Seat Cordoba 2002: Seat cordoba vario dynamo stopt met opladen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

ik heb probleem met lege accu van mijn cordoba, ik heb de accu met lader op het netstroom bijgeladen ( gemeten 12.5 volt).
dynamo gedemonteerd en contact punten schoon gemaakt. koolborstels zijn ongelijk versleten ( dit heb ik meerdere malen tegengekomen op internet).
gemeten bij stationer accu rond 13,75 volt van 12.5 v naar 13.75 volt dus dynamo laad het wel op, maar de voltage zakt langzaam ( ongeveer 3-4 minuten) naar 11-10 volt

voordat ik de dynamo ga vervangen wil ik graag zeker weten of hij echt stuk is. omdat hij in het begin 13,75 volt aangeeft.

kan ik verder wat vervangen/schoonmaken bij de dynamo ?

ik heb zo net een 5 polige stekker losgehaald en gemeten ( die blauwe en rode kabel van dynamo volgens mij naar de startmotor en accu toe loopt, ze worden verbonden met een 5 polige stekker.. ).. ik heb blauwe en rode draad gemeten 11.70 volt, ik weet het niet zeker maar volgens mij is het de voltage van dynamo zelf( zonder accu er tussen).
is het wel normaal of moet hij ongeveer 14volt aangeven ?

VW_Golf

Geplaatst door VW_Golf (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Wat meet je met los genomen B+ van de dynamo , tussen de kabel en de dynamo , moet 0 ampere zijn bij stilstaande motor.
Accu opladen en laten testen , zou maar zo een dode cel in kunnen zitten.
Kun ook doen door op te laden , en hem een dag laten staan , is het voltage terug gezakt naar 10 - 11 volt is de accu defect.
Een scheef afgesleten koolborstel is al wel een indicatie voor problemen.

VW_Golf (0), 9 jaar geleden

accu is goed, hij blijft bij rond 12.5v voltage zakt niet.
de dynamo laadt het wel op , als de motor stationair loopt meet ik nu 13.85 volt ( accu). probleem is dat het langzaam naar rond 11 volt zakt. ik denk dat de spanningsregelaar stuk is , ik wil graag zeker weten (het kost 64 euro).

nog even 1 punt :
probleem is begonnen nadat ik uitlaat gelast heb, ik was vergeten de accu klemmen los te nemen, het kan een toeval zijn of toen is iets stuk gegaan ?

VW_Golf (0), 9 jaar geleden

Ik heb een andere dynamo gekocht( sloperij). en deze geeft ongeveer 12 volt aan. waarschuwingslamp in de dash (accu tekening) brandt nu op. bij mijn oude adynamo had ik geen waarschuwingslamp aan. ik heb mijn oude dynamo op de testbank laten testen en deze was volgens de garage wel goed. ik heb de oude weer terug gezet. als ik rechtsreks de voltage van de dynamo meet(+ pool van de multimeter op B+ en min pool op de behuizing van de dynamo) lees ik steeds ongeveer 11.75 volt aan.

op de stekker van de dynamo zijn er 2 draden blauwe en een rode.
weet iemand waar deze draden naar toe lopen ?

en weet iemand waar deze kabels die op accu zitten naar toe lopen of zij verbinding met de dynamo hebben ?

VW_Golf (0), 9 jaar geleden

OPGELOST !
de beide dynamos waren stuk... omdat de probleem ook na de 2e dynamo niet opgelost was had ik twijvel of mijn eigen dynamo stuk was, ik begon te denken aan een kabel of massa probleem.

myn eigendynamo : hij is wel op testbank getest en volgens de garage was het goed. omdat de dynamo in het begin wel 14 volt aan gaf en omdat de garage tijdens de test een moment opname meet had hij op de testbank wel 14 volt afgelezen , hij dacht dat de dynamo wel goed was, maar de voltage blijft niet stabiel en ongeveer na 2 3 minuten daalt onder de 12 volt. dus spanningsregalaar kapot.

de dynamo uit de sloperij: deze zat in een ibiza bij 2009 dus vrij nieuw, de plastic behuizing van de spanningsregelaar had een scheur in de binnenkant ( bij de koolborstels) en koolborstel zat los.

nieuwe spanningregelaar er in gezet ,probleem is opgelost ,, ik lees nu 14.2 volt af op de multimeter ( als alle verbruikers aan zijn )

de sloperij was heel vriendelijk, hij wilde helf van de kosten van de spanningsregelaar met mij delen. ik heb nu eigenlijk een gereviseerde dynamo . ik kon wel terug sturen maar dan moest ik wel verzendkosten betalen, en deze dynamo is uit 2009 dus nieuwere ringen, lagers en andere onderdelen ,,die van mij is veel ouder,, daarom heb deze er in gezet voor iets meer geld.



er was niet zo veel reacties op deze topic, behalve kaleido 1 ( bedankt kaleido 1). toch wilde ik het een feedback plaatsen voor de mensen die in de toekomts hier gebruik van kunnen maken...

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Geen dank , het is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.