Seat Ibiza: Kokende Koelvloeistof

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Gisteravond toen ik terug reed stond opeens de temperatuurmeter van de motor in het rood. Tegelijkertijd (of keek ik daarom op de temp. meter) rookte de auto. Aangezien ik ongeveer thuis was kon ik de motor gelijk uitzetten, en de kap open doen. Daar borrelde en kookte de koelvloeistof helemaal. Ik heb hem even laten afkoelen en toen de deksel van het koelvloeistofreservoir opengezet. Veel gesputter en onder druk kwam alle vloeistof eruit. Ik ben heb de dop er weer op gedraaid en de kap dicht gedaan en ben gaan slapen.

Vanochtend opnieuw de kap open en alle koelvloeistof bleek op (uit het reservoir), verdampt. Ben nieuwe koelvloestof gaan halen (op de fiets) en heb hem bijgevuld. Daarna een klein stukje gaan rijden en leek de temperatuur goed te blijven, toen ik hem echter weer naast het huis zette en de motor stationair liet draairen werd de temperatuur weer te heet en begon de koelvloeistof weer te koken. Het ging uitzetten en liep toen uit het overloop gat uit het reservoir.

Wat mij op viel is dat de fan niet ging draaien. Daarnaast heb ik gekeken in de olie en de koelvloeistof maar daar heb ik resp. geen witte of bruine drap aangetroffen, wat wellicht uitsluit dat het iets met de koppakking te maken zou hebben. Er lijkt geen lekkage te zijn, en de zekeringen lijken in orde (onder het stuur). Het lijkt of de koelvloeistof zelf niet koelgemaakt/gehouden kan worden.

Heeft iemand tips over wat ik nog zelf kan doen/nakijken?

wouterberg

Geplaatst door wouterberg (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Met stationair lopen zal zeker de koelfan moetten gaan draaie na verloop van tijd.
Als dat niet gebeurt kan de temperatuur sensor/schakelaar kapot zijn wardoor de fan niet wordt aangezet.
Meestal zit deze in de ratiateur, onderin, draden lopen naar de fan.
vervangen is de oplossing.

Soms kan de thermostaatklep blijven hangen maar de fan moet eerst gaan draaien.
Daarna zien of de temperatuur dan wel goed blijft.

Groet,
Cor

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Mijn ervaring met deze auto's is dat het schoepje van de waterpomp loslaat. Dus even kijken of je circulatie hebt. Als de circulatie niet goed is wordt de radiator niet warm en slaat dus ook de ventilator niet aan.

wouterberg (0), 17 jaar geleden

Aangezien ik weinig verstand heb van auto's in het algemeen en techniek in het bijzonder het volgende. Ik weet niet precies waar de waterpomp zit, maar ik kan mij voorstellen dat de pomp tussen het reservoir en de motor zit. Deze pompt het dan rond, zodat de warme koelvloeistof uit de motor weer afgekoeld kan worden.
Dan ga ik er dus vanuit dat jij (paulmichiel) met circulatie bedoelt dat ik circulatie zie bij het reservoir? Het reservoir is een bolletje, met een slang aan de bovenkant en een aan de onderkant. Ik denk dat de onderkant de uitgang is, terwijl bij de bovenkant de (warme) koelvloeistof weer het reservoir inloopt? Als dit het geval is dan druppelt er aan de bovenkant wel koelvloeistof in, maar het ziet er niet optimaal uit. Moet dit echt een beetje een straal zijn? Of moet ik de circulatie ergens anders aan aflezen?
Heeft iemand enig idee waar de waterpomp precies zit bij deze ibiza, of hoe die eruit ziet?

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Waterpomp zit achter het distributiedeksel en wordt door de distributieriem aangedreven. Vervangen dus laten doen door een ervaren monteur.

Circulatie kan je controleren door de motor te starten, dop eraf te draaien en kijken of er een straaltje koelvloeistof door het dunne bovenste slangetje komt.

Als de motor heet loopt is dan de radiateur geheel heet (ook onderste slang? )

wouterberg (0), 17 jaar geleden

De onderste slang blijft koud.

Ik heb hem net even bij de garage gebracht en die dachten dat het de thermostaat was. Omdat de onderste slang koud bleef en de fan niet aansloeg. Hij is nu als het goed is om 6 uur klaar. Bedankt voor de hulp.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat je het even weten wat de oorzaak is die ze hebben gevonden?
Makkelijk voor de anderen die misschien hetzelfde probleem krijgen ;)

Succes,

Cor

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de onderste slang koud blijft en je hebt circulatie in het tankje dan idd thermostaat. Breekt een palletje in het huis af met als gevolg een thermostaat die dicht blijft. Zou heel goed kunnen.

Succes!

wouterberg (0), 17 jaar geleden

Het bleek inderdaad de thermostaat te zijn (tenminste, dat hopen we). Deze is vervangen en nu werkt hij weer naar behoren. Al met al zou het zo'n 60 euro kosten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.