auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Ibiza: motor tikt en ratelt

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AEE

Ik heb een seat ibiza 1.6 AEE staan dit behoorlijk tikt.
Olielampje ging ook af en toe aan maar brand nu constant, eigenaar heeft er nog aantal dagen mee gereden.

Ik heb de oliedrukschakelaar die achter klepdeksel zit eruit gedraaid en oliedrukmeter aangesloten, zowel stationair als bij 2500toeren 0 bar.
Motor heeft 133.000km gelopen, zou de oliepomp defect zijn ? Ik heb dit tot nu toe nog nooit meegemaakt.

Maandag zal ik er eerst een andere (originele) oliefilter opzetten, zit nu een FRAM op sinds 10maanden.

Geplaatst door

Audidriver73 (130)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

al zou je oliefilter dichtzitten dan nog zou er olie moeten komen er zit een overdrukventiel op,anders zou je pomp kapotdraaien,wat mogelijk is dat de aanzuigbuiszeef verstopt zit en vol zit met aangekoekte olie

Ja dat zeef dacht ik ook al aan, auto rijdt veel korte stukjes maar olie + filter wordt elk jaar vervangen.

Ik weet dat bji de 1.8-20V motoren van vw deze zeef vaker dicht gaat zitten.

olielampje brand en nog een paar dagen mee doorgereden?
En nu vraag je je af waarom de motor tikt?
Zoals ik dit lees is een het gevalletje eigen schuld dikke bult.

Maar goed zorg eerst eens dat je oliedruk krijgt, zeef schoon, die fram troep eruit en fatsoenlijke olie er in en dan eens kijken wat de schade is.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Dat zeker, ik snap sommige mensen ook niet, hij dacht dat oliedrukschakelaar kapot was omdat er genoeg olie in zat. Ik begin met demonteren carter en zeef controleren/reinigen/vervangen.
Daarna nieuwe oliefilter (origineel of purflux) met nieuwe olie 10w40 kroon oil.
Als er dan voldoende oliedruk is en nog blijft tikken dan is het helaas een revisie.

[quote=C.Jonker]die fram troep eruit en fatsoenlijke olie er in en dan eens kijken wat de schade is.[/quote]
Verklaar jou mening over fram maar eens, ik ben benieuwd.


Gr John

Ik ben het wel een beetje met hem eens, heb ook al vaker gehad dat oliefilters lekken of dat luchtfilters niet goed passen.
Mijn leverancier is onlangs van fram naar purflux overstapt ivm klachten/problemen van klanten en tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad.

Vanmiddag carter gedemonteerd, zeef eruit gehaald, was wel vies maar niet extreem.
Toch met remreiniger zeef helemaal schoongemaakt en weer alles gemonteerd met nieuwe pakkingen.
Nieuwe originele oliefilter en nieuwe olie erin gedaan.
Motor tikt nog steeds erg en heeft nog steeds geen oliedruk.
Zou het dan toch de oliepomp zijn ?

Ik heb in meerdere garages en autoshops gewerkt waar ik natuurlijk ook met Fram werkte, het gaat meestal goed maar er zit af en toe flinke troep tussen, zoals slechte filterwerking, lekken en het niet passen van onderdelen.
Ik gebruik het niet meer in ieder geval, dan maar wat meer geld kwijt.

Ik denk toch Patrick dat je oliepomp stuk is, maar is het niet dat ie het afblaast via de overdrukklep?
Ben bang dat er behoorlijk schade is als ik eerlijk ben en je deze motor kunt afschrijven of er komt een deelrevisie aan.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Prijs voor nieuwe pomp viel mee, 140euro incl.
Eerst haal ik morgen kleppendeksel eraf om te zien of er schade aan nokkenas is.
In de afgelaten oude olie kon ik geen troep of slijpsel aantreffen. Voor de zekerheid heb ik de oude olie nog door een trechter met fijne zeef laten lopen, hier ook niks in ontdekt, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Gaat zo een oliepomp vaker stuk? Ik heb het nu voor eerst in meer dan 10jaar mee gemaakt.

Ik lees het vaker hier op het forum met VAG produkten, wat de reden is weet ik niet, volkswagen heeft natuurlijk ook wel eens een zwakker onderdeel er tussen zitten.... denk maar aan drama 1400 Polo's, met z'n tikkende en rammelende motoren.
Ik hoop dat je alleen kopschade aantreft maar je hebt ook grote kans dat er drijfstanglagers of erger nog krukaslagers kapot zijn. ( fel tikken of kloppen in de motor )

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Filter open zagen geeft meer inzicht!!

tedkroon 0

13 jaar

[quote=johndoornbosch][quote=C.Jonker]die fram troep eruit en fatsoenlijke olie er in en dan eens kijken wat de schade is.[/quote]
Verklaar jou mening over fram maar eens, ik ben benieuwd.


Gr John[/quote]
Vroeger draaiden wij de filters nog uit elkaar, ijzer bij ijzer en oliehoudend papieren filter naar oliehoudend afval en wat mij toen opviel is dat er bij een fram filter tot 4 keer minder filterpapier inzat dan bij een originele of goed aftermarket filter, sindsdien heb ik fram verbannen, al moest ik wachten tot de volgende dag er kwam GEEN fram meer in de werkplaats.

jeroen5305 0

13 jaar

[quote=Audidriver73]Vanmiddag carter gedemonteerd, zeef eruit gehaald, was wel vies maar niet extreem.
Toch met remreiniger zeef helemaal schoongemaakt en weer alles gemonteerd met nieuwe pakkingen.

Motor tikt nog steeds erg en heeft nog steeds geen oliedruk.[/quote]
Als je toch de carterpan eronderuit had, had dan gelijk de drijfstanglagers beoordeeld........... ben er bang voor..

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik heb vandaag helaas geen tijd gehad om kleppendeksel eraf te halen, morgen zien we verder.

Aan de drijfstang lagers kon ik met het oog niks zien, eerlijk gezegd weet ik niet precies waar ik op moet letten.

Vanavond klepdeksel eraf gehaald, geen slijtagesporen aan nokkenas te zien.

kop eraf, carter er onder weg en drijfstanglagerkappen losdraaien... cilinderwanden nauwkeurig inspecteren net als de lagerschalen

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Oliepomp gisteren besteld, eind deze week vervangen.

Heb ik hier nog iets speciaal voor nodig of moet ik ergens rekening mee houden ?
Ik weet dat hij bij deze motor achter het krukas tandwiel zit, hij kon ook met ketting in carter zitten bij deze motor maar helaas.

Vanochtend oliepomp vervangen, helaas nog steeds geen oliedruk en tikt nog steeds uiteraard.

Iemand nog een idee ????

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RUMNKUGL-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-GXIMURWX-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SAVLKVHC-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-CLKMAIWE-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-UWHV8ATC-D....[/img]

Nu heb je wederom de carterpan eronderuit gehad, dan heb je nu hoogstwaarschijnlijk nu toch wel de drijfstanglagers bekeken...................

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Allemaal kosten voor het sterfhuis, en dat komt zeker niet door het framfilter want dan had ik al 10000 claims aan mijn broek hangen........
Mijn advies is niet meer zoeken naar de oorzaak maar een goede gebruikte motor er in of de auto een schop geven.


Gr John

[quote=Ralf_Jensen]Nu heb je wederom de carterpan eronderuit gehad, dan heb je nu hoogstwaarschijnlijk nu toch wel de drijfstanglagers bekeken...................[/quote]
Ja maar daar kon ik niks aan zien gelukkig, hij heeft wel nog wat oliedruk maar veel te weinig.

Met kleppendeksel eraf spat er wel olie omhoog maar te weinig.

[quote=johndoornbosch]Allemaal kosten voor het sterfhuis, en dat komt zeker niet door het framfilter want dan had ik al 10000 claims aan mijn broek hangen........
Mijn advies is niet meer zoeken naar de oorzaak maar een goede gebruikte motor er in of de auto een schop geven.


Gr John[/quote]
Ja ik weet het, ik zeg ook niet dat het door het fram filter komt, ik heb ze zelf ook veel gebruikt.

Alleen de vraag waarom ik met nieuwe pomp, schoon zeef, nieuwe oliefilter en nieuwe olie nog steeds geen druk heb.
Waar zit bij deze motoren de overdruk klep voor de oliedruk, misschien is dat wel heb probleem.
Anders wellicht scheur in blok of kop ?

............... of uitgelopen drijfstanglagers.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

klopt Ralf ... als er thoretisch geen oliedruk kan worden opgebouwd omdat het er ergens meteen weer uitspuit ( drijfstanglagers ) dan is dit een goed punt !!!

C.Jonker 0
badge

13 jaar

[quote=Ralf_Jensen]............... of uitgelopen drijfstanglagers.[/quote]
Hoe kan ik dat het beste controleren cq zien ?

Dat kun je het beste controleren cq zien, door voor de derde keer, de carterpan eronderuit te halen. Dan de lagerkapen wegschroeven en kijken of deze beschadigd zijn/ blauw zijn, en- of groeven hebben.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/638/lagerschalen.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/638...][img]http://img638.imageshack.us/img638/9576/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]


Eventueel kun je zelfs speling vaststellen.





Maar hou de stelling van JohnDoornbosch in je achterhoofd.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Bedankt, ik had zelf ook al voorgeslagen om op de sloop voor een ander blokje te gaan kijken.

jammer dat je niet goed hebt geluisterd en meteen de lagerkapper hebt verwijderd, miss was je dan nu klaar geweest, nu heb je alles twee keer los gehad en voor niks en u moet je alsnog het blok eruit lepelen... zonde.

in ieder geval heb je weer een boel geleerd :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

[quote=C.Jonker]jammer dat je niet goed hebt geluisterd en meteen de lagerkapper hebt verwijderd, miss was je dan nu klaar geweest, nu heb je alles twee keer los gehad en voor niks en u moet je alsnog het blok eruit lepelen... zonde.

in ieder geval heb je weer een boel geleerd :D[/quote]
Tja, het zij zo, maar voor mij is het meer hobby dan werk en auto is van goeie kennis, dus een avond extra sleutelen is niet zo erg. In elk geval weer wat geleerd en dat is ook wel belangrijk.

Gisteravond op onderdelenzoeker een post gezet, vanmorgen al direct 8 berichten.
Ga dus een ander blok erin leggen.

ik heb hetzelfde probleem gehad met een ibiza 1.4 van 1999 div dingen gecontroleerd ik heb de kop eraf gehaald en er zat troep in het olie kanaal van de kop dit schoongemaakt en kop er weer op gezet en hij loopt weer als een zonnetje het heeft wel heel wat uurtjes gekost maar qua onderdelen maar 30 euro

jeroen29 0

13 jaar

Heb motor er gisteren uitgehaald, nu nog wachten tot ik ander blok geleverd krijg.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SIG3BP8U-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-PREA6DOG-D....[/img]

mooi zo... :D

Waarom zijn in eerder bericht de foto's verwijderd?
Foto's maken deze site duidelijker en leuker.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Geen idee, ik heb niks hier weggehaald en kan ze ook gewoon zien.

Hier staat mijnalbum.nl en verder geen afbeeldingen zichtbaar.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Dat ligt aan jou computer Christiaan...verwijder eens alle cookies..
Hier staan alle foto`s gewoon in beeld.

mvg,
Hans

Hans4040 1430
badge vip badge

13 jaar

Nee Hans ze staan opgeslagen in jouw cachegeheugen -:))

paulmichiel 0
badge

13 jaar

mag ook...;-)

Hans4040 1430
badge vip badge

13 jaar

Klopt heren, ik had van het weekend nieuwe mappen gemaakt op mijnalbum, heb ze er weer opgezet.

Na het verwijderen van cookies zag ik ze ook niet meer ;-)

Ik heb niks opgeschoond en nu staan ze er wel weer ...:D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Eindelijk een ander blok gekregen, echter verkeerd, heb een 1.0 AER gekregen, nu maar weer wachten tot volgende week het juiste blok geleverd wordt.

Inmiddels paar weken verder en juiste blok gekregen, alles in orde tot nu toe.

Mooi zo, bedankt voor de feedback

(ennehhh...de foto`s staan er nog)

mvg,
Hans

Hans4040 1430
badge vip badge

13 jaar

Tuurlijk staan de foto's er nog, hahaha.

Het oud blok heb ik kop vanaf gehaald maar hier is niks aan te zien.

Het onderblok heb ik nog geen tijd voor gehad om dit eens uit elkaar te halen, dus dat komt nog (incl foto's).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.