijlere lucht ) waardoor de temperatuur en druk in de motor oploopt waarbij er koelvloeistof uitgeperst wordt. Wel in de gaten houden.
Hebben geen lekkage onder de auto geconstateerd en hebben onze vakantie nog verder gevierd de daarop volgende 3 weken en veilig weer teruggekeerd in Ned..

Samengevat:
-binnen ca 2700 km in 3 sessies zo'n 2 ltr koelvloeistof bijgevuld
-rijomstandigheden: in de auto 2 volwassenen,4 grotere kinderen en achterin bagage, enkele weekendtassen op dak, vouwwagen met daarop extra bagage
-hogere temperatuur dan gebruikelijk ( ca 26 graden )

Sinds we terug zijn is het niveau toch weer een beetje gezakt van net onder de min-streep in koude toestand en tussen min en max streep in warme toestand

Zijn er volgens jullie gewaardeerde mening redenen om ons zorgen te maken??

ALVAST BEDANKT VOOR JULLIE BIJDRAGEN

P.S.:. auto is gekocht begin dit jaar met 6 maanden garantie en is daar nu anderhalve maand uit

Geplaatst door

Macton (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het is aardig wat dus hij verlies koelvloeistof.
beginnen met controlel of er lekkage zichtbaar is daarna het systeem onderdruk zetten en controleren op lekkage.
komt daar niks uit dan een koppakkingtest laten uitvoeren.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Kijk eens in de dop waar je olie bijvult of daar geen witgele smurrie te zien is. Zo ja: lekke koppakking (geldt niet in de winter want dan is het condens in de olie door de lage temperaturen)
Kijk ook in je koelvloeistofreservoir of daar een olieachtig iets te zien is. Zo ja: lekke koppakking
Bij stationair draaiende motor; ruik bij de uitlaat of er een zoetige lucht uitkomt (samen met diesellucht) Zo ja: lekke koppakking
Als de motor warm is; knijp eens in de slangen van je koelsysteem of ze in te knijpen zijn of keihard zijn. Keihard: lekke koppakking

Het kan natuurlijk ook een kleine lekkage zijn (slangen goed vast?) Als het bovenstaande allemaal goed is kan je er een busje anti-lek ingooien. Dit dicht kleine gaatjes in bv slangen of radiateur.

AndreV 0

15 jaar

Eenvoudige test:

Na het warm rijden de auto af laten koelen (nacht stilzetten) en dan voelen aan de slangen of er druk op staat. Indien ja haal de kop er dan maar af.

Komt vaker voor bij deze TDI motoren dat de kop scheurt of de koppakking lekt.

paulmichiel 0
badge

15 jaar

[quote=jan T]het is aardig wat dus hij verlies koelvloeistof.
beginnen met controlel of er lekkage zichtbaar is daarna het systeem onderdruk zetten en controleren op lekkage.
komt daar niks uit dan een koppakkingtest laten uitvoeren.

groetjes jan.[/quote]
Alvast bedankt voor je bijdrage. Heb inmiddels afspraak met onze Seat dealer over anderhalve week. Hou niveau nauwlettend in de gaten.

Ik laat weten wat dit bezoek oplevert

groet & tot binnenkort

Ton

Macton 0

15 jaar

[quote=AndreV]Kijk eens in de dop waar je olie bijvult of daar geen witgele smurrie te zien is. Zo ja: lekke koppakking (geldt niet in de winter want dan is het condens in de olie door de lage temperaturen)
Kijk ook in je koelvloeistofreservoir of daar een olieachtig iets te zien is. Zo ja: lekke koppakking
Bij stationair draaiende motor; ruik bij de uitlaat of er een zoetige lucht uitkomt (samen met diesellucht) Zo ja: lekke koppakking
Als de motor warm is; knijp eens in de slangen van je koelsysteem of ze in te knijpen zijn of keihard zijn. Keihard: lekke koppakking

Het kan natuurlijk ook een kleine lekkage zijn (slangen goed vast?) Als het bovenstaande allemaal goed is kan je er een busje anti-lek ingooien. Dit dicht kleine gaatjes in bv slangen of radiateur.[/quote]
Alvast bedankt voor je bijdrage. Heb inmiddels afspraak met onze Seat dealer over anderhalve week. Hou niveau nauwlettend in de gaten.

Ik laat weten wat dit bezoek oplevert

groet & tot binnenkort

Ton

Macton 0

15 jaar

[quote=paulmichiel]Eenvoudige test:

Na het warm rijden de auto af laten koelen (nacht stilzetten) en dan voelen aan de slangen of er druk op staat. Indien ja haal de kop er dan maar af.

Komt vaker voor bij deze TDI motoren dat de kop scheurt of de koppakking lekt.[/quote]
Alvast bedankt voor je bijdrage. Heb inmiddels afspraak met onze Seat dealer over anderhalve week. Hou niveau nauwlettend in de gaten.

Ik laat weten wat dit bezoek oplevert

groet & tot binnenkort

Ton

Macton 0

15 jaar

[quote=paulmichiel]Komt vaker voor bij deze TDI motoren dat de kop scheurt of de koppakking lekt.[/quote]
Bij de 96kw valt wel mee, de 110pk asv en de 115pk ajm hebben hier wel meer last van.

[quote=AndreV]Als het bovenstaande allemaal goed is kan je er een busje anti-lek ingooien. Dit dicht kleine gaatjes in bv slangen of radiateur.[/quote]
Dat zou ik niet doen, als het werkt is het meestal maar tijdelijk maar het kan ook in radiator of pomp gaan zitten. Denk dat de meeste dit liever niet dan wel gebruiken.

nou ik gebruk bar s leak en heb ook in mijn eigen wagen zitten het voor deel daar mee dat alleen waar lucht bij komt(lekkage) het uitzet en voor de rest stroomt het mee.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

bar's leaks is een echt paardemiddel het veroorzaakt alleen maar ellende op de lange termijn zoals verstopping van de kachelradiateur. gr john

john ben ik niet met je eens dat hoeft natuurlijk ook niet ieder mag dat zelf na eigen bevinding doen maar ik rijd nooit van die nieuwe wagens altijd wel minstens 10 jaar oud en daar doe ik het altijd in en heb nog nooit een probleem gehad ook bij mijn eigen klanten al heel vaak gebruik en nooit geen probleem on geacht het merk.
maar ik zij al ieder heeft zijn eigen bevinding.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Jan

Ieder heeft zijn eigen mening en ervaring natuurlijk,en die mogen ook gezegd worden,maar persoonlijk ben ik niet te spreken over die middelen,meestal helpt het helemaal niet,op korte duur zal er ook niet veel bijzonders merkbaar zijn,maar op wat langere termijn kun je toch problemen verwachten..als je dat spul gebruikt hebt,en na een jaar de kop eraf trekt,zie je toch aan de koppakking,dan wel kop dat de kanalen rondom een beetje dicht zitten gekoekt van dat middel.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

ik heb het meegemaakt dat er bar's leak bij een passat was toegevoegd door de anwb en heb tegen de klant gezegd dat hij kans had dat zijn kachelradiateur verstopt zou raken en je raad het al het ding raakte verstopt m.a.g een dure reparatie voor de klant. m.a.w je koopt voor een tientje dure gevolgschade. gr john

nou dan heb ik gelukkig geluk gehad.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

hier mijn bevindingen na bezoek aan de Seatgarage:
er is een lekke radiateur geconstateerd, kosten voor vernieuwing € 400.--
half jaar garantie reeds 2 maanden verlopen en toch uit coulance ( je moet er natuurlijk wel om zeuren.......) kosten sam/sam

ben blij dat de kop niet defect is met daarbij de opmerking dat onze vorige auto ( Chrysler Voyager 3.3 L ) met lekke koppakking zonder problemen nog 15000 km reed zonder enig bijverschijnsel.
denk wel dat wel/ niet goed werken in jullie discussie te maken heeft met de mate / grootte van de lekjes

een ieder bedankt voor je bijdrage

groetjes en succes met het oplossen van allerhande problemen

Macton 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.