Seat Leon: Panne met m'n Seat Leon in Frankrijk.. :(

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Gisteren op de snelweg in Frankrijk heeft m'n trouwe Leon me in de steek gelaten, nadat ik een tijdje stil had gestaan op de tolweg merkte ik dat de auto een beetje begon te schikken terwijl ik stil stond.
Toen ik vervolgens weer reed merkte ik ma een half uur dat de motor enorm begon te schokken als ik het gaspedaal intrapte, nadat ik dit een keer of 5 gedaan had om te kijken of het zou verdwijnen sloeg de motor plotseling af en begin het acculampje te branden en heb ik de auto rustig lagen uitrollen op de vluchtstrook van de snelweg. Ik kon de auto niet meer starten met de accu, deze leek helemaal leeg te zijn.

Ik ben vervolgens door een sleepdienst naar een garage gebracht, en daar is geprobeerd om te auto met een mobiele accu te starten..
Dit lukte wel gewoon, alleen maakte de auto wel een vreemd tikkend geluid tijdens het stationair lopen.
De auto hebben we vervolgens meteen uitgezet..

Nu wordt de auto binnen 2 weken naar Nederland gesleept om hier gerepareerd te worden.
De Fransman die me had weggesleept vertelde me dat hij dacht dat de distributieriem eraf gelopen was..

Wat kan ik verwachten aan schade, aangezien de auto nog wel startte..??
Of zou het evt. nog wat anders kunnen zijn..??

Leonie85

Geplaatst door Leonie85 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ofstone (0), 8 jaar geleden

Als de distributie riem eraf gelopen was start hij echt niet meer.
Een paar tanden versprongem zou kunnen, maar dat heeft niet direct iets te maken met een lege accu. Tenzij de multiriem eraf gelopen is, en tussen de distributie gekomen is. Je accu lampje had dan al eerder aangegaan.
Als je motor stilvalt, dan is het normaal dat je acculampje aangaat.
Hebben ze nog verder gekeken wat er mis is? Als enkel je accu stuk is, neem ik aan dat ze hem daarvoor niet naar nederland slepen.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Dat tikken kan ik van een relais zijn.
Hebben ze de accu niet doorgemeten?.
Hebben ze überhaupt een diagnose gesteld?.
Om nou de auto gelijk op transport te zetten vind ik wel voorbarig.

kaleido 1 (1585) PRO, 8 jaar geleden

Doen ze tegenwoordig vrij snel bij de ANWB , diagnose en reparaties uitvoeren is teveel gevraagd tegenwoordig.
Simpel voorbeeld , mijn dochter is vorig jaar gestrand met een alfa 156 bij het gardameer , aircopompkoppelingslager vast gelopen , naar de garage , konden ze zo 123 niet repareren , contact gehad van uit frankrijk met italie , uitgelegd wat ze konden doen , een kortere multiriem monteren en daarmee de airco buiten het systeem laten , was allemaal veel te moeilijk , van ellende zelf naar italie gereden , blijft toch je kind , daar ter plaatse een multiriem gehaald en gemonteerd , kind blij , garagehouder boos (zijn probleem) , ANWB uitgelegd wat ik gedaan had , namen dit voor kennisgeving aan.
Dit jaar een vectra bij ons op de camping bijna gerepatrieerd voor een defecte zekering , zelf gerepareerd en ook geen bedankje.
Laat hem maar terug brengen bij je eigen garage en diagnose stellen , wat er aan de hand is is zo niet met zekerheid te zeggen , maar is financieel voor jou wel het beste , je zal niet de eerste zijn die opgelicht wordt.

Leonie85 (0), 8 jaar geleden

[quote=ofstone]Als de distributie riem eraf gelopen was start hij echt niet meer.
Een paar tanden versprongem zou kunnen, maar dat heeft niet direct iets te maken met een lege accu. Tenzij de multiriem eraf gelopen is, en tussen de distributie gekomen is. Je accu lampje had dan al eerder aangegaan.
Als je motor stilvalt, dan is het normaal dat je acculampje aangaat.
Hebben ze nog verder gekeken wat er mis is? Als enkel je accu stuk is, neem ik aan dat ze hem daarvoor niet naar nederland slepen.[/quote]
Ik weet bijna 100% zeker dat het lampje pas ging branden totdat de motor uitviel.

Omdat de reparatie niet binnen 48 uur gerealiseerd kon worden mocht ik er zelf voor kiezen wat ik wilde..
Aangezien de transportkosten, kosten taxi, huurauto en de sleepkosten door mijn verzekering volledig worden vergoed heb ik er uiteraard voor gekozen om de uiteindelijke diagnose en reparatie bij mijn eigen garage te laten doen.

Een echte uitgebreide diagnose is er niet echt gesteld, de jongen van het bergingsbedrijf die bij heeft weggesleept heeft eerst geprobeerd om de auto gewoon te starten, wat dus niet lukte..
Dit lukte daarna met een noodaccu wel, maar werd dus meteen uitgezet vanwege het tikkende geluid.

De accu is niet doorgemeten verder!

Het is nu dus wachten tot m'n auto in Nederland gearriveerd is, en wat de uiteindelijke diagnose gaat worden.

kaleido 1 (1585) PRO, 8 jaar geleden

En vooral , nog een prettige vakantie , de rest komt na de vakantie wel.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Helaas zelf ook zo een soort ervaring gehad jaren geleden.
Maar dan het omgekeerde, auto was wel kapot, maar kreeg geen vervangend vervoer.
Onderweg lekke koppakking. Nog wel op bestemming kunnen komen in frankrijk door om de 100km te stoppen en kv bij te vullen.
Door anwb naar locale garage gestuurd.
Na aantal dagen zonder auto en een paar honderd euro armer was volgens hun de thermostaat stuk, en hadden ze die maar verwijderd.
Op de terugweg met aanhanger door de bergen uiteraard hetzelfde probleem. De koelvloeistof dampte er langs de uitlaat weer uit. Door expansievatje terug te kieperen om 100km en weer aan te vullen billenknijpend weer thuisgekomen.
Thermostaat had ik meegevraagd, en thuis in een pannetje getest, uiteraard niks mis mee.
Had achteraf bij anwb ook vervangend vervoer moeten eisen.

Die garages in frankrijk hebben ook capaciteits problemen door vakanties, goede diagnose is er dan ook niet, en dan nog de taalbarriere.

Maar voor jouw Leonie85 kan je vakantie gewoon verder. Zorgen over de auto zijn voor later.

Leonie85 (0), 8 jaar geleden

Helaas slecht nieuws gekregen vandaag..

Een kering in de turbo is kapot gegaan, waardoor de turbo zich vol heeft gezogen met olie, vervolgens is er allemaal olie en slijpsel in de motor terecht gekomen waardoor deze is vastgelopen.

Conclusie: de motor is volledig afgeschreven.. :(

Ik kan ervoor kiezen om bij de garage een 2e-hands motor te laten inbouwen voor het totale bedrag van €3600-
Dit is er een uit 2008 die 120.000 heeft gelopen..

Wat is nu wijsheid??

kaleido 1 (1585) PRO, 8 jaar geleden

Dat een turbo kapot is gegaan oke , maar dan moet hij toen het gebeurde verschrikkelijk gerookt hebben , als je zegt dat hij olie heeft gelekt.
Dat een turbo kapot gaat , hoeft nog niet per defenitie te betekenen dat je motor aan puin loopt.
De meeste rommel blijft in de intercooler zitten , hebben ze de cilinderkop er af gehaald en de cilinders/zuigers bekeken ?

ofstone (0), 8 jaar geleden

Betekend dat er voor hij stilviel er een flinke klets olie is meegekomen, en die in de motor is gekomen. Een dusdanige hoeveelheid, dat het de zuiger tijdens compressie blokkeerde, waardoor het blok niet meer kon rondgaan en het dus leek of de accu leeg was.
Enkel een gas is samendrukbaar en vloeistof niet.

Hij moet inderdaad al een behoorlijk tijdje flink gerookt hebben.
Slijpsel van de turbo in de verbrandngsrumte van de motor lijkt me alleen mogelijk als de compressor turbine het huis heeft kunnen raken door overmatige speling, en dan heb je ook allerlei geluidseffecten.
Of bedoel je slijpsel van het turbo lager in de motor zelf?

Ik zou ook eerst even kijken voor ik voor zo een bedrag een andere motor erin laat hangen.

Leonie85 (0), 8 jaar geleden

[quote=ofstone]Betekend dat er voor hij stilviel er een flinke klets olie is meegekomen, en die in de motor is gekomen. Een dusdanige hoeveelheid, dat het de zuiger tijdens compressie blokkeerde, waardoor het blok niet meer kon rondgaan en het dus leek of de accu leeg was.
Enkel een gas is samendrukbaar en vloeistof niet.

Hij moet inderdaad al een behoorlijk tijdje flink gerookt hebben.
Slijpsel van de turbo in de verbrandngsrumte van de motor lijkt me alleen mogelijk als de compressor turbine het huis heeft kunnen raken door overmatige speling, en dan heb je ook allerlei geluidseffecten.
Of bedoel je slijpsel van het turbo lager in de motor zelf?

Ik zou ook eerst even kijken voor ik voor zo een bedrag een andere motor erin laat hangen.[/quote]
Het slijpsel zou idd volgens m'n garagebedrijf van de kering van de turbo afkomen, ze hebben alles losgehaald om te kijken of er schade aan de zuigers ed was veroorzaakt.

Ik heb echter alleen nog maar telefonisch contact gehad, ik heb nog geen tijd gehad om langs te gaan voor een uitgebreide uitleg..
Volgens de monteur rook de olie verbrand..

Ik heb echter geen rook gezien voordat de motor stilviel, maar dit kan me misschien ook totaal niet zijn opgevallen.

Ik ben nog aan het rondkijken voor wat second opinions, ik heb namelijk geen idd waar die €3500 op gebaseerd is.
Ik heb begrepen dat het inbouwen zo'n 10 uur kost, verder zal er volgens mij niet heel veel aan materiaal nodig zijn en zal een 2e-hands blok zo'n €1500,- kosten volgens iemand die ik gesproken heb vanmiddag op m'n werk.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

3500 euro zit je maar zo aan.
Klinkt nog schappelijk.

Leonie85 (0), 8 jaar geleden

[quote=primera p11]3500 euro zit je maar zo aan.
Klinkt nog schappelijk.[/quote]
Het blijft toch een hoop geld.. :(

Maar u vindt het dus een schappelijke prijs voor een nieuw blok, inclusief montage?

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ja,ik vind het schappelijk.
Wat de buurman en de collega op het werk ervan vinden is niet zo belangrijk,die zeggen altijd,het is te duur,het kan goedkoper.
Maar laten ze dan met iets concreets komen,dan blijft vaak het antwoord schuldig.
Inclusief montage en eventuele garantie op de reparatie en een nieuwe koppeling nu de bak en motor toch gescheiden worden.
Je kunt de auto wegdoen,maar dan levert tie een paar honderd euro schrootwaarde op.
En je moet een andere auto terugkopen die meer gaat kosten dan 3500 euro.

JaapVeld (0), 8 jaar geleden

Als die 3500 euro gebaseerd is op een geheel gereviseerd ruilblok dan is het economisch wellicht profijtelijk. Echter een sloopblok waarvan je niet weet wat hij heeft meegemaakt zou ik er niet zomaar in laten zetten.

Ik zie dat een gebruikte Leon uit 2006 tussen de 3500 en 5500 euro doet dus ik denk dat je ook serieus moet overwegen hem op te ruimen. En inderdaad wat Primera p11 zegt dan schrijf je best wat af.
Naar mijn mening is het sloopblok alleen een optie als je zelf kunt sleutelen en hem erin kunt hangen dan ben je rond de 1750 klaar inclusief nieuwe koppelling, disriem en vloeistoffen als je een beetje goed zoekt. Het is naar mijn mening alleen haalbaar als je de component arbeid er uit haalt (lees het zelf doet of een goede vriend hebben die het kan doen).

Slechts mijn mening dus maak je eigen afweging.

Succes Jaap

primera p11 (0), 8 jaar geleden

De auto staat bij een garage,waarschijnlijk gaan ze dat niet zelf doen.
En pas op met handige buurmannen en vrienden.
Er komt wel wat bij kijen.
Dus de optie,garage gaat het doen is zeer aannemelijk.
Dan is 3500 euro schappelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.