close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza 2003: Motorlampje tikkende motor!

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZQ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn seat ibiza en ik en een aantal monteurs die ik ken komen er zo ook niet op wat het kan zijn.

De motor tikt en zo te horen komt dit geluid van de 3e cilinder af.
ook gaat het motorlampje branden na zon 100 km en geeft aan dat cilinder 3 overslaat en dat de lambda niet goed is.

Nu hebben we om te beginnen eerst nieuwe bougies in gezet. Dat hielp niet.
Daarna injector gewisseld. en toen dat niet scheelde hebben we de bobine gewisseld. De foutmelding bleef op cilinder 4 staan.
Nu was de conclusie Klepstoters omdat het tikken ook echt erop leek of hij bij de klepstoters tikte.
Alles los gehaald om er te komen en tot mijn verbazing waren juist de stoters van cilinder 1 zacht en de andere 2 hard. Ik dit voorgelegd aan de monteur maar hij zei gewoon alle 12 vernieuwen en dicht schroeven.

En ja hoor hij tikte daarna nog steeds en de zelfde fout codes.
We hebben ook nog olie druk gemeten boven in de kop die was 1 bar en bij gas 3 - 4 bar
Dat leek ons ook goed, daarna compressie gemeten deze was van cilinder 1 tm 3 : 16/13,4/14 dit leek ons ook niet verkeerd.

Nu kom ik er zelf niet meer uit en wil niet iets zomaar gaan vernieuwen als dat na der hand toch geen nut heeft.
Ik hoop dat iemand mij hierin raad kan geven of helpen wat het probleem dan kan zijn.

M.v.g. Mark van der Heijden

Geplaatst door

Marklennisheuvel (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Maar je hebt hem uitgelezen en zegt dat cil 3 overslaat toch?
Daarna zeg je dat de foutcode op cil 4 blijft..dat klopt denk ik niet?

Deze heeft 2 nokkenassen toch? Check even de distributie timing.

Maak even een filmpje van het geluid en plaats het hier zodat wij het kunnen horen, dat maakt het vaak een stuk makkelijker als we het kunnen horen.

ricky 10
badge

8 jaar

Ik zit met een soortgelijk probleem (ook AZQ-motor); Misfire cil.3 (16687 P0303). Gelijktijdig slaat hij dan in de ABS-module de code 01314 (=Engine Control Module).
Ik heb ook alles al omgewisseld om te kijken of het probleem zich verplaatst, maar hij blijft bij misfire cil.3
Op advies van een Seat-monteur heb ik uit een bierblikje een dichte pakking geknipt om de EGR-klep af te sluiten en de komende dagen eens uit te proberen wat het resultaat is.

In ieder geval is het een hardnekkig probleem waar ik al bijna een jaar mee rondrijdt.
Omdat ik op mijn topic hier verder geen reacties krijg ben ik benieuwd hoe er op deze topic gereageerd gaat worden.

hwnmuijs 55

8 jaar

[quote=hwnmuijs]Ik zit met een soortgelijk probleem (ook AZQ-motor); Misfire cil.3 (16687 P0303). Gelijktijdig slaat hij dan in de ABS-module de code 01314 (=Engine Control Module).
Ik heb ook alles al omgewisseld om te kijken of het probleem zich verplaatst, maar hij blijft bij misfire cil.3
Op advies van een Seat-monteur heb ik uit een bierblikje een dichte pakking geknipt om de EGR-klep af te sluiten en de komende dagen eens uit te proberen wat het resultaat is.

In ieder geval is het een hardnekkig probleem waar ik al bijna een jaar mee rondrijdt.
Omdat ik op mijn topic hier verder geen reacties krijg ben ik benieuwd hoe er op deze topic gereageerd gaat worden.[/quote]

Afgelopen week mijn auto APK goedgekeurd en gelijk naar mijn motor laten kijken. Volgens de Seat-monteur klinkt het niet goed (tikt).
Advies van de monteur: kop lichten en kleppen, klepstoters en nokkenassen controleren en daarna eventueel verder kijken. Mogelijk heeft er bij het verspringen van de distributieketting 2 jaar geleden toch iets een opdonder gekregen.
Er zijn diverse opties, zoals bijv. huidige motor laten repareren, of revisiekop monteren, of revisiemotor monteren, of auto wegdoen en een andere aanschaffen.
Ik rij er zo al meer dan een jaar mee rond, dus ik heb mijns inziens voldoende tijd om het één en ander te overwegen.
De AZQ-motor is geen slechte motor, maar die snertketting is wel een veel voorkomend probleem. Ook bij VW en Skoda.

hwnmuijs 55

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.