Seat Leon 2019: NADRAAIEN KOELING

Bouwjaar: 2019, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1600

Beste forumgebruiker,
Volgend probleem stelt zich: de koeling blijft lang(tot 3-tal minuten) nadraaien nadat de motor is stilgelegd.
Op te merken valt als volgt: -gebeurt niet altijd - gebeurt na korte ritten van bvb +/-6km -de auto is uitgelezen en er zijn geen foutcodes ontdekt - de auto is nagekeken en alles lijkt in orde.
Dit nadraaien zou ik in het algemeen vooral verwachten na bijvoorbeeld een lange zomerrit op de autoweg van bijvoorbeeld een 400-tal km. Gisteren bvb heenrit 6km en nadraaien(olietemp 80°C & watertemp 90°C) - retourrit 6km en niet nadraaien.
Alvast beste dank voor advies en indien extra info nuttig dan hoor ik het graag.

BOSVOGEL

Geplaatst door BOSVOGEL , lid sinds 1 maand geleden

10 Reacties

oldford PRO, 1 maand geleden

Heeft de motor een poging gedaan tot regenereren tijdens de bedoelde ritten?
Dan kan dat de oorzaak zijn van het nadraaien van de koelvin.

Je hebt 4 jaar garantie, dus als je het niet vertrouwd kun je even de dealer bezoeken.

BOSVOGEL, 1 maand geleden

Geachte, Met dank voor je snelle reactie. Mogelijk wel, maar tijdens zulke korte ritten en dan ook niet altijd.
Overigens, toen we gisteren terugkeerden draaide de ventilator bij draaiende motor extra en bij stilleggen van de motor stopte alles. Er is een goede week geleden een lange rit gedaan met de wagen van +/150km heen en 150km terug. Ik zou denken dat de regeneratie dan toch wel heeft plaatsgevonden.
Wat de garantie betreft: het is een tweedehands wagen-aankoop November 2020 en er is een 2dehandsgarantie van 12 maanden.

BOSVOGEL, 1 maand geleden

Geachte, Aanvullend ook te melden dat er , wanneer dat nadraaien wordt vastgesteld, er vaak een "geurtje" rond de auto hangt. Persoonlijk vind ik dat het blok ook veel hitte afstraalt en bepaalde darmen ook wel zeer heet zijn. En die hitte kan ik moeilijk begrijpen na een ritje van +/- 6km.

oldford PRO, 1 maand geleden

De fabrieksgarantie op een nieuwe auto blijft geldig ook als de auto verkocht wordt.
Dus los van je aankoopgarantie van 12 maanden heb je nog grofweg 3 jaar fabrieksgarantie.
N.B.: de termijn van 4 jaar geldt voor Nederland. In Belgie is het 2 jaar en heb je nog dit jaar fabrieksgarantie.
Zie: https://www.seat.be/content/dam/countrie...
Of: https://www.seat.nl/service/service-en-g...

Op die lange ritten die je noemt kan er best een regeneratie plaats hebben gevonden.
Maar daarna koelt vooral het roetfilter weer af en is de noodzaak voor extra koeling niet meer aanwezig.

Maar misschien is er iets mis met de koeling van de motor. Je hebt garantie, dus op naar de verkoper en als die niet thuisgeeft naar een (andere) Seat dealer.

BOSVOGEL, 1 maand geleden

Geachte, Dank voor je reactie - ik meld me absoluut terug aan bij de verkoper.
Nog een laatste vraag:de wagen is in 2019 verkocht en ingeschreven geweest in Italië en door ons in Oktober 2020 in België aangekocht. Verandert dit iets aan de fabrieksgarantie?
Met dank en beste groeten

oldford PRO, 1 maand geleden

Mogelijk veranderd dit inderdaad iets. Het minimum van 2 jaar garantie is verplicht door Europese wetgeving en wordt minstens ook in Italie gegeven. Net als het recht dat de garantie overdraagbaar is bij verkoop en Europa-wijd geldt.
Maar importeurs kunnen meer garantie geven als de lokale markt (zoals Nederland) dat vereist.
Het kan interessant zijn om de Italiaanse regels eens op te zoeken met google.

BOSVOGEL, 1 maand geleden

Geachte, Met dank voor de info. Ga dat nakijken maar vooral morgen langsgaan bij de verkoper.
Dank voor het advies.

jans1961, 1 maand geleden

Dan is het roetfilter aan regenereren het stationeren toerenal zal ook iets hoger zijn bij mij carafter1000 toeren.

BOSVOGEL, 1 maand geleden

Geachte, Wat is eigenlijk de frequentie van het regeneren?

jans1961, 1 maand geleden

Dit is geheel afhankelijk van de rij omstandigheden , korte stukjes , er lag in de toeren mijn. Bus is soms nog aan het regenen na een stuk van 30km op de snelweg met 115 km/ uur . Ander keer begint hij na ongeveer na 150 km pas.

    Beste forumvrienden, Mijn oprechte excuses voor laattijdige reactie. Ondertussen maakte mijn kleindochter een afspraak bij de verkoper teneinde de auto uit te lezen. Dat is gebeurd en blijkbaar was er een foutmelding op het aircosysteem waardoor de koelvin onnodig en lang bleef nadraaien. Die foutmelding is nu blijkbaar hersteld(reset). Dan diende zich een niewue melding aan hop het dashboard in verband met het ad blue niveau - "nog 2500 km te rijden" , dus het reservoir diende bijgevuld. Een bus gekocht en bijgevuld maar de melding bleef staan. Blijkbaar niet zo maar te resetten. De verkoper diende bij Seat een "download" aan te vragen en dan zou dat in orde komen. Dat is ondertussen ook uitgevoerd en de melding is verdwenen. Er bleven echter nog twee zaken "hangende", met name het ontbreken van een Nederlandstalig instructieboekje en een onderhoudsboekje. Dat is nu blijkbaar ook in orde gebracht. Het lang en ongepast nadraaien van de koelvin is compleet verdwenen. Later op de dag krijg ik de wagen nog een keer te zien maar het heeft er alle schijn van dat alles nu in orde is. Maar,............, deze manier van werken went niet. In elk geval uitermate dankbaar voor de vele adviezen - BOSVOGEL, 2 weken geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.