Seat Cordoba: Probleem lambdaregeling AUA motor Marelli systeem

Bouwjaar: 2002

De lambdaregeling doet vervelend, maar de voorste sonde heeft meer draden als dat ik kan verklaren. 5 in totaal. Een massa en een voeding uiteraard, dan blijven er nog 3 over waar er eentje 4 volt op staat, de ander 4,5 volt, en de laatste het signaal in de buurt van de 4 volt.
Wie heeft er meer info over deze sensor. Hij is van NTK.

Simon10906

Geplaatst door Simon10906 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Wim12217 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit is een breedband-lambdasonde, gebaseerd op het verpompen van zuurstof in de lambdasonde d.m.v. een pompcel.
Om de lambdawerking te controleren moet je verbruikstroom van de pompcel meten, bij een Bosch-sonde bedraagt dit enkele mA.
Alle aanwezige kennis van traditionele sondes is op deze breedbandsonde niet van toepassing!
Eventuele informatie over de aansluitstekker kan ik een later stadium aanreiken.
m. vr. gr.
Wim Maarleveld

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het is dus een NTK. Ik wil wel graag meten wat ik op welke pin voor signaal kan verwachten.
Bedankt alvast.

Alexander243 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je moet met een scoop OVER pin 3 en 6 meten.Je krijgt dan een wisselspanning te zien met een lage amplitude.Er zit een kleine offset op het signaal.

Als ie goed werkt zal ie 3 a 4 keer pendelen per 10 seconde bij een stationair draaiende motor en op bedrijfstemp.

Hou wel rekening mee dat het NIET altijd PIN 3 en 6 is op de breedbandlambda sonde en ook de zuiverheid van het signaal kan ook weleens anders zijn bij andere motoren.Hou dit dus niet als een standaard norm vast,maar deze motor weet ik wel zeker dat je mooi signaal te voorschijn kan krijgen.

Als ie bijna 10 keer pendeelt per 10 seconde dan ligt het probleem in lambda sonde zelf of daar heb je de grootste kans dat ECU motor zelf de oorzaker is.

Hij heeft trouwens wel 6 draden,2 voor de voorverwarming en 4 voor de sonde zelf.

Suc6 met je meting

groeten Alexander

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Vanaf de motorkabelboom tot de stekker van de sonde zijn het er inderdaad 6, maar het stukje kabel van de sonde zelf heeft er 5.
Ga morgen proberen een beter beeld te krijgen.

htrautos (0) PRO, 19 jaar geleden

Andere mogelijk oplossing. Diverse vw en seat modellen hebben een te lage voedingsspanning op de sondes zowel de voorste als de achterste. Dit probleem komt vaker voor bij polo golf 4 seat iviza en cordoba.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.