Hallo,
Onlangs ging in mijn Ibiza 1.2 12V AZQ uit 2003 het motormanagementlampje branden en miste ik een beetje vermogen.
Omdat ik toch bij een bandenboer was die ook kon uitlezen bleek er iets met de MAP-sensor te zijn.
Foutcode P0106: Map-sensor. Onaannemelijk signaal.
Thuis heb ik de MAP-sensor vervangen voor een nieuwe, maar het MM-lampje blijft branden.
Moet het MM-lampje via de VAG-COM uitgezet worden, of zijn daar truukjes voor (accu los of zo), of moet die MAP-sensor soms nog geprogrammeerd worden.
Of is er meer aan de hand?
Het uitlezen gaf alleen een onaannemelijk signaal van de MAP-sensor aan.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem even aan dat de fout op de map-sensor nu niet meer aanwezig is:
Het klopt dat het MM-lampje (officieel heet die nu MIL) blijft branden - dat is wettelijk verplicht.
Na een aantal ritten gaat deze vanzelf weer uit.
OK, dan wacht ik wel even af of het lampje na een aantal ritten uit gaat.
Bedankt tot zover.
10 jaar
Net even weg geweest.
Auto rijdt volgens mij normaal.
MM-lampje brandt nog steeds.
Na hoeveel ritten zou het uit moeten gaan?
10 jaar
Lampje blijft minimaal 3 ritten branden.
Je klinkt alsof je niet echt zeker weet of de fout wel is opgelost.
Mischien laten wissen met b.v. VCDS (vroeger was dat Vag-com) en dan kijken of de fout wel of niet terug komt.
Ik zou beginnen met storing wissen en dan het gasklephuis schoon maken en deze weer in de basisstand zetten met de testkast (vereiste) en dan daarna ff aankijken.
Bedankt voor de antwoorden.
Lampje brandt nog steeds, maar auto rijdt normaal.
Ik heb een VAG-diagnose-apparaatje besteld dat kan uitlezen en resetten.
Schijnt goed te werken volgens reviews. Ben benieuwd.
Zit levertijd op dus nog even afwachten.
10 jaar
Probleem gevonden (maar moet nog opgelost worden).
Uitlezen geeft MAP-sensor aan (P0106).
Gasklephuis net schoongemaakt (zat dikke zwarte koek in).
En nu komt het;
Dekseltjes aan de achterkant van de nokkenassen verwijderd en nu blijken de inkepingen niet gelijk te staan.
Dus moet ik concluderen dat de distributieketting versprongen is.
Vreemd, want de auto start en rijdt gewoon zonder stotteren of bijgeluiden (mist wel een ietsje vermogen).
Wel is het gasklephuis na het starten even aan het zoeken, maar daarna loopt de motor dus normaal.
Nu maar eens uit gaan zoeken wat dat grapje gaat kosten.
Auto is volgens het boekje altijd keurig onderhouden.
Zelfs de originele uitlaat af fabriek zit er nog onder (wordt wel slechter nu, maar is nog gasdicht).
10 jaar
Je zegt de inkepingen staan niet gelijk maar dit heb je wel gecontroleerd met de motor in bdp? (zuiger 1e cilinder op z'n hoogste punt). Staat de uitlaatnokkenas (voorste) zeg maar verder gedraaid dan de inlaat nokkenas? Want dat gebeurd namelijk meestal.
Als dat zo is dan distributieketting en de spanner laten vervangen.
Klopt best, deze kan best 1 of 2 tandjes verspringen en dan loopt hij nog steeds maar idd slechter en met minder vermogen. Snel laten maken en niet meer starten!
Zuiger van de cilinder aan de distributiekant stond op BDP.
Uitlaatnokkenas is iets verder gedraaid dan de inlaatnokkenas.
10 jaar
Oke nou nieuwe set erop en dan zal het wel opgelost zijn.
Probleem opgelost.
Distributieketting was versprongen.
Motor was gelukkig nog heel en kon nog draaien.
Daardoor was de MAP-sensor van slag wat in het begin dus een brandend MM-lampje veroorzaakte.
Ketting, geleiders, spanner en div, bouten zijn vervangen.
Auto is inmiddels weer terug en draait als zonnetje.
Topic kan gesloten worden.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar