Seat Leon: Nieuwe distributieriem geknapt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel

Goede avond allemaal,

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen/adviseren.
Gisteravond stond ik op een verkeersplein stil voor een stoplicht. Toen ik wilde optrekken reed mijn auto echter niet meer weg van zijn plek.
Ik ben toen weggesleept en naar een garage in de buurt gebracht. Die hebben er vandaag naar gekeken. Wat bleek de distributieriem is geknapt en heel mijn motor is stuk. Kosten zullen minimaal € 2500,- zijn.

Het vervelende is dat ik 3 weken geleden mijn distributieriem heb laten vervangen om juist het knappen van de riem en veel schade te voorkomen. Bij het vervangen van de riem is ook de waterpomp vervangen. De afgelopen weken en ook gister is er verder niets vreemds gebeurd.

Het bedrijf dat de riem vervangen heeft is op dit moment heel erg terughoudend. Ik moet ten eerste er zelf voor zorgen dat mijn auto bij hun komt. (70km verderop). Ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs en deze auto en ben geen lid van de ANWB. Verder geven ze aan dat het hen nog nooit is overkomen en dit ook wel erg bijzonder vinden. Ik heb gevraagd hoe we hier samen uit gaan komen. Ze willen de auto wel zien ( maar dan moet ik dus het vervoer regelen en betalen). Op mijn vraag hoe het verder gaat als er iets niet goed gegaan is (bijvoorbeeld bij het vervangen of dat de riem niet goed was) geven ze helemaal geen antwoord. Ze geven niet aan dat ze het dan zullen repareren op hun kosten en geven niets aan over garantie. Als ik hier over begin geven ze alleen aan dat het nog nooit fout gegaan is en dat ze het eerst willen zien. Over een vergoeding of iets willen ze helemaal niets kwijt.

Ik ben hierdoor een beetje huiverig. Ze moeten wel de kans krijgen om het te herstellen anders kan ik ze niet aansprakelijk stellen, maar als ze er nu al zo in gaan zitten dan ben ik er terughoudend om de auto zomaar weer daar te brengen (mogelijk kunnen ze dan sporen gaan wissen of blijven ontkennen dat er iets fout is gedaan en dan staat mijn auto mooi bij hun en dan? Dan moet ik zeker weer de auto zelf laten verplaatsen of hun 2500,- betalen voor een reparatie.

Het vervelend is dat de garage niet aangesloten is bij de Bovag. Ik was eerst naar de kwikfit gegaan voor een grote beurt en een reparatie van de remmen. Maar iedereen gaf aan dat de prijzen absurd waren. Men verwijs me toen door naar deze garage en daar zit ik nu dan...

Heeft iemand advies/tips of verstand van wat ik nu moet doen?
Hoe kan zo'n riem na 3 weken knappen? Kan er dan enkel iets mis zijn geweest zijn met de riem zelf of met de vervanging fout gegaan zijn?

Hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb al gebeld met de garage (2x), de Bovag, Juridisch Loket, Autoverzekering en ANWB maar kom niet verder. De auto staat nu bij een andere garage in de weg...

Buzzz

Geplaatst door Buzzz (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jans1961 (0), 9 jaar geleden

Hoi zijn de waterpomp en span/geleiderolen ook vervangen? Gaan nogal eens. Stuk

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Tja, lastig.
Die garage moet natuurlijk wel in de gelegenheid komen, om de situatie te kunnen beoordelen. Daarvoor is een (gedeeltelijke) demontage nodig. Je vermeld dat je 3 weken probleemloos hebt gereden.!?!
1. Het kan natuurlijk materiaalpech zijn. Dat zou voor beide partijen iets meer lucht geven, dan kan de fabrikant aangerekend worden.

2. Maar kan ook een niet deugdelijk vastgezet (spanrol, geleiderol oid) onderdeel zijn (onjuiste montage). Dat is vanaf hier niet te beoordelen. Als je nu al door iemand anders een diagnose laat stellen, kan dit als manipulatie worden gezien.

Lastig om hier een juist advies te geven. >> laat een neutrale instantie (bijv. Dekra) de zaak beoordelen. Hun oordeel zou bindend moeten zijn. Mááááárrr overleg dit eerst met die garage 70 km verderop.

Succes

Buzzz (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties
@Jans,
De waterpomp is ook vervangen.
Ik vermoed de span/geleiderolen ook, omdat de ook een distributieriem kit besteld hadden.
Als ze dat laatste niet vervangen hebben, wat kan ik dan? Is dat dan mijn probleem?

@Ralf,
Ik heb inderdaad nergens last van gehad.
Als het materiaalpech is. Moet de garage dan alle kosten dekken en dit vervolgens dan uitvechten bij de fabrikant?

Omdat ze zo terughoudend zijn, weet ik niet of ze het makkelijk toe gaan geven als ze een fout gemaakt hebben zelf. Daardoor ben ik nu zelf zo ongerust. Als ze zich opener hadden opgesteld had ik er meer vertrouwen in gehad. Misschien is dan een onafhankelijke beoordeling wel goed, maar wie gaat dat betalen?
En als ze dat niet willen wat dan?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Goed, de riem is 3 weken oud. En nu is juist deze gebroken.
De vraag is nu; waarom is deze gebroken? Slechte riem, fabricagefout ?!? Of onjuist gemonteerd?
Is er misschien een span- of geleide- rol vastgelopen waardoor de riem is gebroken? Waterpomp vastgelopen?
Is er een vreemd voorwerp tussen riem en rol terechtgekomen..? Allemaal mogelijke oorzaken waarom deze riem is gebroken. Dat kan alleen maar vastgesteld worden door demontage van de afschdermkap en defecte riem.
Garage X. wil dit uiteraard zelf vaststellen, en terecht.
Als ikzelf garage X. was, zou ik op voorhand, ook geen toezeggingen doen. Eerst feiten, dan een goede oplossing zoeken.

Je zult ook zelf moeten investeren. > Voorzet; ga naar bijv. de Dekra, en vertel dit verhaal. In het geval dat Dekra kan aantonen, dat er slechte materialen zijn gebruikt, of dat er onoordeelkundig een nieuwe kit is gemonteerd, dan sta je juridisch sterk. Maar dan moet je de onkosten van Dekra, èn het vervoer naar garage x. nog steeds zelf betalen.
In het geval van een fabricagefout, moeten de defecte delen naar de leverancier, die dat dan weer beoordeeld. Dat is iets tussen die garage X. en zijn leverancier. Met alleen de nieuw gemonteerde onderdelen ben je er niet. Er is meer schade.
Stel dat de oorzaak ligt, in een geheel andere hoek, dan kan X. niet verantwoordelijk worden geacht.

LASTIG

Buzzz (0), 9 jaar geleden

Ja het is echt een lastige situatie. Ik ben hier ook niet super sterk in en door de houding van de garage weet ik helemaal niet meer wat verstandig is.

Daarnaast gaat het om veel geld. Omdat ik juist onlangs al veel geld in de auto gestoken heb voor een reparatie en voor de vervanging van de distributieriem, komt deze nieuwe kostenpost echt niet goed uit.

Ik snap ook dat garage X het zelf wil zien. Maar mochten zij wel een fout gemaakt hebben dan ga ik door hun houding op dit moment niet echt vanuit dat zij het zullen toegeven. Dan heb ik wel ondertussen de auto 70km verplaatst en daar kosten voor gemaakt en staat die vervolgens bij hun garage waar ik dan ook vervolgens mijn twijfels zal hebben over de volledige reparatie van de auto. De verhouding zal dan niet lekker meer zijn. Ik weet ook niet of er nog iemand na de demontage door de garage X nog iets kan zeggen over de oorzaak als zij er mogelijk aangezeten hebben.
Mocht de fout in de riem zelf zitten dan ben ik ook benieuwd hoe dat zal verlopen vervolgens en met de extra schade die is ontstaan door het knappen van de riem. Want ook daarin zijn ze erg terughoudend in.

Dekra zal ik morgen ook nog wel even bellen anders om te kijken of ze iets kunnen zeggen. Maar mochten zij een heel onderzoek doen wat ook vast wat zal kosten en vervolgens moet ik het zelf opbrengen dan wordt het echt een probleem om alles te gaan betalen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Aan een onderzoek door derden zitten kosten. Die door jou zullen moeten worden opgebracht.

Ik weet eigenlijk niet of de ANWB hierin iets kan betekenen. Mogelijk dat zij ook een onafhankelijk onderzoek kunnen (willen) doen.?

Je kunt ook een Bovag bedrijf benaderen, en vragen of zij hierin iets kunnen doen.?!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.