Seat Ibiza: Motor afslaan en bij 3500 rpm hokken en stoten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo,
En weer problemen met dat ding van m`n dochter. ( grgrgrgr)
Belde in paniek op, sta at stil. Ik maar slepen maar goed start maar blijft op 1200 toeren lopen ook al geef je gas.
Na 15 minuten stilstaanstarten en rijden maar bij 3500 rpm gaat hij verschrikkelijk horten en stoten.
Laten uitlezen weer de lambdasondes. In Oktober er pas ingezet ( zijn van NGK ) en gasklepregelaar laten schoonmaken
want behalve dat het mm lampje brand ging ook steeds het EPC( of EPS? ) lampje branden.
Ik snap het niet meer. Wéér lambdasondes? Kan dat? Lampje mm brand nog steeds.
Wie o wie weet iets of hetzelfde meegemaakt.
P.S.
Bij stationeer loopt hij ineens 1200 rpm en geff je gas dan gebeurd er niets of slaat af.
Als je weer kan rijden DAN bij 3500rpm gaat hij horten en stoten.
Vanmiddag uit laten lezen geeft aan lambdasonde ( allebei ). Staat een 1 achter bij allebei.
Als hij weer start komt er veel vocht uit de uitlaat. Zal dat benzine zijn?
gr. Tom

Ceasar

Geplaatst door Ceasar (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

willem12077 (0), 13 jaar geleden

Wat voor soort bobine(s) zit er in deze motor?
Een per cylinder?
Als er penbobines in zitten dan zou er wel eens een kapot kunnen zijn. Auto draait dan op drie, misschien wel twee cylinders. Auto gaat dan horten en stoten. Motormanagementlampje gaat dan branden. Uitlaat stinkt dan ook.

Kijk eens op www.hbase.nl en zoek via kenteken wat voor bobines worden gebruikt.

Dit lijkt een veel voorkomend probleem dat eenvoudig zelf is te verhelpen.

Willem

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet je ook de exacte foutcodes? Liefst compleet met nummer.
Door het horten en stoten kan er onverbrande benzine in de uitlaat komen, die daar verbrandt.
Het kan dan zo heet worden dat de lambdasondes ook verbranden, dus het kan dat er een sonde weer kapot is.
Maar dan is dat niet de oorzaak van het hele probleem, maar het gevolg.
Ik denk ook aan defecte bobine/bougiekabel/bougie.

Ceasar (0), 13 jaar geleden

Willem en Oldford Alvast bedankt voor de suggesties.
Foutcodes heb ik niet kunnen lezen aalleen staat er achter beide lambdasondes een 1.
Gereset maar binnen minuten brande de mm lamp weer.
gr. Tom

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou eens een andere garage/dealer gaan zoeken.
Voordat je nog meer gevolg-schades krijgt, zoals een dure katalysator (als die niet al kapot is).

Ceasar (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Mijn laatste berichten zijn verdwenen????
Maar goed probleem opgelost. HaHaHa eindelijk. Motor Management eruit gehaald open gemaakt en alles binnen in gereinigd
met Alcohol (96%) en let op de beugel waar hij in zit die ook verwijderen want er zit een aarde draad achter die zo
aan geslagen en geoxideerd was. Ook goed schoonmaken. Voor je dit doet wel even de polen van de accu af.
Alles weer aansluiten en jaja geen mm lampje meer branden.
Jongens nogmaals mijn dank voor de suggesties.
gr. Tom

Ceasar (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Mis ja jammer was te voorbarig. Ben weer terug bij af. Nu andere EGR klep er op gezet. Morgen weer inleren want hij doet nog steeds hetzelfde.
Maar toch nog een vraag. Deze auto heeft eerst op gas gelopen en er zitten injectoren op het inlaat spruitstuk getapt en zijn af gedopt.
Zou dit er iets te maken mee kunnen hebben
gr. Tom

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.