Seat Ibiza: olieverbruik

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: BMS

heb een probleem met deze motor dat ik niet zo direct kan verklaren
wanneer de motor warm is en je laat hem een 10-tal minuten draaien op ralenti en je geeft daarna even gas dan heb je een blauwe wolk langs de uitlaat.
motor start en rijdt anders goed en heeft zijn vermogen en al rijdend zie je niet echt blauwe rook langs de uitlaat
wanneer je nu de motor een 10-tal minuten laat draaien op ralenti en je geeft géén gas maar laat hem gewoon afkoelen om dan vervolgens de DPF los te maken van de turbo dan zie je benden in het huis van de turbo enorm veel olie (kant uitlaat , een klein plasje)
ben dan begonnen met het vervangen van de turbo niettegenstaande er geen abnormale speling op de as zat
ook de retourleiding van de olie van de turbo is niet verstopt
met de nieuwe turbo heb ik identiek hetzelfde probleem
de carteronluchting in het kleppendeksel is ok want er bouwt zich geen druk op ; heb de motor bij wijze van proef toch een 10-tal minuten laten draaien met de carterontluchtingsleiding afgekoppeld maar de blauwe walm had ik even veel bij gas geven.
vervolgens de cilinderkop gedemonteerd en de zuigerveren vervangen en de cilinders gehoond met een flexhoon
maar ook aan de zuigerveren of de cilinders was er niets vreemd te zien maar heb dus toch nieuwe zuigerveren gemonteerd.
probleem blijft bestaan ook met de nieuwe zuigerveren..

iemand die dit al aan de hand heeft gehad ???

km-stand : 142.000

makieman

Geplaatst door makieman (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

volgens mij heb je alles voor niks gedaan
elke turbo produceert wat olie in de slangen
bij rijden wordt dit weer meegezogen met de lucht
na 10 minuten stationair draaien zal er dus wat olie ophopen
vrij normaal
dit heeft vrijwel elke auto met turbo
bel anders even met het bedrijf turbo hoedt
hun technische dienst kan je er alles over vertellen

makieman (0) PRO, 9 jaar geleden

wat olie ophopen misschien wel
maar dan wel aan de kant van de inlaat en intercooler , niet aan de uitlaat zijde!
en zeker niet de hoeveelheid olie die ik in deze turbo terug vind..
het gaat niet over een oliefilm maar wel degelijk een olieplas !
als ik het DPF van de flens van de turbo verwijder komt de olie er zo uitgelopen
heb toch al genoeg ervaring hiermee om te weten dat het helemaal niét normaal is
mogelijk zal zelfs het DPF moeten vervangen worden hierdoor

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

ik zou zeggen bel even met een turbo specialist voordat je nog veeeeeel meer geld erin steekt

marcel9519 (0) PRO, 9 jaar geleden

is het wel olie? niet diesel? eventueel vermengd met olie?

makieman (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste Marcel,

In het begin dacht ik ook aan diesel
Heb dit niet vermeld in mijn openingspost maar eigenlijk ben ik begonnen met het vervangen van de o-ringen van de pompverstuivers.
In het verleden had ik hiermee al eens een soortgelijk probleem gehad dat de motor blauw rookte wanneer je er mee reed tot op het moment dat hij op bedrijfstemperatuur was. Is wel niet hetzelfde probleem dan hetgeen ik nu aan de hand heb en het was nog een motor toen zonder DPF (Bora met motorcode AJM)
Maar hoe kan ik weten dat het plasje in het turbohuis diesel is of motorolie ??
Tussen mijn vingers "voelt" het aan als olie en het ruikt niet naar diesel.
Het is wel vrij dunvloeibaar dus mogelijk een mengeling van de twee??
Zou het dan een software-matige fout zijn die er voor zorgt dat er diesel wordt ingespoten tijdens de uitlaatslag (zoals dit gebeurt tijdens het regenereren om zo de temperatuur van het DPF te verhogen)
Wat mij wel al was opgevallen tijdens het bestuderen van de meetwaardeblokken was dat de temperatuur van de G235 (temperatuursensor voor de turbo) vrij laag bleef
Met moeite komt die aan 100 graden
Er komt wel geen foutmelding op het instrumentenpaneel of geen fout in het geheugen
Had die sensor ondertussen al besteld en die is binnen gekomen maar heb nog niet de tijd gehad om hem te monteren
Wat wel vreemd is is dat wanneer je die sensor afkoppelt je dan geen gas meer kan geven. De motor start normaal maar draait alleen op ralenti,op het gaspedaal reageert hij helemaal niet.
Is dit normaal??
Heb al veel van deze temperatuursensoren van DPF vervangen maar nog nooit heb ik daarmee een probleem gehad dat je niet meer kunt accelereren..
Met afgekoppelde G235 komt er uiteraard een foutcode in het geheugen en knippert het lampje van de gloeibougies op het instrumentenpaneel en wanneer je dan de meetwaardeblokken bekijkt geeft hij 900 graden op als vervangende waarde.
Nog mensen die hier ervaring mee hebben??

makieman (0) PRO, 9 jaar geleden

Probleem is opgelost
Een tweede nieuwe turbo geplaatst (origineel Garret) en geen olie of rook meer langs de uitlaat

Bedankt iedereen.

marcel9519 (0) PRO, 9 jaar geleden

top! toch goed afgelopen :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.