close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: moeilijk starten en inhouden tijdens rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mijn Seat Cordoba 1.6 / ALM 55kw uit november 2000 start regelmatig erg moelijk en houd in tijdens het rijden.
Naar mijn idee gebeurd dit vaker bij vochtig weer.

In forums zie ik deze storingen vaker voorkomen, maar geen oplossing.

Bij de garage is inmiddels voor bijna € 500,== aan de auto gesleuteld zonder een blijvend resultaat.
Soms lijkt het enige tijd beter te gaan, maar het blijft terug komen.
Er zijn al een brandstoffilter, bougiekabelset vervangen en ook het gasklephuis.

Bij het uitlezen wordt er geen foutcode meer uitgelezen.

De problemen zijn ontstaan nadat de auto in een vakantieperiode in de winter ruim 4 weken heeft stilgestaan (strenge vorst en veel sneeuw)

De startmotor gaat goed rond en de brandstofpomp heeft genoeg kracht om de benzine te leveren.

Verder is het een fijne auto, maar het inhouden doet ie te pas en onpas, waardoor inhalen bijna uit den boze is.

Is het een herkenbaar euvel met een oplossing, dan hoor ik die graag.

Welke delen mag ik met een vochtverdrijver inspuiten en welke niet.

Geplaatst door

poldergeek (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mijn zoon heeft een Toledo met een vergelijkbaar probleem. De oorzaak was de stekkeraansluiting op de bobine. Corrosie en slecht contact. Probeer deze eens schoon te maken en in te spuiten met contactspray.
groeten, Joop

Joop bedankt voor je reactie.
Zal dit in het weekend proberen

poldergeek 0

13 jaar

De contactpunten zagen er aan beide kanten schoon uit, maar voor de zekerheid toch wd40 gebruikt.
Bij het rijden blijft het inhouden terugkomen.

Nog andere ideeen?
Welke andere aansluitingen kan ik met wd40 verder nog inspuiten?

poldergeek 0

13 jaar

Verder niemand meer suggesties?

Er is nu een odb geplaatst voor een week, maar ondanks het inhouden geen storingen gevonden.

Kan de ECU hier nog iets in veroorzaken, heb ergens gelezen dat die onder de ruitenwissers is gemonteerd, wat niet zo'n handige plek lijkt.

Kan iemand bevestigen dat dit ook in het bj 2000 type zo is?

poldergeek 0

13 jaar

weigert de benzinepomp af en toe.?? of is het brandstoffilter verstopt??

Het brandstof filter is al vervangen, dus dat kan het niet zijn.
Hoe controleer is de benzinepomp? Wordt een storing van de benzinepomp ook met een odp gedetecteerd??

Wat me op blijft vallen is dat het inhouden bijna alleen maar 's morgens gebeurd als de auto op de oprit heeft gestaan.
Overdag staat ie altijd in de parkeergarage bij mijn werk en volgens mij houd ie dan nooit in als ik naar huis rij, tenzij het erg vochtig door regenval is?

Zou de weigering van de benzinepomp het inhouden niet continue moeten veroorzaken?

poldergeek 0

13 jaar

Je geeft o.a. twee verschillende zaken aan. nl vochtig weer..en de oprit..

Vochtig weer heeft meestal invloed op het hoogspanningsgedeelte. Bougies, Bougiestekkers, Bougie kabels, Verdeelkap stekkers, Verdeelkap en rotor, bobine kabel en stekkers, en hun afdichtings hoesjes en de isolator op de bobine(s). Naar gelang wat er aanwezig is op deze auto. Alle voornoemde delen moeten volledig schoon zijn. En dan kijken of er ergens zwarte sporen te zien zijn op de isolatie (ook op de bougies). Die sporen duiden op lekkage naar bv de massa of een andere aansluiting.. Vervangen door nieuwe is mijn remedie.. De bougiekabels en de rubbers moeten heel zijn en alles moet overal even soepel zijn.. Voor montage de hoesjes terugschuiven en eerst zorgen dat de stekkers zonder hoes goed klemmen. dan de hoesjes op hun plaats schuiven. Eventueel de bougies afstellen.

Op de oprit staat de auto scheef.. de brandstof loopt dan naar voor of achter in de tank.. Stel je voor dat er onder in de tank een laagje water zit?? en dat water komt nu op de plaats waar de aanzuigleiding zit? Dat is dan het eerste wat de motor te consumeren krijgt naast de benzine of het filter raakt erdoor verstopt.. Als je de oude brandstoffilter opengemaakt had had je direct kunnen zien of dat zo was..
Ook kan door het scheefstaan van de auto de brandstof juist weglopen bij de aanzuigleiding vandaan. als er in die leidig bovenaan een klein lekje zit krijgt hij in het begin helemaal geen brandstof.. Door te controleren of het probleem met volle tank er ook is kun je dat probleem uitsluiten..
De ECU bedient een relais waarmee de benzinepomp aangestuurd wordt. Het controlesysteem in de ECU beperkt zich tot het stuurgedeelte van die relais.. Of de contactpunten sluiten en of de pomp draait weet de ECU niet. Een slechte verbinding in de ongecontroleerde bedrading van de pomp, het slecht sluiten van de relais en haperen van de pomp zelf kunnen voor tijdelijk brandstof tekort zorgen..De brandstofdruk is dan eventjes te laag.

En dan nog dit. Water bevriest onder 0 graden celcius.. Als de pomp onder water (ijs) stond toen je hem startte is misschien de pomp inwendig beschadigd..

Door de garage de brandstofdruk en opbrengst te laten meten kun je dat ook uitsluiten of bevestigen..

Sluit een manometer tot +- 8 bar aan op de brandstof gallerij. Laat de benzinepomp draaien bv door er spanning op te zetten bij de relais.. De meter geeft nu de benzinedruk aan bij buitenluchtdruk. Trek het vacuum slangetje van de drukregelaar aan de spruitstukzijde los en zuig zo veel mogelijk vacuum in het slangetje. De druk zal nu ongeveer een half bar afnemen. de drukregelaar werkt dan. Knijp met een tang met ronde bekken de retour slang eventjes dicht. De druk moet minstens 4 bar worden.. Pas op niet verder dan 5 of 6 laten gaan.. pomp is goed!!! zet de pomp uit maak de retour slang los en sluit tijdelijk een andere slang aan op de brandstof gallerij. Laat de pomp weer draaien en van de brandstof op in een emmer of een fles. De brandstof moet behoorlijk stromen en blijven stromen, de opbrengst is voldoende. als het stromen hapert is er iets verstopt.. Ik hoor nog wel hoe het afgelopen is?

Cor zal in het weekend hopelijk tijd krijgen om zaken te testen.
Daarna zal ik je laten weten wat er uit is gekomen.

poldergeek 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.