Seat Cordoba: Seat Cordoba 2000 Motorstoring

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 MPI

Goedemiddag,

Ik ben bezig met een Seat Cordoba uit 2000. Deze geeft het oranje lampje van motorstoring. En als je rond de 2500 a 3000 toeren zit gaat er een alarm lampje branden en piepen.
Laat je het gas weer los dan is het klaar.
Uit laten lezen, Lapdasensor kapot en vervangen.
Nu is de storing is er nog steeds. Moet deze worden gewist of zou dat wanneer het weer goed is vanzelf weg zijn?
En als dit het geval is wat zou dit nog meer kunnen zijn?

Gr,

Rokko

rokko

Geplaatst door rokko (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

De meeste storingen beschrijven een fout in het elektrische circuit.
Dat kan dan buiten de sensor ook bijvoorbeeld de bedrading betreffen.
Bij de lambdasonde wordt nog wel eens de vergissing gemaakt dat een mengselstoring een defecte sonde is.
Terwijl er op dat moment iets geheel anders fout is, wat alleen maar gemeld wordt door de sonde.
Weet je de exacte foutcode en/of het nummer nog?

N.B.: Normaal gesproken wis je de storing en eventueel slecht aangeleerde waardes na reparatie.
Zonder wissen kan het tot zo'n 3 dagen duren voor het lampje weer uit gaat.

rokko (0), 11 jaar geleden

Goedemiddag,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik begrijp wat je bedoeld. Het hoeft dus niet per definitie in een onderdeel te zitten. En het kan dus ook een verkeerde opvatting van een foutcode zijn.
Ik weet de exacte foutcodes helaas niet omdat de eigenaar van de auto de garage heeft bezocht.
Ik zal proberen de auto op korte termijn nog een keer uit te laten lezen en dan kan ik precies vertellen welke codes die geeft.
Wellicht kan ik hier dan in de goede richting worden gestuurd.

Gr

rokko (0), 11 jaar geleden

Goedenavond,

Ik heb diagnose apparatuur voor handen gekregen en er stonden twee storingen in het systeem.
1: P0134
2: P0030
Na de codes gewist te hebben geeft die alleen de foutcode 2 nog.
Ik begreep uit de bijgeleverde documentatie dat dit een onderbreking in het ciquit was van de lapda sensor 1.
Gaat dit inhouden dat ik de heleboel door moet gaan meten?

Groeten,

Rokko

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Het is een onderbreking/storing in de verwarming van de lambda sensor (voor de kat).
De P0134 - geen activiteit sensor 1 - zal wel een gevolg van deze storing zijn.

Het kan de sensor zijn, maar als er bijvoorbeeld geen 12 volt voeding is, dan doet de verwarming het ook niet.
Is er een originele sensor gebruikt bij de vervanging? Goedkope aftermarket sensors hebben vaak een andere weerstand op de verwarming en dan krijg je ook deze codes.

Fabia Cordoba (0), 11 jaar geleden

Foutcodes kun je opzoeken op de site van Gerrit Speek: [url]http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html[/url]

Over de 1e foutcode vind je daar:
foutcode: 17442 P1034

Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nl Sensor voor NOx (G295) buiten bereik
du Geber für NOx (G295) ausserhalb Toleranz
en Sensor for NOx (G295) Limit exceeded

Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Onbekend

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen defect
Kontroleer / vervang (voorkeur) G295

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check (meetwaardeblokken) / vervang (voorkeur) G295

Extra info:

Sensor voor NOx (stikstof) (G295)
Check meetwaardeblokken. Specificatie: 0 - 90. Een nieuw sensor gaat tot -40.
De NOx sensor detecteert stikstof-oxide. Naast de 'gewone' catalysator hebben VAG FSI's een De-NOx catalysator. De NOx sensor zit 'bovenstrooms' van de NOx cat. Die NOx sensor is complexer dan de reguliere O2 sensor en heeft zijn eigen control unit. De NOx sensor geeft nogal eens de geest en heeft (daardoor) de nodige updates gekregen. Bij fouten van de NOx sensor kun je controleren wat je wilt, maar meestal moet de NOx sensor vervangen worden.
Katalysator

En over de 2e foutcode:
foutcode: 16414 P0030

Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Verwarming lambda-sensor 1 cilinderrij 1 onderbreking / storing in circuit
du Bank 1 - Sonde 1, Heizstromkreis Unterbrechung / Fehler im Stromkreis
en Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Heating Circuit Malfunction / Open Circuit

Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Emissielampje brandt

Mogelijke oorzaken:

Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Bedrading en/of aansluitingen defect
Lambda-sensor defect
ECU defect

Mogelijke oplossingen:

Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check (meetwaardeblokken) / vervang lambda-sensor
Check / vervang de ECU

Extra info:

Er is een probleem met het verwarmingselement van de verwarmde lambda-sensor. Het komt nog wel eens voor dat er water komt in de connector/aansluiting van die sensor, wat de zekering van die sensor opblaast. Voordat de verwarmde lambda-sensor wordt vervangen, check dus eerst de zekering(en) en de connectoren.
Lambda-sensor
Let op, want defecte Lambdasensoren, en/of kortsluiting in de bedrading ervan, kunnen de ECU onherstelbaar beschadigen.



Overigens is de bekabeling/connectoren ook regelmatig de oorzaak van dergelijke foutmeldingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.