Ik heb sinds de aankoop problemen met het rijden op gas. De auto heeft een AG-gasinstallatie. Het probleem was dat de auto soms helemaal geen vermogen meer had en dan ook niet goed stationair wilde lopen. Ik ben toen met de auto naar een gas-inbouwstation geweest, deze hebben de auto getest. Volgens hun was de gasinstallatie goed, maar zou de lambdasonde voor de katalysator stuk zijn. Deze heb ik toen vervangen, hiermee was het vermogensverlies-probleem opgelost.
Maar nu heb ik het probleem dat de motor soms meer verbruikt en loopt dan stationair ook niet goed. Het niet goed stationair lopen, kan ook aan de motor zelf gezien worden. Deze trilt/bokt dan erger dan normaal. Dit gebeurd op willekeurige momenten. Het is dan voelbaar dat de auto een tel inhoud, waarna je op de verbruiksmeter het verbruik ziet stijgen. Het stijgt dan ongeveer met 2l/100km. Het kan dan ook zo zijn dat als je een stuk verder rijdt, hetzelfde weer gebeurd, en het verbruik weer daalt. Als ik tijdens het hogere verbruik op gas terugschakel naar benzine, is het verbruik weer normaal en draait de motor ook als normaal.
Ik heb al een andere luchtmassameter geprobeerd, deze hielp niets. Ik heb het secundaire luchtsysteem al gecontroleerd: de pomp, de luchtklep en de combiklep werken allemaal goed.
Als ik de auto uitlees met VAG-COM, krijg ik de volgende 2 meldingen:
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-10 - - - Intermittent
16711 - Knock Sensor 1 (G61): Signal too Low
P0327 - 35-10 - - - Intermittent
Het lijkt dus dat de motor soms te arm loopt. Ook gaat het motormanagement-lampje op het dashboard soms branden, maar deze gaat soms na een tijdje ook weer vanzelf uit.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik nu verder moet zoeken. Wie heeft er nog ideeën of oplossingen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Knock Sensor 1 (G61): Signal too Low..is pingelsensor toch??
Zou deze vervangen is denk ik het probleem.
Wat je eigenlijk moet doen is alles wissen en gaan rijden en dan kijken welke storing er als EERST inkomt.
Ricky,
Ik weet dat deze melding als eerste komt:
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-10 - - - Intermittent
Ik denk dat de melding van de pingelsensor door het te arme mengsel verschijnt.
Frank
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar