Seat Cordoba: Misfire derde cilinder.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: BBZ

Mijn Cordoba had het volgende probleem: Na +/- 100 kilometer rijden stopte ik bij een stoplicht en begon de motor onregelmatig te lopen (Stationair dus) en na een korte tijd ging het "check engine" lampje knipperen.
Ik ben gestopt, heb de motor af gezet en opnieuw gestart. Motorlampje bleef constant branden, maar hij reed wel gewoon.
Foutcode: misfire cilinder3 (meerdere malen) en een melding over een vacuumprobleem.
Ik heb de bobine van cilinder 3 vervangen en de bougies. Hiermee was het probleem niet over.
Vervolgens injectoren en bobines random gewisseld, maar dezelfde foutcode komt steeds terug (Steeds cilinder3 misfire)
Compressie gemeten, die is prima. Distributietiming gecontroleerd, staat ook goed.
EGR klep vervangen, geen resultaat.
Vervolgens een lektest uitgevoerd op het inlaatspruitstuk en inderdaad, hier reageerde hij op.
Spruitstuk gedemonteerd. Alle afdichtrubbers waren keihard/vergaan. alles schoongemaakt, nieuwe rubbers en alles opnieuw gemonteerd. Hierna liep de auto nog steeds "hobbelig"op benzine maar prachtig op gas.
Alle benzine injectoren schoongemaakt en getest en opnieuw gemonteerd. Nu liep de auto perfect op gas en op benzine.
Testrit gemaakt.... super.
Vervolgens heb ik weer een rit van ongeveer 100km gemaaktm daarna gestopt voor de deur. En weer begon de motor onregelmatig te lopen en het "check engine" lampje gaat weer knipperen. En weer een misfire cilinder3. Remreiniger gespoten, ook onder de gasklep maar geen reactie. Hij is dus goed dicht. Na uitzetten en opnieuw starten krijg ik nu direct een knipperend lampje, en blijft in zijn noodloop ook als ik de deuren heb vergrendeld/open gemaakt.
Ik weet het verder niet meer.... Iemand een lumineus idee?

GerritR

Geplaatst door GerritR (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Hilbrand Bos (0) PRO, 11 jaar geleden

Dag Gerrit, is de motor niet inwendig vervuild? dus vervuiling van de kleppen,klepstelen en klepstoters zodat de kleppen zo nu en dan niet goed afdichten?
Ik heb dit bij andere auto's al verschillende keren bij de hand gehad. En het komt er met een compressitest niet uit.
Ik voeg dan een oliereiniger toe, rij +/- 10 km en ververs dan de motorolie en het oliefilter. De kleppen, zittingen en klepstelen reinig ik met een inlaatreiniger(spuitbus) die je met een draaiende motor bij de gasklep het inlaat traject in spuit.

Gr Hilbrand.

GerritR (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo Hilbrand,

Bedankt voor het bericht.
Ik heb inmiddels het gasklephuis schoon gemaakt en dat scheelt al heel veel. De auto is vandaag maar 1x in de noodloop gegaan.
Ik heb wel ontdekt dat het alleen gebeurt bij stationair draaien als ik een flink stuk gereden heb.
Als ik hem op toeren houdt, dan gaat alles prima. Het lijkt eigenlijk net of hij iets te laag stationair loopt (+/- 650rpm) en daar van op tilt slaat.
Ik heb alleen begrepen dat het stationair toerental door de computer wordt geregeld en niet is af te stellen.
Ik ga morgen de boel schoonmaken zoals je beschrijft.

Groeten, Gerrit.

laurens6452 (0) PRO, 11 jaar geleden

Controleer even je vacuum slang van de rembekrachtiger deze scheuren vaak en geven dezelfde klachten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.