close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: Motorstoringslampje brandt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20vt

Sinds mei dit jaar brandt het motorstoringslampje van mijn seat leon 1.8 20vt met LPG. Sindsdien rijdt deze met lampje afwisselend brandend of knipperend, maar altijd aan. Geen stotteringen of overslag te merken tijdens het rijden bij geen enkel toerental.

Uitgelezen bij de Seat dealer in mei:
Foutcodes: P0411 secundaire luchtstroom onvoldoende & P0300 + Cilinderoverslagen statisch op cilinders 1,2,3

Voor de secundaire luchtstroom, slangen gechecked, kabels gechecked, pomp vervangen vanwege ratelend geluid maar allemaal zonder resultaat.

Hierna tot oktober 2010 doorgereden en dik 10.000km gereden, zonder problemen of happeringen.
Nu toch maar weer eens checken, alle contacten los gehad. Uitgelezen: alleen nog cilinderoverslag op cilinder 1,2,3.

Bobine van cilinder 4 op cilinder 1 gezet. Korte testrit gemaakt op benzine, weer motorstoringslampje maar gaat nu wel weer uit na een tijdje. Na enige km's brandt ie weer en dan gaat ie weer uit. Uitlezen weer alleen cilinderoverslag, maar nog steeds op 1,2,3.

Daarna lange rit gemaakt, blijft het lampje weer non-stop branden. Uitlezen weer secundaire luchtstroom terug met cilinderoverslagen op cilinders 1,2,3.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Auto rijdt perfect, maar dat lampje is irritant op je dashboard...
Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

DJJaps (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je bedoeld denk ik:P0411 Secundair luchtinblaassysteem, onjuiste stroming geregistreerd.
Denk dat je het moet zoeken in een vacuumlek ergens of iets met de egr klep of een probleem met de luchtmassameter.

ricky 10
badge

14 jaar

Bedankt, heb nu gecontroleerd op vacuumlek, maar nergens wat kunnen vinden. Tevens EGR klep vervangen, maar storing blijft bestaan.
Eerst wel alleen cilinderoverslagen, pas na langere proefritten komt het secundaire luchtstroom probleem weer naar boven.

Iemand nog een idee?

DJJaps 0

14 jaar

Heb je het probleem ook als je uitsluitend op benzine rijdt?
Misfires kunnen ook veroorzaakt worden door een te arm mengsel.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Daar horen ook de aansluitingen van het secundair luchtsysteem bij. Want die foutcode over te weinig doorstroming bij dit systeem is er niet zomaar.
Lucht kan lekken naar de uitlaat en dan de signalen van de lambdasonde verstoren.
Is de rest van uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als alternatief zou je de motor kunnen laten uitlezen en dan specifiek naar de fuel trims kijken.
Daaraan kun je zien of de gemeten luchthoeveelheid afwijkt van de verwachte hoeveelheid.
Bij een behoorlijke afwijking weet je dan of er ergens een meetprobleem is al dan niet veroorzaakt door een defecte sensor of valse lucht.

oldford 0
badge

14 jaar

Inmiddels slangen vervangen en alle connectors los gehad. Hierna blijft de storing op de secundaire luchtstroom weg, maar lampje blijft branden op de cilinderoverslagen.

Nog steeds cilinderoverslagen op cilinders 1,2,3. Uitleesapparaat erbij gehaald.
Na reset zie je dat er vanaf ong. 1200 toeren de eerste cilinderoverslagen op cilinder 1 geteld worden. Hierna volgt cilinder 2, nog iets later cilinder 3. Cilinder 4 laat geen overslagen zien. Bij oplopende toeren komen er sneller overslagen, maar cilinder 1 blijft harder oplopen. Overigens is er in de auto tijdens het rijden nog steeds niks van te merken, rijdt voortreffelijk.

Er is geen verschil tussen gas of benzine, zowel bij gas als benzine is lopen de cilinderoverslagen op waarbij die op cilinder 1 het hardst en op cilinder 3 het minst. Dus injectoren kunnen niet zijn.

De bobine en bougie van cilinder 1 in cilinder 4 gezet, maar nog steeds zelfde situatie. Dus boegies en bobines lijken ok.

Iemand nog een idee?

DJJaps 0

14 jaar

Als je er van uit gaat dat het mengsel goed is en de motor ook (compressie, kleppen) dan zou je kunnen aannemen dat de motor niet misfired.
Als de ecu dan denkt van wel, kan er een probleem met het signaal van de BDP-gever zijn (toerental- of krukaspositie-sensor).
Ik ben deze fout nog nooit tegen gekomen, maar in theorie zou het kunnen.

Heb je de fuel trims nog uitgelezen?

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.