Seat Ibiza: lambda te hoog en motor ploft uit uitlaat

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1f

hallo,

ik ben zelf in het bezit van een ibiza 1,6 benzine en voor de apk heb ik een 4gas test gedaan. Afgekeurd omdat lambdawaarde stationair te hoog is.
stationair co 0,0 3000 rpm co 0,02
co2 14,6 co2 15,0
hc 6 hc 15
o2 0,95 o2 0,26
lambda 1,045 lambda 1,01

bij verhoogd toerental zijn alle waardes prima alleen bij stationair is de lambdawaarde te hoog en opvallend is het O2 percentage,deze is te hoog(bij een goed werkende motor meet je max 0,5 % O2)

Ook opvallend is ; dat de motor ploft tijdens stationair en ook tijdens verhoogd toerental. De pijp voor mijn einddemper is niet helemaal gasdicht,zo'n 3 kleine gaatjes,deze ga ik eerst dichtmaken om zo uit te sluiten dat er O2 binnen kan dringen en zo de tester voor de gek houdt. De motor loopt goed rond maar met ploffen,vrij irritant dus. Maar mijn vraag is: kunnen gaatjes in me pijp voor me einddemper deze plofjes veroorzaken???

gr bob

hobbybobby

Geplaatst door hobbybobby (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ploffen zijn waarschijnlijk (gedeeltelijke) misfires waardoor er onverbrande benzine in de uitlaat tot ontbranding komt.
Dat is mede verantwoordelijk voor de hoeveelheid O2, net als de gaten in de uitlaat.
Werkt je lambdasonde wel?

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Rubber slang op inlaatspruitstuk van rembekrachtiging?

hobbybobby (0) PRO, 14 jaar geleden

Dag oldford. Als ik soms misfires heb ,moet ik dat zeker aan me hc kunnen zien en die is prima in orde. Ook zal me co gehalte dan hoger moeten zijn. Lambda heb ik nog niet gecontroleerd maar deze lijkt me in orde aangezien hij bij verhoogd toerental een prima verbranding heeft. Notabene als je lambdasensor vervuild is,vertraagt het signaal bij hogere toerentallen. en bij hogeretoerentallen is de 4gastest prima. Voor de rest heb ik bobine,bougies,rotor,verdeelkap v.v. bij de beurt. (Bobine omdat die vorige week stuk ging)En sorry ,auto is goedgekeurd want lambdawaarde hoeft alleen bij verhoogd toerental gecontroleerd te worden,dat was me eigen fout. Berry,ik zal me vaccuumslangetjes gaan controleren. Ik vraag me af waar dat geplof vandaan kan komen,ik kom er niet uit. gr bob

garage van horne3459 (0) PRO, 14 jaar geleden

lambdawaarde stationair is geen apk controlepunt,alleen maar co stationair.

roel

lees net dat auto wel is goedgekeurd.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Als die gaatjes dicht zijn is de waarde aan O2 goed. en de lambda waarde ook. Antwoord op vraag 2 is ja Maar niet als de gaatjes in de laatste demper zitten. Als de verbranding over slaat had het deel HC veel hoger geweest. Zie #3 die slang moet je even bekijken. Alles kan. Succes.

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk echt die slang, deze scheurt aan de onderzijde vaak door, motor gaat dan stationair half op 3 cil lopen en ploffen in de uitlaat....

hobbybobby (0) PRO, 14 jaar geleden

mannen, bedankt voor het antwoord. ik denk niet dat ik dit weekend eraan toe kom om een en ander te ondernemen aan de auto(uitlaat gasdicht maken en vacuumslangen controleren) maar zodra ik iets meer weet horen jullie het. gr bob

jvm170 (0) PRO, 14 jaar geleden

meet maar eens compressie / cilinderlektest

hobbybobby (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo, heb me vacuumslangen gecontroleerd,alles is ok. uitlaat gasdicht gemaakt maar hij ploft nog. Mijn autotechniek leraar heeft er op school naar gekeken en vermoedelijk is er een tussenschot afgebroken in me middendemper die het ploffen veroorzaakt. Dus ik moet me middendemper er een keer tussen uit nemen en kijken of het geplof dan over is. gr bob

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bob,

Denk niet dat het ploffen daar vanaf komt, als er iets los hangt in een demper, geeft dat meestal een rammelend geluid..

Gr Stefan

hobbybobby (0) PRO, 14 jaar geleden

hoi stefan. als je goed luistert hoor je de middendemper rammelen.Mijn leraar denkt namelijk dat er een afgebroken schot de boel een beetje blokkeert. Hij denkt dat dit het ploffen veroorzaakt. Als de motor ploft dan schudt de motor ook ff. En dat zie je ook meteen aan je toerenteller als die schudt. Dan zakt het toerental meteen ff in. gr bob

patrick de boer (0), 14 jaar geleden

zit er een luchtmassameter op?
zo ja meet die eens door.
ik heb het het gehad met een golf 4 2.0 die liep stationair slecht als die warm is en koud liep die prima.
de hitte film die in de luchtmassameter zit gaat nog wel eens kapot.

groeten patrick

hobbybobby (0) PRO, 14 jaar geleden

hey patrick. op dit karretje zit geen luchtmassameter,alleen een map sensor. ik moet nog eens die middendemper eraf halen en kijken of het dan over is. Alleen is dat een ****klus want die demper en klemmen zitten lekker vastgerot. Dus dat probeer ik telkens uit te stellen. tis me eigen auto en ik heb een hekel om aan me eigen auto te sleutelen. (kost altijd tijd en geld)voor de rest trekt die goed alleen dat geplof en onregelmatig stationaair lopen is irritant.

mark2-1980 (0) PRO, 13 jaar geleden

deze outo heeft nog een oude motor met ontstekingstoren als ik het goed heb en volgens mij staat de ontsteking te laat afgesteld. Laatst een tandriem vervangen?
Ontsteking moet je in basisaftelling zetten m8 bout van de ontstekingstoren een paar slagen losdraaien en 6-8 graden voor bdp zetten.

Mausx (0), 13 jaar geleden

deze ontsteking kun je niet afstellen. er zit wel een klem en een bout maar de ontsteking zit vast.
aan de lambda-waarde te zien is het mengsel te arm. kan geen kwaad. zeker niet als alles bij verhoogd toerental goed is.
alles goed schoonmaken (gasklep, ontsteking) mischien een paar nieuwe bougies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.