Seat Cordoba: Motormanagement.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4.16v

Hallo Allemaal,

Ik heb een Seat Cordoba 1,4 16v uit 2001 en motortype AUA
En ik heb het volgende probleem waar de garage niet uitkomt.
Mijn auto is weggebracht omdat mijn epc lampje begon te branden, een dag erna brandde mijn motormanagementlampje ook.
De auto wilde niet meer starten en als hij wel was opgestart reed hij als een diesel in plaats van een 16 klepper.
Ze hebben de gaspositiesensor schoongemaakt en vervangen en ook is hij uitgelezen.
Bij de garage zeiden ze dat mijn ecu kapot was, en toen ik vroeg om de uitgelezen codes zeiden ze dat ze deze niet hadden opgeschreven.
Mijn vraag is dan ook de volgende.:

Hoe kom ik er achter welke ecu ik moet hebben, en waar bevindt zich deze.?
En mijn volgende vraag is: Wat is het ""kastje"" wat zich op mijn accu bevindt met drie groene zekeringen.?

Ik ben echt een leek op motorvoertuigengebied en hoop dat jullie mij op deze manier kunnen helpen.

Met vriendelijke groet: Herman

Herman 170

Geplaatst door Herman 170 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nou ik zou nu niet zomaar de motor ecu gaan vervangen. Hoe is die garage erachter gekomen dat de ecu stuk zou zijn? Hebben ze de bedrading doorgemeten e.d.?
Het klinkt een beetje zoals jij het verteld dat het eigenlijk niet zeker is dat de ecu stuk is dus ik zou ermee gaan rijden totdat dat storingslampje weer gaat branden en dan opnieuw laten uitlezen en dan hier de foutcode's vermelden, dan weten wij wat te zeggen, nu is het gissen.

biomus (0), 9 jaar geleden

Zo vaak gaan die dingen niet kapot, maar door incompetentie van de monteur c.q. onwetendheid van de klant, worden deze vaak onnodig vervangen. Aangezien die dingen duur zijn, wordt er mooi op verdient! De 'defecte' ecu kan dan weer verkocht worden aan een volgende klant. Dubbel verdienen dus!
Ga naar de sloop en vraag of je de ecu mag terug doen, indien het probleem niet verholpen is. Pas dan weet je zeker dat deze ook defect is!

Herman 170 (0), 9 jaar geleden

Beste Ricky en Biomus.

De auto start niet meer, en er ratelt nu een relais onder mijn stuur als ik het contact omdraai.
Toen ik de zekeringkast had verwijderd zag ik dat relais 405 het ratelen veroorzaakte.
Ik heb intussen zelf een decoder voor uitlezen aangeschaft via internet met een boekje met coderingen, maar waar moet ik die usb stekker op plaatsen.?
En wat is dat kastje op mijn accu met die drie groene zekeringen.??
Ook is de accu binnen 24 uur leeg, zal ik die misschien moeten vervangen.?

Hopende dat jullie mij verder kunnen helpen groet ik:

Mvg Herman

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoe je die uitlezer van jou moet aansluiten geen idee, zit er geen handleiding bij?
Dat de accu binnen 24 uur leeg is ligt niet aan de accu maar aan een stroomverbruiker die onterrecht aan het verbruiken is terwijl dat niet zou moeten (lekstroom), dit is nu niet te zeggen waar dat aan ligt, dat kan varieren van een achteraf ingebouwde accesoire tot aan een defect van het electrische systeem van jouw auto die dit veroorzaakt, dat is uitzoekwerk en niet zo 123 te zeggen.
Dat kastje op je accu is een zekeringkastje met die 3 normale zekeringen en een aantal van die flat zekeringen of hoe ze ook heten, deze zijn meestal voor de koelfan en dynamo en voor de voedingen die naar binnen lopen.
Beste is gewoon zoals ik al zei de wagen opnieuw uitlezen en hier ALLE foutcode's van het gehele systeem vermelden, nu kunnen we er nog steeds niets mee helaas.

biomus (0), 9 jaar geleden

Ik ben niet zo thuis is SEAT, maar wat ricky zegt, kan waar zijn.
In ieder geval is de accu slecht (even opladen en dan testen) of er zit een grote verbruiker achter, al dan niet gewenst. Dat getik kan het startrelais zijn, om de startermotor aan te sturen.

Bij veel uitleesapparaten heb je ook een laptop nodig. Het kan zijn, dat daar je usb-stekker in moet.

Dat hij op 3 of minder cilinders loopt, klinkt als een diesel. Hier kun je bijvoorbeeld de bougies bekijken en de kabels meten. Niet vanuit gaan dat nieuw ook goed is. Ik heb al eens een auto gehad, waarin gloednieuwe bougies (Bosch) in waren gezet en deze ook zo reed als de jouwe. Veel andere dingen nagekeken en uiteindelijk toch maar weer de oude erin gezet en 'starten en lopen'!
De meeste kabels nu zijn van koolstof. Deze kun je met een multimeter meten en moeten kleiner of gelijk zijn aan 10 Kilo Ohm.

Test dit maar eerst en dan zien we verder!

JeZwager (0), 9 jaar geleden

Zoals Biomus al aangeeft zal het ratelen wat je hoort van het relais af komen die je startmotor aan stuurt
Doordat de accu leeg is na 24 uur ( oorzaak ) krijgt het relais te weinig spanning waardoor deze niet schakelen kan ( Gevolg ) en waarschijnlijk zal er ook op dat moment geen lampje op je dash branden omdat de accu leeg is
Ik kom van de week wel even kijken bij je waar we die usb in moeten prikken
Zoals Ricky al vraagt: zit er een handleiding bij en anders is google je vriend ( zoeken op serie Nr en merk van dat kastje )
We appen wel even

JeZwager (0), 9 jaar geleden

Zoals aangegeven in mijn vorige bericht ben ik vandaag ( Net ) bij Herman langs geweest

Als eerste kan ik melden dat het "USB stekker" probleem is opgelost want het bleek te gaan om de OBD2 stekker
De aansluiting hiervan is ook gevonden en wel onder het stuur bij de zekeringkast

Vervolgens de auto uitgelezen
Het lampje ( motormanagement ) dat aangeeft dat de wagen aan zijn Km beurt toe is ( oranje lampje met motorblokje ) uitgezet door middel van een reset
Die beurt kan nog wel even wachten zolang de andere problemen niet verholpen zijn
Toen de rest uitgelezen en uiteindelijk kwamen er 3 codes naar voren

Code 1: 17989 Basis instelling gasklep => zover ik op Google kan terug vinden, verder kan ik er niets over vinden en in de code lijst die geleverd is bij de uitlezer komt deze code niet voor
Ook op een aparte Cd-rom die Herman in bezit heeft met daarop een PDF waar de codes op staan voor deze wagen komt de code 17989 niet voor

Code 2: 18047 Accelerator position sensor => Sensor 1/2 Gaspedaal stand onaannemelijk signaal => Sensoren gaspedaalstand controleren

Code 3: 16556 Fuel trim: system to rich: Bank 1 => Brandstof systeem te rijk => Brandstofdrukregelaar + restdruk controleren, Inspuitventielen

Ik maak hierop uit dat de ECU dus niet stuk is
Echter is wel mijn vraag of de storingen in deze sensoren er voor kunnen zorgen dat de accu leeg getrokken word door middel van lekstroom omdat de sensoren misschien stuk zijn
Verder is de vraag of het laten repareren/afstellen van de sensoren bij een garage een dure zaak is ( ik zelf heb daar de middelen en kennis niet voor )
Daar er dan naar het kosten/baten plaatje gekeken moet worden

Wij horen graag van u en alvast bedankt voor de geboden hulp

Herman 170 (0), 9 jaar geleden

Zwager,

Bedankt voor je feedback namens je zwager.:D

biomus (0), 9 jaar geleden

Ook ik ga er vanuit dat de ECU niet kapot is, maar geheel uitsluiten kan je het nog niet! Om de storing op te lossen moet je systematisch te werk gaan. Begin met het resetten van de ECU. Meestal is het afkoppelen van de ECU en een paar minuten (soms ook uren!!!) wachten genoeg. Ik laat ze meestal overnacht eraf, dan weet je het zeker.
Aangezien je rare foutmeldingen krijgt kan het zijn dat een draad een Hoogfrequent signaal oppikt en deze de ECU rare foutmeldingen laat geven. Niet heel waarschijnlijk, maar beter is het om het uit te sluiten. Je kan dit eigenlijk alleen maar zien op een oscilloscoop, maar met een visuele inspectie kom je ook heel ver! Te beginnen bij het stroomcircuit. Aangezien het een oudje is, kijk goed of er overal een goede massa is!! Corrosie doet rare dingen veroorzaken. De bobine-/bougiekabels ga je (of laat je) nameten. Zoals eerder vermeldt, moeten deze kleiner of gelijk zijn dan 10K-Ohm.
Als dit allemaal goed is en/of vervangen, dan kijk je weer. Pruttelt de auto dan nog, dan ga je in brandstofcircuit kijken. Makkelijk is, om er zo'n zelfde motor erbij te hebben, zodat je dingen kunt lenen van de werkende auto, om zo fouten uit te sluiten! De injectoren kun je 1 voor 1 verwisselen en kijken of die dan nog pruttelt. Het kan zijn, dan er een injector lekt, waardoor de lambda-sonde detecteerd dat het brandstofmengsel te rijk is.

Dit mag je weer proberen en laat even het resultaat weten!

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

De code 18047 is de eerste waar ik naar zou gaan kijken.

18047 P1639 Sensor 1 (G79) en 2 (G185) voor Gaspedaal-positie, onwaarschijnlijk signaal (gerritspeek.nl)

De andere storingen kunnen als gevolg daarvan ontstaan. Meestal met deze foutcode is je gasklephuis stuk maar die hebben ze al vervangen zeg je in je eerste bericht dus stap 2 is de bedrading daarvan meten van gasklephuis naar de ecu, dus elke draad afzondelijk doormeten en elke keer stuk voor stuk met elkaar meten en tegelijk ook elke draad meten met massa (dus dat er niet 1 aan massa ligt) en de beide stekkers van klep en ecu controleren op slecht contact of oxidatie e.d. en als dat ook goed is dan pas aan de ecu gaan denken.
Deze foutcode moet eerst verholpen zijn en dan pas kijken of lambdasonde e.d. er weer in komt.

JeZwager (0), 9 jaar geleden

Ik heb van Herman begrepen dat er een afspraak is gemaakt bij de garage hier op het dorp
Onze bevindingen zouden meegenomen worden in hun onderzoek
Even afwachten dus wat hier uit komt en wat de beslissing is van Herman als het negatief uitvalt

Herman 170 (0), 9 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn auto weer terug gekregen, de Ecu was drijfnat en de accu was ook kapot, Heb een nieuwe accu en een nieuwe ecu in mijn auto gekregen .
Hij is opnieuw ingeleerd en rijdt weer als een zonnetje.
iedereen bedankt voor het meedenken , en voor de forumhouder: Deze topic mag worden gesloten.

Met vriendelijke groet: Herman

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.