Hallo,
Onze Seat Arosa heeft bij warme motor een onregelmatig stationair toerental. (hoger en lager dan normaal stationair). De toerenteller lijkt dan een beetje op een stuiterbal. Dit gebeurt als je de koppeling intrapt en duurt 5 tot 7 seconden, daarna stabiliseert het toerental zich weer tot normaal. Soms slaat de motor binnen deze 5-7 seconden af, omdat het toerental veel te laag wordt.
Na het gasklephuis opnieuw ingeleerd te hebben is het iets beter geworden, toerental stuitert nog wel, bij intrappen koppeling en tegelijk langzaam rijden, maar slaat minder vaak af.
De auto geeft geen foutcodes, lamda waarde bij (licht) verhoogd stationair toerental is in orde (gemeten met VagCom). Vacuumslangen naar rembekekrachtiger (de harde slang) en naar warme/koude luchtklep lekken niet. De warme luchtklep wordt stationair continue aangezogen (klopt dit? ook met warme motor stationair doet hij dit). Aan de motor is afgelopen winter veel gebeurd, maar dit los ik niet op en wordt steeds erger. De auto rijdt verder heerlijk.
Wat wel helpt is de vacuumslang naar het bi-metaal in het luchtfilter lostrekken zodat een vacuumlek ontstaat, bij intrappen van de koppeling onder het rijden direct een constante stationairregeling. Maar dan heb je wel een vacuumlek, lijkt mij niet de bedoeling.
Wat ik komend weekend nog uit wil zoeken:
- pakking tussen inlaat en gasregelklep vervangen
- massadraad controleren op de gasregelklep
- gasregelklep is schoon, maar ik wil de elektronica nakijken of de opgedampte weerstandsbanen op de printplaat niet zijn ingesleten, desnoods aanpassen.
Hebben jullie nog ideeën wat ik verder kan nakijken?
Ik wil nog een injector test opstelling maken, (qua tijdsgebrek lukt dit voorlopig niet)
Wat er de afgelopen twee jaar is gedaan aan de motor:
- Gasklephuis schoongemaakt + ingeleerd
- Ander motorblok wegens een op 3 poten lopende motor onder andere scheef afgesleten nok van nokkenas en nog meer problemen. Kop gevlakt, pakking en rekbouten vervangen.
- Inlaat+uitlaatpakkingen (metaal + rubber) - Afgeknapte bout uitaatspruitstuk uitgeboord en vervangen
- Tijdelijk andere lamdasonde geleend en geprobeerd ivm de veel te hoge Co2 waarde met de apk (geen resultaaat)
- Andere sensor op het gasklephuis (2ed hands) (dit heeft de foutcode 00561 - Mixture Adaptation 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached) opgelost en tevens mede met het andere motorblok de te hoge Co2 waarde waardoor de auto niet door de APK heen kwam opgelost.
- bougies, een bougiekabel vervangen, rotor, verdelerkap, luchtfilter - 2 jaar geleden water temperatuursensor - 2 jaar geleden complete ontsteking + accu en aansluitingen platte massakabel naar bobine schoongemaakt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even een update.
Ik heb het gasklephuis schoongemaakt, was niet erg vies, met een multimeter op de stekker alle waarden gecontroleerd. Wat opviel is dat de gasklep positie sensor bij openen en sluiten steeds iets andere waarde aangaf als hij dicht is, dit scheelt ongeveer 28 ohm. Vooral als ik de gasklep in een keer in openstaande stand los liet. Met contact spray en wattenstaafje de weerstandsbanen schoongemaakt en drooggeblazen met een föhn. Gasklephuis weer gemonteerd en opnieuw ingeleerd. Proefrit gemaakt van een half uur. Auto liep fantastisch en bij koppeling in regelde de motor stationair perfect .
Bij een volgende proefrit na 10 minuten een hellingproef gedaan en de motor begon met koppeling in weer te schommelen. Auto sloeg niet af, maar Accu lampje ging af en toe wel aan. Ook op een vlak terrein, als met koppeling in het gas ingedrukt wordt en plotseling losgelaten wordt is het probleem er. Erg vervelend als je bij een stoplicht staat te wachten. Als dit zich voordoet lijkt het alsof het toerental naar stationair gaan niet langzaam en vloeiend gaat, maar ineens inzakt.
Het probleem is nu wel minder geworden, maar niet opgelost. Iemand nog enig idee? Zouden de verstuivers er mee te maken kunnen hebben? Ik heb nog 4 stuks op de plank liggen, dus kan uitwisselen. Een tester om het sproeipatroon te vergelijken en door te spoelen cq spuiten met reiniger ik wel maken, de opbrengst per minuut meten zal waarschijnlijk niet lukken. Tevens is de ontsteking elektronisch geregeld, maar toch kun je het ontstekingshuis draaien. Weet niet of dat goed staat want heb geen stroboscoop.
Na nog een paar test ritten de gasklep opnieuw ingeleerd en nu met warme motor. De auto loopt stationair weer prima, ook bij intrappen koppeling bij naderen van een kruispunt. Nog heel af en toe weer kort schommelend toerental en bijna afslaan, maar de motor is tot dusver niet meer afgeslaan. Het kan nog beter, maar hier is goed mee te leven.
Binnenkort nog even met een stroboscoop de timing controleren (zal hiervoor naar de garage moeten, want heb geen stroboscoop) en later de verstuivers controleren, want de auto verbruikt nog wel meer brandstof dan 2 a 3 jaar geleden.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar