Deze auto heeft bij het koud starten een vry hoog tjilpend geluid aan distributiezijde. Als de motor even gelopen heeft stopt het geluid.
Ik vermoed dat het de waterpomp is, omdat met de riem er af het geluid weg is en grote stuuruitslagen geen verschil maken. (stuurbekr. pomp)
Bij deze vraag ik dus om jullie mening en ervaring.
Graag zou ik ook weten of ik de waterpomp kan vervangen zonder distributie delen los te halen en of het om een complete waterpomp gaat bij dit type.
De auto staat hier nog niet en hou van een goede voorbereiding, dus graag jullie tips.
Vrgr, Michael.
Overigens gaat het om het type Ibiza tot 1999. (6N uit mijn hoofd, dus pin me er niet op vast)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het staat in je tekst als de riem eraf is daarmee bedoel je de multiriem/v snaar mee want als je de distributieriem eraf haalt en je start hem gaat de motor stuk toch
[quote=poppekast]het staat in je tekst als de riem eraf is daarmee bedoel je de multiriem/v snaar mee want als je de distributieriem eraf haalt en je start hem gaat de motor stuk toch[/quote]
Je geeft al antwoord op je eigen bericht. Inderdaad de waterpomp en de dynamo zitten op 1 multiriem. Stuurbekr. heeft een eigen v-snaar.
waterpomp zit met een stukje achter de distributie.. dus dat is loshalen geblazen...
suc6
Had gehoopt dat ik 'm op een of andere manier er achterweg kon kantelen omdat het schoepen deel niet achter de distributie zit.
Bedankt voor je reaktie.
Wat voor een spanrol zit er bij deze op de distributie? eenvoudig te ontspannen en spannen van de riem?
of kan ik beter de riem van de nokken-as afwippen en de rest laten voor wat het is?
[quote=blijegeit]waterpomp zit met een stukje achter de distributie.. dus dat is loshalen geblazen...
suc6[/quote]
Ik heb de waterpomp met huis vervangen (ruilpomp VW) kun je zo er achter weg halen.
Dynamo + steun er af.
Het probleem van het piepen is helaas nog niet opgelost.
De stuurbekr. pomp is nu verdachte nr. 1.
Beetje simpel mischien maar de Multi-v heb je al vervangen?? en de stb pomp heeft toch een eigen riem? Je zegt dat het geluid weg was als je de Multi riem van dynamo en waterpomp eraf haalde dus dan zou ik het zoeken in riem, de dynamo of de krukaspouli...
[quote=garageburgwal]Beetje simpel mischien maar de Multi-v heb je al vervangen?? en de stb pomp heeft toch een eigen riem? Je zegt dat het geluid weg was als je de Multi riem van dynamo en waterpomp eraf haalde dus dan zou ik het zoeken in riem, de dynamo of de krukaspouli...[/quote]
Ja klopt deze heeft een eigen riem. beide zijn samen met de D-riem al eens vervangen vervangen.
Ik ben bang dat het stoppen van het piepen misschien toch komt door het al even hebben gelopen van de motor.
De krukaspoelie, waar denk je dan aan.... poelie zelf of het niet sporen van de riem.
Dynamo zit boven op het blok en het geluid zit lager, vandaar het vervangen van de waterpomp. Er was al eens melding gemaakt van lekkage sporen aan de pomp bij het vervangen van de riemen.
De riemspanning heeft geen invloed op het probleem.
Het viel me ook ineens op dat de riem van de stbkr. niet helemaal in lijn loopt.
Extra belasting van de pomp door stuurbeweging maakt geen verschil.
Ken bij renault de klacht dat een riem lawaai maakt op dee poulie deze moest toen vervangen worden en het probleem was verholpen.. Maar kun je de riem van de waterpomp niet gewoon even monteren en de multi v weglaten? Dan kun je het toch makkelijk even testen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar