Goedemorgen beste mensen,
Ik heb even een vraag. Ik heb een Toledo die nu al enige tijd tijdens het rijden "hikt". Je hoort dan van achter de gas/benzineschakelaar een duidelijke klik (of wat eigenlijk klinkt als meerdere klikjes - 3 ofzo - vlak achter elkaar). Dit herhaalt zich elke 1.5 a 2 seconden. Na de klik dan valt het vermogen van de motor even weg, waarna hij gelijk weer aantrekt. Het gebeurt lang niet altijd, maar regelmatig genoeg dat ik me er zorgen om maak. Het lijkt ook vaker te gebeuren wanneer ik bij lage snelheid rijd. Overigens: als ik dan even de schakelaar omzet naar benzine en weer terug, is het probleem vaak (tijdelijk) verholpen.
Mijn vragen zijn dan ook:
- heeft dit systeem een diagnosesysteem waar ik wijzer van kan worden?
- wat zou de oorzaak kunnen zijn?
- zijn er dingen die ik sowieso kan uitvoeren die geen kwaad kunnen (onderdelen losdraaien en schoonmaken etc)?
Ik ben overigens geen autokenner, heb alleen een beetje gezond verstand en ben handig genoeg om dingen te demonteren en weer in elkaar te zetten zonder dat er onderdelen over blijven :)
Alvast dank voor jullie tijd en inzet!
mvg,
Meindert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rij eens wat langere tijd op benzine. Komt het probleem of iets soortgelijks ook voor dan zit het in het benzinesysteem.
De benzinecomputer kan door de dealer of vakgarage uitgelezen worden.
Gaat het rijden op benzine goed, dan zit het in het gas-systeem. Dan zul je naar een lpg-specialist moeten gaan.
Hoi Oldford,
Het is zeker weten een gasprobleem, op benzine rijdt 'ie feilloos. Alleen dat is in de huidige tijd nogal duur :P Hij rijdt overigens voor de rest wel op gas, het is dus niet zo dat 'ie probeert over te schakelen op gas en dan terug moet schakelen omdat 't gewoon niet werkt ofzo.
Maar ik zou graag eerst proberen zelf eea op te lossen voordat ik een mogelijk dure reparatie moet aangaan bij een fabrikant, ik zit zoals velen ook krap bij kas.
mvg, Meindert
15 jaar
Verder niemand toevallig een idee? *hoopvol rondkijk*
15 jaar
Hij wil inmiddels niet meer op LPG rijden, dan valt het vermogen weg en valt de motor uit. Als ik hem terugzet op benzine en de koppeling loslaat gaat 'ie weer lopen. Weet iemand anders een manier om de LPGcomputer uit te lezen? Ik had begrepen dat dat mogelijk was, maar geen idee hoe.
Alvast dank,
Meindert
15 jaar
LPG uitlezen heb je een speciaal programma voor nodig. Een goede LPG-specialist heeft dat.
Ik heb het net nog onderzocht - dit model heeft de bekende grijze draad achter de schakelaar zitten. Ik heb deze verlengd en aangesloten op de massa van de auto. Hij heeft een keer foutcode 12 (geen toerental, maar dat was ook logisch, hij stond uit) gegeven, daarna telkens alleen maar 1x knipperen en daarna niets (wellicht had ik 't de eerste keer uitgelezen, daarna was 't niet meer opgeslagen ofzo?). Ik zal het later nog een paar keer proberen na 't rijden en kijken of dat wat oplevert. Anders denk ik eraan om de verdamper te reviseren, ik kwam hier een keurige handleiding voor tegen en de onderdelen zijn niet duur. Ik moet alleen wel ook een drukmeter aanschaffen maar dat zal ook de wereld niet kosten. (Dat kan wellicht sowieso geen kwaad om even te kijken of 'ie niet gewoon verkeerd afgesteld is.) Zal nog even duren, maar ik houd jullie op de hoogte.
Overigens: het typische is, ik had dit probleem ook met m'n eerste LPG-auto (Volvo 440), vandaar dat ik 't eerst zoek bij de slijtageonderdelen.
15 jaar
Hallo Meindert,
Waarschijnlijk gewoon een slecht contact in de schakelaar.
Het beste kun je daar wat WD40 inspuiten en dan weer schoon blazen met perslucht.
15 jaar
Goede tip, ik zal het proberen!
Overigens twijfel ik wel, het lijkt vaker voor te komen als de auto nog koud is dus ik neig naar een probleem met de temperatuursensor, maar dat ben ik aan het uitzoeken. Ik houd jullie op de hoogte.
15 jaar
Anders toch even langs de gas-specialist ben ik bang..
15 jaar
Is de gasinstallatie ook van 1995?
Dan zit er namelijk geen temperatuursensor op en kan dan ook deze problemen niet veroorzaken.
Als de installatie na 1996 is ingebouwd zit er waarschijnlijk wel een temperatuursensor op en kan een slechte verbinding in de stekker dit probleem veroorzaken of natuurlijk de temperatuursensor zelf.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar